جبار آذین
تیتراژ آثار سینمایی و تلویزیونی در واقع ویترین و شاکله موضوع و محتوا و جذابیتهای آن است.
تولید و ساخت تیتراژ، تخصص و تبحر و کارگردانی ویژه ای را میطلبد تا بتواند شرایطِ مناسب جذب مخاطب جهت تماشای آثار را فراهم آورد. استفاده از تصاویر شیک و تماشایی و عناصری که در خدمت معرفی مضامین آثار باشند، تدوین مناسب، موسیقی دلنشین و سرانجام آوای خوش، مهمترین ارکان ساخت تیتراژها را تشکیل می دهند.
در میان عوامل و عناصر یاد شده، بهرهگیری از یک خواننده خوش صدا در بخشیدن جذابیت به تیتراژها جایگاهی شاخص دارد و در چند دهه اخیر بر استفاده ازخوانندگانی با آواهای مخملین و گوش و دلنواز در تیتراژها افزوده شده و استقبال خوبِ مخاطب گواه صدق این مدعاست. تیتراژها غالباً به دو شکل و شیوه تولید و در ابتدا و انتهای آثار جای میگیرند و بعضی از تولیدکنندگان فیلمها و سریالها و حتی تئاترها از دو خواننده برای خوانش در آغاز و پایان آثار خود بهره می برند.
دعوت از هنرمندان شناخته شده معروف موسیقی و آواز برای خواندن در آثار سینمایی، هنری و تلویزیونی، سبب پیدایش و ظهور دو مسئله مهم و جدی شده است، نخست دستمزدهای بالای خوانندگان و دوم تشکیل شدن باندهای مافیایی که با دریافت دستمزدهای راهزنی، صرفا از خواننده های خاص در فیلم ها و سریالها استفاده می برند و اجازه حضور و معرفی و فعالیت را از هنرمندان مستعد و خوش نوا سلب کرده و با انواع تبانی ها و ترفندها فقط خودیها را به کار می گیرند. بدون تردید خواندن و پخش آوای خوانندگان تیتراژها در جذب مخاطب، تاُثیر مهم دارد و از آن سو باعث شهرت خواننده و رونق کار او میشود، اما مافیای این عرصه و دستهای سوداگر پنهان و آشکار، مانع بروز و ظهور استعدادهای جدید می شوند. این در حالی است که ده ها خواننده مستعد و شناخته شده و گمنام در سراسر کشور به ویژه شهرستانها وجود دارند که راه ورود آن ها به عرصه هنر و موسیقی و خواندن در تیتراژها بسته است و متاسفانه قربانی زد و بندها و بده و بستانهای مافیای موسیقی و تیتراژ شده اند.
کاسبکاران و مافیای تیتراژ که در میان هنرمندان سیما و سینما و موسیقی و…نفوذ کرده اند شرایط خواندن در تیتراژ ها را به باج دهندگان خود منحصر کرده و اگر کسی بخواهد وارد این حوزه شود، چنانچه پولدار و اهل رشوه باشد، امکان حضور مییابد، در غیر این صورت شاید تا آخر عمر گمنام و مظلوم و ناشناخته بماند. روزگاری به خوانندگان بابتِ خواندن در تیتراژها که به استقبال مردم از آثار هنری بویژه سریالها کمک میکرد دستمزد میدادند، گر چه هنوز هم کم و بیش این کار انجام میشود، اما اکنون معمولا از خوانندگان جهت خواندن در تیتراژها پول هم میگیرند!
سازندگان فیلم “یادگار جنوب” مانند برخی سالماندیشانِ هنر و سینما و تلویزیون در برابر فساد مافیا ایستاده و به راهزنیهای آنها پاسخ قاطع منفی داده و درهای هنرنمایی را به روی هنرمندان با استعداد و خوش آتیه تهران و شهرستانها گشودند، اقدامی که جای تحسین دارد و شایسته است، از این حرکت هنرمندان در حمایت از خوانندگان و پاکسازی تیتراژ فیلمها و سریالها از مافیا، پشتیبانی کرد و ضرورت دارد برای سالم سازی این فضا و طرد مافیا و فاسدانِ این حوزه، مدیران سالم و متعهد فرهنگی و هنری، نه آنها که با مافیا دستهایشان در یک کاسه است با هماهنگی هنرمندان ورود کنند.
بدون دیدگاه