در راستای حفظ و اشاعه هنرهای سنتی و ملی ایران، نقاشی گل و مرغ دوران قاجار روی کاشی با رنگهای شیشه در قالب طرح پژوهشی توسط هنرمند گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریفزاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز 5خرداد 1400با اعلام این خبر گفت: نقاشی گل و مرغ دوران قاجار روی کاشی با رنگهای شیشه توسط ساناز خلعتبری هنرمند رشتۀ نگارگری انجام شده است.
او نقاشی گل و مرغ در دورۀ قاجار را یکی از جنبههای درخشان هنر این دوران خواند که بازشناسی آن کمک شایانی به شناخت قابلیتهای این هنر و تحولات آن تا دورۀ قاجار میکند.
وی با بیان اینکه مطالعۀ این آثار نشان میدهد که این هنر در امتداد نقاشی گل و مرغ در دورههای قبل یعنی صفویه و زندیه قرار دارد تصریح کرد: عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خود را هماهنگ میسازد.
به گفته شریف زاده این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانههای مشترکی مانند گل و مرغ است.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، عناصر گل و مرغ در نقاشی ایرانی در دورۀ قاجار را دارای معنای نمادین دانست و افزود: در این نوع نقاشی کانون توجه اصلی بر مبنای مرغ و نمادی از عرفان اسلامی و اشراق و باورهای عارفانه است.
او مرغ در عرفان ایران اسلامی را تجلی روح خواند و گفت: طرح نقاشی گل و مرغ بر روی کاشی به روش نقطه پرداز با رنگهای شیشه مربوط به دوران قاجار در ابعاد 30در 25 سانتیمتر در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .
شریف زاده اظهار داشت: شیوۀ نقاشی روی کاشی با رنگهای شیشه که قابلیت پخت از دمای 540 تا 570 درجۀ سانتیگراد را دارد یکی از شیوههایی است که می توان جهت نشان دادن ظرافتها و نقطهپردازیهایی که در نقاشیهای گل و مرغ دورۀ قاجار بوده استفاده کرد چرا که با استفاده از رنگهای لعابی نمیتوان به خوبی ظرافت و همینطور نقطهپردازی نقاشی های دورۀ قاجار را به تصویر کشاند.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت: به همین منظور و جهت به تصویر کشاندن زیبایی و ظرافتهای نقاشیهای گل و مرغ دورۀ قاجار استفاده از این رنگ ها (رنگ شیشه) روی کاشی در دستور کار قرار گرفت.
او در تشریح مراحل کار اظهار کرد: پس از انداختن تصویر گل و مرغ روی کاشی، با استفاده از رنگهای شیشه و ترکیب این رنگ با بنزین یا تربانتین که حلال این رنگهاست، رنگگذاری و سپس نقطهپردازی و سایه روشن نقوش انجام میشود.
وی در پایان تصریح کرد: پس از اتمام کار، اثر در کوره با دمای840 تا 570 درجۀ سانتیگراد پخته و به این ترتیب طرح روی کاشی تثبیت میشود.
بدون دیدگاه