قیس یساقی، کارگردان جوانی که این روزها با اجرای نمایش «مَثلِث» نامش بر سر زبان تماشاگران تئاتر افتاده، معتقد است که نمایشگران عروسکی باید این جُور را به جان بخرند تا نمایش عروسکی بزرگسال برای مردم شناخته شود.
او در گفتوگو با ایسنا استقبال تماشاگران را از اجرای نمایشش شگفتانگیز میداند و نکاتی را درباره شناخته شدن نمایش عروسکی بزرگسال تشریح میکند.
این کارگردان که سال گذشته با اجرای نمایش «مثلث» در جشنواره نمایش عروسکی، جایزه ویژه این جشنواره را از آن خود کرد، درباره شناخته شدن نمایشهای عروسکی بزرگسال در کشورمان توضیح میدهد: تصورم هست که تنها راه شناخته شدن نمایش عروسکی بزرگسال، تولید مداوم و اجرای عمومی این آثار است. ممکن است این نمایشها با استقبال رو به رو شود یا نه اما صِرف اجرا باعث میشود که نمایش عروسکی بزرگسال برای مردم شناخته شود و این اشتباه رایج که نمایش عروسکی برای کودکان است، جای خود را به یک باور درست بدهد و مردم متوجه شوند که یک نمایش عروسکی حتی میتواند برای کودکان نامناسب باشد.
او درباره اینکه آیا نمایش شما مخاطب کودک هم داشته، میگوید: با چنین موردی رو به رو نشدیم البته در سایت هم قید کرده بودیم که نمایش ما محدودیت سنی دارد.
یساقی با ابراز خوشنودی از استقبال تماشاگران از این نمایش ادامه میدهد: چنین استقبالی برایمان قابل پیشبینی نبود و خیلی شگفتزده شدیم. جای خوشحالی است که نمایشی بدون هیچ چهره خاص یا تبلیغات ویژهای، مورد توجه مردم قرار بگیرد و فکر میکنم مهمترین ابراز تبلیغی ما خود نمایش است که سبب میشود تماشاگران برای آن تبلیغ کنند.
او با تاکید بر ضرورت تداوم اجراهای نمایش عروسکی میافزاید: با توجه به اینکه مردم نمایش عروسکی بزرگسال را نمیشناسند، اگر تولید و اجرای آن تداوم نداشته باشد، همچنان مهجور میماند و کمتر تولید میشود. بنابراین گروههای نمایشی باید این جور را به جان بخرند تا این مقوله شناخته شود چون در غیر این صورت دچار همان چرخه معیوبی میشویم که هنرمندان به دلیل ناشناخته بودن نمایش عروسکی بزرگسال، دست به تولید اثر نمیزنند و نمایش عروسکی بزرگسال هم همچنان ناشناخته میماند.
یساقی درباره استقبال سالنهای نمایشی از اجرای نمایش عروسکی نیز میگوید: هر کاری با خودش مقایسه میشود. اگر کاری قابل دفاع باشد، میتوان درباره اجرای آن گفتگو کرد. البته در اولین گام، نسبت به نمایش عروسکی بزرگسال، گاردی وجود دارد ولی اگر آن را به عنوان یک تئاتر نگاه کنیم، میتواند جای خود را پیدا کند. به هر حال نمایشگران عروسکی کار سختتری دارند.
این کارگردان جوان که با اجرای این نمایش اولین نمایش عروسکی خود را روی صحنه برده است، درباره ادامه کار خود در این زمینه توضیح میدهد: حتما این کار را ادامه خواهم داد. اگر این تجربه را هم نداشتم، دوست داشتم این کار را ادامه بدهم. به هر حال امیدواریم نمایش عروسکی بزرگسال جای خود را پیدا کند.
یساقی که از اجرای نمایش خود در شهرهای دیگر استقبال میکند، در این زمینه میگوید: مایه خوشحالی است که بتوانیم نمایش را در شهرهای دیگر هم اجرا کنیم. پیشنهادهایی هست ولی هنوز قطعی نشده است.
نمایش «مَثلِث» با بازی امیرحسین بلندی، محمدجواد مهدیان، قیس یساقی روی صحنه میرود و بازیدهندگان و صداپیشگان آن محمدجواد مهدیان، قیس یساقی هستند.
در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده: هر قلمرویی شاهی دارد و هر شاهی خائنی، «مَثلِث» داستان خیانت یک مرد وفادار به شاه و داستان خیانت یک شاه وفادار به مرد و داستان خیانت یک زن وفادار به مرد و شاه است. یک مثلث خائنانه که در دل یک پاساژ اتفاق میافتد و هیچکس پایان آن را نمیداند جز سه برادر سرنوشت و سه نویسنده اثر!
اجرای نمایش «مثلث» در تئاتر «هامون» تا ۱۲ مرداد ماه ادامه دارد و این نمایش هر شب ساعت ۱۸ به مدت ۴۰ دقیقه روی صحنه میرود.
بدون دیدگاه