مدرس و مدیر اسبق سازمان سینمایی با اشاره به اینکه جشنوارهها نمیتوانند ضامنی برای رشد و پیشرفت فیلمساز باشند، گفت: فیلمساز در این رویدادها با اشتراک گذاشتن تجربه خود و سهیم شدن در تجربههای دیگران میتواند به دریافت تازهای از جهان سینما و عناصر بیانی آن برسد.
سعید رجبیفروتن که سالها به عنوان مدرس دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران آموزش جوانان و فیلمسازان را برعهده داشته است، درباره عملکرد جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در سالهایی که پشت سرگذاشته است، به خبرنگار سینمایی ایرنا اظهارداشت: این جشنواره در طول ۳۹ دوره برگزاری موفق بوده است که رمز موفقیت آن در استمرار، عبور از ایستایی و پیوند با پویایی و تحول است، به گونهای که هیچ حادثه و تهدید بیرونی حتی اپیدمی کرونا نیز نتوانست مانع از حرکت رو به جلوی آن باشد.
وی گفت: جشنواره فیلم کوتاه، ساختار و اجزای آن از حضور پرشور جوانان فیلمساز، طراوت و تازگی را وام گرفته است و تلاش کرده در هر دوره خلاقیت داشته باشد. مدتهاست که جشنواره فقط در نمایش فیلم و حاشیههای بخش رقابتی آن خلاصه نمیشود و بخشهای جنبی از جمله نشستها و کارگاههای این رویداد هنری خبرساز بوده و کانون توجه سینماگران جوان است.
رجبی فروتن افزود: جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به طور طبیعی در دورههای مختلف فراز و نشیب داشت اما هیچ کدام از این پستی و بلندیها، درخشش فیلمهای جسورانه در بعضی از دورهها را از یادمان نبرد و البته ضعف و نزول بعضی از فیلمها نیز سبب فراموشی دورههای این رویداد نشد.
این مدرس فیلمسازی بیان کرد: هر ساله با افزایش ضریب نفوذ جشنواره در دنیا، وضعیت کمی و کیفی آثار به گونهای رقم خورده است که دورههای جشنواره مزین به حضور فیلمهای بدیع و خلاقه میشود.
وی گفت: کیفیت فیلمهای بخش مسابقه به دلیل ذوق و نبوغ فیلمسازان وطنی و غیروطنی اجازه نداده است که استانداردهای جشنواره پایین بیاید. شاید به همین خاطر جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در مقایسه با سایر جشنوارهها رقابت بسیار قابل توجهی را شاهد بوده و کار هیئت انتخاب و داوری آن سخت و پرچالش است.
رجبیفروتن افزود: پژوهشگران سینما میتوانند با استناد به فیلمهای جشنواره بلوغ و وسعت گرامر فیلم کوتاه را رصد کنند و مختصات تازهای را برای ظرفیتهای بیانی فیلم کوتاه در چارچوب زبان سینما ترسیم کنند.
این مدیر اسبق سازمان سینمایی با اشاره به جایگاه معتبر جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اظهارداشت: این جشنواره به چنان جایگاهی دست یافته است که کمتر فیلمسازی در جهان میتواند آن را نادیده بگیرد. همین مساله مسئولیت مدیران جشنواره را سنگینتر میکند تا ضمن پایبندی به پروتکلهای رایج، فضای خوشایند و خاطرهانگیزی را به ویژه برای میهمانان خارجی فراهم کنند تا سناریوی ایرانهراسی خنثی شود و هر یک از میهمانان تبلیغ کننده جشنواره به دیگران باشند.
وی با بیان اینکه الگوگیری از برگزاری جشنوارههای مشابه، ارتقا و بومیسازی پارهای از ایدهها میتواند سبب جذابیت بیشتر جشنواره شود، توضیح داد: جشنواره میتواند فرصتی برای توافق با شخصیتهای حقیقی و حقوقی خارجی باشد تا امکان تهیه بستهای از فیلمهای آنها برای نمایش در دفاتر انجمن و یا خرید حق رایت آنها برای بارگذاری در پلتفرمهای موجود فراهم شود.
