«صبحانه با زرافه‌ها» می‌تواند آخرین ساخته سروش صحت در روند موفقی باشد کهوی طی چندین سال اخیر در چند فیلم و سریال به کار گرفته و شاید دیگر تکرار آنموفقیتی را برای آقای کارگردان رقم نزند.

به گزارش ایرنا، سروش صحت امروز، کارگردان صاحب‌سبکی در سینما و تلویزیونکشورمان محسوب می‌شود. کارگردانی که تلاش کرده تا فرم روایی کارهای خود را بهدنیای فانتزی و انتزاعی نزدیک کرده و با شکستن کلیشه‌های گروتسک‌های کم‌تعدادرایج، به سبک جدیدی در سازمان روایت برسد که تا اینجا، با استقبال خوبی از جانبمخاطبان مواجه شده است.

صحت در نخستین تجربه‌های کارگردانی خود در تلویزیون یعنیچارخونه، ساختمانپزشکان و پژمان، به رگه‌های از این انتزاع اکتسابی می‌رسد. این شاخصه‌ها درشمعدونی تقویت می‌شود و در سه‌گانه لیسانسه‌ها، به ثبات مفهومی و بصری رسیدهو آن خط تا امروز، در ۲ کار سینمایی این کارگردان، ساری و جاری ملموس است.

آنِ موردنظر کارگردان در چنین پروسه بصری و روایی، در چندین کار اخیر، به خوبی قوام یافت و آن ابتکار ذاتی خود را به مخاطب خوراند و اگر ادامه این پروسه، با همین فرمول به جلو پیش رود، آورده چندانی را برای سروش صحت به ارمغان نخواهد آورد

صبحانه با زرافه‌ها پس از جهان با من برقص، دومین تجربه سینمایی صحت در چنینفضایی است. یک گروتسک آرام و پربازیگر که تلاش شده تا برخلاف کارهای اخیرکارگردان، فضاهای بصری متفاوت‌تری را به خود ببیند و لوکیشن‌های داخلی و خارجیبیشتری را تجربه کند. خلاقیت ماهیتی که در این فیلم دیده می‌شود، به‌ نسبت دوساخته قبلی صحت یعنی جهان با من برقص و مگه تموم عمر چند تا بهاره، از ضریبابتکار کمی برخوردار است و درواقع در همان پارادایم تعریف می‌شود و تنها تفاوت رامی‌توان به فضاهای به‌نسبت پرتعداد فیلم نسبت داد.

صبحانه با زرافه‌ها در چنین فضایی، می‌تواند حسن‌ختام شکوهمندانه‌ای برای اینشکل روایت در دنیای سینمایی صحت باشد. تولیدات بعدی این کارگردان در چنیناتمسفری، جذابیت چندانی برای مخاطب نخواهد داشت و چسب آن نمی‌گیرد. آنِموردنظر کارگردان در چنین پروسه بصری و روایی، در چندین کار اخیر، به خوبی قوامیافت و آن ابتکار ذاتی خود را به مخاطب خوراند و اگر ادامه این پروسه، با همینفرمول به جلو پیش رود، آورده چندانی را برای کارگردانش به ارمغان نخواهد آورد؛ مگراینکه ذهن فانتزی‌دوست صحت و ایمان صفایی، دست به خلاقیت‌ها و پیشروی‌هایجذاب دیگری در چنین مختصاتی بزند که این، همان توسعه مطلوبی است که عمومادر جهان خاص یک فیلم‌ساز مطرح است و به نقطه‌ای برای بقا و فنای یک تفکرانحصاری تبدیل می‌شود.

170912675.jpg

خاص بمان !

صبحانه با زرافه‌ها همچنان که در دوران جشنواره فجر با اقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شد، قطعا در اکران عمومی نیز بازخوردهای خوبی خواهد گرفت. اینبازخورد خوب و فروش طلایی، حکم سرابی را دارد که در این بزنگاه مهم کارنامهسروش صحت، بسیار سرنوشت‌ساز است و میزان بقای عمر کاری این کارگردان رامشخص می‌کند. حیف است که چنین رویکرد منحصربه‌فردی در سینمای ایران، بهکلیشه بیفتد و کارهایش به مانند آثار برخی کارگردانان سری‌ساز، هیچ اتفاق وجریان‌سازی را در سینما رقم نزند.

صبحانه با زرافه‌ها می‌تواند آخرین ساخته سروش صحت در روند موفقی باشد که وی طی چندین سال اخیر به کار گرفته است. تکرار این روند که در چند فیلم و سریال به کارگرفته شده، موفقیتی را برای آقای کارگردان رقم نخواهد زد. بنابراین حساسیت‌هایبسیاری حول اثر بعدی این کارگردان رقم خواهد خورد که وی چه دستاورد جدیدی رابه جهان جدیدی که خلق کرده، اضافه خواهد کرد.

ما حق داریم که از امروز، برای این کارگردان نواندیش که تا این اندازه کار جدید باقالب‌های مبتکرانه ساخته، مضطرب باشیم و با نگرانی، گام‌های بعدی او را رصد کنیم. سینما، سکوهای نمایش خانگی و تلویزیون، تا همیشه سروش صحت را یک کارگردانخاص می‌خواهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *