«پیت موندریان»، «کازمیر مالویچ» و «واسیلی کندینسکی» از جمله پیشگامان سبک انتزاعی هستند و معروفترین آثار این سبک را میتوان در میان آثار این هنرمندان سرشناس جست.
به گزارش ایرنا، پس از قرنها پیروی سفت و سخت از سنتها، جمعی از هنرمندان به کشیدن نقشهایی برآمدند که از قواعدی چون ناتورالیسم و عمقنمایی (پرسپکتیو) پیروی نمیکردند. برگزیدن و دنبال کردن این سبک که سبک انتزاعی نام داشت به خلق نقاشیهای پرشوری انجامید که بر رنگ، ترکیب بندی و احساسات تاکید میکردند.
پیت موندریان نقاش معروف هلندی یکی از این هنرمندان بود. وی تابلوی ترکیب بندی با قرمز، آبی و زرد (Composition with Red, Blue, and Yellow) را در سبک انتزاعی خلق کرد، تابلویی که با استفاده از خطوط مستقیم و سه رنگ اصلی، فلسفه زیباییشناختی نقاش را به شکلی گویا و شیوا خلاصه میکند. کازمیر مالویچ نقاش و طراح روس و یکی از برجستهترین پیشگامان و نظریه پردازان هنر انتزاعی نیز مربع سیاه را کشید که به دلیل خلوص و سادگی آن معمولا به عنوان یکی از نمونههای شاخص و برجسته هنر انتزاعی شناخته میشود. دیگر پیشگامان هنر انتزاعی چون هیلما آف کلینت و واسیلی کندینسکی نیز طرح هایی را روی بوم خلق کردند که با اثبات آن که راههای نامحدودی برای ثبت تجربه انسان به روش انتزاعی و آبستره وجود دارد، در تاریخ هنر ماندگار شدند.
در ادامه مجموعهای از معروفترین نقاشیهای انتزاعی جهان را به طور خلاصه معرفی میکنیم:
شماره ۷ ، بزرگسالی (۱۹۰۷)، هیلما آف کلینت
هیلما آف کلینت، هنرمند سوئدی، اگرچه به اندازه هنرمندان مرد همعصر خود شناخته شده نیست اما یکی از هنرمندان پیشگام در حوزه هنر انتزاعی است و نقاشیهای رادیکال وی در مقایسه با آثار هنرمندان مرد هم دوره، قدمت بیشتری دارند. آف کلینت درخواست کرده بود آثارش تا ۲۰ سال پس از مرگش در پستو باقی بمانند. تابلوی شماره ۷، بزرگسالی (۱۹۰۷) بخشی از مجموعهای است که مراحل مختلف زندگی از کودکی، نوجوانی، بلوغ و پیری را به تصویر میکشد. آثار این مجموعه گل و گیاه را با اشیا ارگانیک آشنا که به تولد و رشد اشاره دارند، ترکیب میکنند. نقش این بوم بزرگ که ۳ متر طول و ۲ متر عرض دارد، ابتدا روی زمین استودیو و روی کاغذ خلق و سپس روی بوم چسبانده شده است. در این تابلو، نماد زردی که در مرکز بوم کشیده شده نماد یک گل و فرمهای مارپیچ و بیوفورمیک (زیست شکل) نماد رشد و باروری هستند.
واسیلی کندینسکی، ترکیببندی شماره ۷ (۱۹۱۳)
واسیلی کندینسکی، نقاش و نظریهپرداز روس، از رنگ و فرمهای انتزاعی برای انتقال تجربیات مختلف انسانی استفاده میکرد. بسیاری از آثار این هنرمند با الهام از موسیقی کشیده شدند و وی شخصا معتقد بود که صداها را میتوان در لابهلای ضربات قلموی وی جست.
کندینسکی ترکیب بندی شماره ۷ را زمانی که در مونیخ آلمان زندگی میکرد کشید. وی ماهها صرف کشیدن این نقاشی کرد و قبل از رسیدن به اثر نهایی، ۳۰ طرح اولیه با رنگ روغن و آبرنگ کشید. سوژه این نقاشی که مارپیچیست از رنگها و نمادها، جنگ و رهایی است.
کازمیر مالویچ، مربع سیاه (۱۹۱۵)
کازمیر مالویچ، هنرمند اهل روسیه، مهارت خود در نقاشی را در سبکهای مختلف پرورش و توسعه داد اما در نهایت بیشتر با نقاشیهای سوپرهماتیست خود معروف شد که بر اشکال هندسی تکیه داشتند. مربع سیاه شاخصترین نقاشی مالویچ است که از نمادهای جنبش سوپرهماتیسم بهشمار میرود و مالویچ طی سالهای بعد چهار نسخه دیگر از آن را با اندکی تغییرات کشید.
تابلویی که در سال ۱۹۱۵ کشیده شد، اولین نسخه این کار است. این تابلو از طرف تاریخدانان و منتقدان هنر به عنوان یکی از آثار مهم هنر مدرن شناخته میشود و عموما از آن به عنوان نقطه صفر نقاشی یاد میشود.
پاول کلِه، دستگاه جیکجیک (۱۹۲۲)
پاول کله نقاش سوئیسی با ملیت آلمانی اشتراکات بسیاری با نقاش هم عصر خود، واسیلی کندینسکی، داشت. هر دوی این هنرمندان عضو گروه اکسپرسیونیستی سوارکار آبی (Der Blaue Reiter) در آلمان بوده و هر دو از ارتباط میان موسیقی و نقاشی تاثیر فراوانی پذیرفته بودند. نقاشی دستگاه جیک جیک کله معروفترین تصویر کشیده شده از صداست. کلی این نقاشی را با آب رنگ، جوهر و رنگ روغن کشید.
پیت موندرین، ترکیببندی با قرمز، آبی و زرد (۱۹۳۰)
پیت موندریان نقاش هلندی پس از سالها نقاشی در سبک واقع گرایانه، به جنبش هنر انتزاعی پیوست و در کوتاه زمان به یکی از چهرههای پیشگام در این سبک تبدیل شد. موندریان فلسفه شخصی خود را در مورد هنر آبستره ارائه داد که نئوپلاستیسیسم یا نوشکلآفرینی نام داشت. براساس تعریفی که خود موندریان درباره این فلسفه ارائه میدهد: در این فلسفه سوژه را باید با خطوط مستقیم و رنگهای اصلی به تصویر درآورد. نقاشی ترکیب بندی با قرمز، آبی و زرد نمونهای معروف از تجسم این ایدههاست.
واسیلی کندینسکی، ترکیب بندی شماره ۱۰ (۱۹۳۹)
نقاشی ترکیببندی شماره ۱۰ که آخرین نقاشی در مجموعه ترکیببندیهای کندینسکی است، نقطه اوج تلاشهای این هنرمند برای ابراز سوژه از طریق فرم نابازنمودی (nonrepresentational form) به شمار میرود. اشکال ارگانیک این نقاشی اثرپذیرفته از فرمهای بیومورفیک سبک سورئال بوده و رنگها احساسات درونی کندینسکی در سالهای پایانی حیاتش را نشان میدهند. رنگ سیاه در پس زمینه نقاشی نماد جهان هستی و پایان زندگی است و همچنین به رنگهای دیگر اجازه خودنمایی میدهد. این نقاشی چرخه حیات و فرازو نشیبهای احساسی را که هرکسی در جهان تجربه میکند به تصویر میکشد.
پل کله، مرگ و آتش (۱۹۴۰)
پل کله نقاشی مرگ و آتش را در سال ۱۹۴۰ و تنها چند ماه پیش از مرگش کشید. این هنرمند معروف از بیماریای به نام اسکلرودرمی رنج میبرد که علاوه بر درد مفاصل باعث ایجاد زخم روی دستانش میشد. به این ترتیب میتوان توجیه کرد که چرا آثار او در این دوره به طرز چشمگیری ساده شدند. مرگ و آتش یکی از نمونههای اصلی از این نقاشیهاست.
کله پیش از کشیدن این نقاشی هم از هنر بدوی تاثیر پذیرفته بود اما این نقاشی آنقدر ساده بود که منتقدان آن را از لحاظ استایل به نقاشیهای انسانهای اولیه در غارها تشبیه کردند. این نقاشی تصویری از فناپذیری است و حروف لغت Tod که معادل آلمانی برای مرگ است را میتوان در ساختار انتزاعی آن دید.
عمده یا جزیی با خیال راحت! ربع قرن با پارس اپال، نگین درخشان خانه
برای صاحب ویلا شدن عجله کنید!
مشاوره اختصاصی و رایگان سرمایه گذاری
طرح تعویض انواع باتری خالی شده با باتری نو و لامپهای LED
فروش ویژه دربهای پیش ساخته در فروشگاه پایون
فروش ویژه دربهای پیشساخته پایون
۳۹ میلیون درآمد ماهانه شوخی نیست! (فروشنده دیجیکالا شو)
اگر کارشناس فروش هستید، این ۵۰ نکته برای شما معجزه می کند.
خصوصیات و ویژگی های یک بازاریاب تلفنی موفق چیست؟
سرعت فضایی اینترنت رو با ماهان نت تجربه کن
طرح تعویض انواع باتری خالی شده با باتری نو و لامپهای LED
کامپیوتر All in One برند Dell مدل Inspiron 7790 در اندازه 27 اینچ
سرخط اخبار فرهنگ
-
تاکید معاونت امور هنری بر جنبههای هنری جشنواره موسیقی فجر
تهران- ایرنا- سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با…
-
نادر مشایخی: در حوزه موسیقی باید بینارشتهای فکر و عمل کنیم
تهران- ایرنا- آهنگساز و رهبر ارکستر، گفت: موسیقی در حال حاضر ابعاد…
-
«چارسو» میزبان جشنواره پانزدهم سینما حقیقت شد
تهران- ایرنا- دبیر پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، گفت:…
-
کتاب، کودکان روستایی چابهار را مطالبهگر کرد
تهران- ایرنا- مروج کتابخوانی در یکی از روستاهای چابهار گفت: کتاب بچهها…
بدون دیدگاه