رجبیفروتن گفت: بدیهی است برگزاری نشست رو در رو با فیلمسازان و تکنسینهای پشت صحنه موفق خارجی فرصتی استثنایی برای شرکتکنندگان در جشنواره است که جایگزینی برای آن نمیتوان یافت و امیدوارم که به این موضوع در جشنواره پیش رو مدنظر قرار بگیرد.
این مدرس فیلمسازی با بیان اینکه جشنوارههای داخلی و خارجی به تنهایی نمیتوانند ضامنی برای رشد و پیشرفت فیلمساز باشند، اظهارداشت: جشنواره و برنامههای جنبی آن بزنگاهی است که فیلمساز با اشتراک گذاشتن تجربه خود و سهیم شدن در تجربههای دیگران میتواند، به درک و دریافت تازهای از جهان سینما و عناصر بیانی آن برسد.
وی گفت: تماشای فیلمهای دیگران، آشنایی با ژانرهای سینمایی، خرق عادت سینماگران در شکستن ساختارهای روایی مألوف و آشناییزدایی از موقعیتها و شخصیتها میتواند سبب تحول فیلمساز و حرکت او در مسیر تکامل قلمداد شود.
رجبیفروتن با اشاره به اینکه انجمن سینمای جوانان ایران برخلاف بسیاری از نهادهای سینمایی استثنائا با جمعیت هدفی روبه روست که به اقتضای جوانی و پرسشگری، مطالبهگر هستند، افزود: جمعیت پرشور فیلمسازان انجمن سینمای جوانان ایران با تیزبینی، رفتار و گفتار مدیران سینمایی حوزه مورد علاقه خود را دنبال میکنند و از آنها خواستار تحول، رفرم و تغییرات متناسب با زمانه هستند.
این مدرس فیلمسازی بیان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران و مدیران آن فارغ از آنکه دولتهای متبوع آنها به کدام گرایش سیاسی وابسته هستند، خود را در برابر جهان پررمز و راز سینما میبینند که شاید هیچ عرصهای از جمله سیاست جاذبهای به آن اندازه نداشته باشد.
وی اظهارداشت: در انجمن سینمای جوانان ایران مدیرانی موفق بوده و هستند که با افزایش تواناییهای خود ضمن جلب اعتماد جامعه مخاطبان یا همان سینماگران جوان، مانعی در پیش پای آنها ایجاد نکنند و به مثابه یک باغبان دلسوز به رشد و باروری آنها کمک کنند.
رجبیفروتن گفت: در شرایطی که تحولات فناوری سرعت برقآسایی به خود گرفته است، طبیعتا فراهم ساختن تجهیزات مدرن تولید و پس تولید و نیز روزآمدسازی روشهای تدریس و رفرش کردن منابع و متون درسی میتواند بزرگترین خدمت را به آموزش و تربیت فیلمسازان جوان کند.
وی با اشاره به تفاوت انجمن سینمای جوانان ایران با دیگر نهادهای مشابه افزود: تفاوت ماهوی انجمن سینمای جوانان ایران با نهادهای مشابه در به خدمتگیری مربیانی است که به جز انتقال آموزههای نظری در مسیر تولید، پدرانه کنار هنرجویان و یار و مددکار آنها برای تجربهاندوزی هستند.
این مدیر بازنشسته سازمان سینمایی بیان کرد: در دو سال گذشته تشکیل هستههای تولید فیلم با محوریت فیلمسازان حرفهای و خوشنام ابتکار تازهای بود که بخش آموزش دفتر مرکزی انجمن مجری آن بود. این اقدام تاثیرات عمیق و ماندگاری را در ذهن و ضمیر هنرجویان ایجاد کرده و مسیر دستیابی آنها به تجربههای ناب را کوتاهتر میکند.
بدون دیدگاه