فاضل جمشیدی بیان کرد که موسیقی پاپ به اندازه کافی در جشنواره موسیقی فجرسهم داشته، دیگر رپ را به جشنواره نبرید! بگذارید اساتیدی چون خسرو عامریفربیایند تا موسیقی اصیل برایمان بماند.
به گزارش مهر، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «تخت طاقدیس» و همچنین مراسمتجلیل از پنجاه سال فعالیت موسیقایی خسرو عامریفر عصر دوشنبه ۸ بهمنماه درتماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
این آلبوم حاصل مجموعهای از ردیفهای آوازی است که طی ۳۰ سال تحقیق و پژوهشخسرو عامریفر روی ردیفهای آوازی مکاتب مختلف صورت گرفته است. در آلبوم«تخت طاقدیس»، عامریفر پژوهش روی آثار و سبک اساتیدی همچون عبدالله خاندوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیه خوان، استاد دماوندی، اقبالآذر، طاهرزاده و دیگر بزرگان موسیقی صاحب سبک انجام داده است.
احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی و حمید عاطفی معاون اجرایی خانه موسیقی ازجمله حاضران این مراسم بودند.
احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری به عنوان اولین سخنران روی صحنهرفت و ضمن خوشامدگویی به حضار درباره شخصیت دوست داشتنی و خوشرو خسروعامریفر سخن گفت.
در ادامه، بهروز مبصری عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی نوازنده ومدرس سهتار درباره ویژگیهای آلبوم «تخت طاقدیس» بیان کرد: من در مقوله ردیفسالهاست در خدمت آقای عامریفر هستم؛ ردیف به معنای پشت سرهم قرار گرفتناست. گوشههای موسیقی که برگرفته از مناطق ایران فرهنگی است، نشانگر شخصیتفردی یا حادثه تاریخی یا نام و اتفاقات تاریخی است که به صورت ردیفهای مدونامروزی رایج است. بسیاری از گوشهها هستند که هنوز ثبت و ضبط نشدهاند. این آلبومحاصل یافتههای عامریفر در گوشههای مختلف است که منبع آنها را نیز خودش پیداکرده است.
وی در ادامه به گوشههای مختلفی که تبدیل به گویش فارسی میشوند، اشاره کرد وافزود: هر کدام از گوشههای این آلبوم مبین اتفاقات تاریخی است که به دلایل مختلفآوازهایی را در دستگاههای مختلف در برداشته است. بخش دیگر، آثاری است که رویآنها کار کرده و یافتههایی را با گویش امروزی در این آلبوم پیاده کرده است. نکته مهمدر آلبوم این است که گویش دوره قاجار، ضرباهنگ متفاوتی دارد که مهارت فردیمیخواهد.
مبصری عنوان کرد: بحث بعدی ادبیات گفتاری است که در آن، انتقال مفهوم شعری بهمخاطب مهم است و عامریفر با ضرباهنگ امروزی، این مفهوم را برای مخاطبان قابلدرک کرده است. او با شناختی که در مفهوم و تفهیم شعری دارد توانسته این گوشههارا با گویش و ضرباهنگ امروزی ایرانی پیاده کند.
وی گفت: نحوه کاری که انجام داده، بر اساس کار ضربیخوانی اسماعیل مهرتاشاست و پشتوانههای غیررسمی را جمعآوری و آوازهایی که در فرم تهران قدیم بوده،جمع کرده است، چون شاگرد استاد اسماعیل مهرتاشبوده با این گویشها آشناست. در کل، مجموعه شناختی که در ردیف داشته، در این آلبوم آورده است و برای هنرمندانجوان که میخواهند ردیف آوازی را شروع کنند، بهترین محل استفاده است.
فاضل جمشیدی خواننده موسیقی دستگاهی در ادامه مراسم با بیان اینکه با خسروعامریفر در کلاس آقای کریم صالح عظیمی همکلاسی بوده است، توضیح داد: طبیعیاست در هجوم موسیقیهای مختلف که به دلایل مختلفی چون اجتماعی و سیاسی رخمیدهد، موسیقی تبدیل به نوع دیگری میشود و ما تابع میشویم و به همین دلیلاست که در موسیقی جدی، فرش جدی، ادبیات جدی و کشاورزی جدی و… در کشوردچار مشکل هستیم. خسرو عامریفر در این عرصه مقاومت کرد و مثل دوستانشمیتوانست طاقت نیاورد و برود. اگر کارهایی که خسرو عامریفر انجام داده و اگر اینپایههای ستونها نباشد، جامعه آرام و آگاه نخواهد بود. جوانان در آمریکا شبهاموسیقی رپ گوش میدهد و میرقصد اما زمانی که در حال کار باشند، سمفونیبتهوون گوش میدهند اما در کشور ما همه چی تعریف دارد. ما همه چیز را طبقهبندیمیکنیم و حتی به موسیقی، موزیک میگوئیم!
وی تاکید کرد: کارهای ما هرچند کوچک، ولی خوب است که هستیم و کار جدی انجاممیدهیم چراکه تا زمانی که شمع خود را نیافروزیم و این دانش را خوب منتقل نکنیم،ماندگار نخواهیم شد پس بگذاریم این چراغهای کوچک روشن بماند.
جمشیدی خطاب به نهادهایی مثل حوزه هنری گفت: اگر مسئولان فرهنگی در همهحوزههای ذیربط، در مقابل نمایندگان دیگری که خواستار کارهای نازل هستند، تسلیمنشود و در مواضع خود پابرجا بمانیم، فرهنگ دست ما به خوبی منتقل میشود. حوزههنری با همین سالن کوچک کار خودش را انجام میدهد و همین هم کافی است.
وی با اشاره به جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: خطابم به مسئولان جشنواره فجراست؛ موسیقی پاپ به اندازه کافی در جشنواره موسیقی فجر سهم داشته، دیگر رپ رابه جشنواره نبرید! بگذارید اساتیدی چون خسرو عامریفر بیاید و نوازندگان سرنا ودهل بیایند تا این موسیقی برایمان بماند. ما به همین تعداد سالن کم جمعیت قانعهستیم ولی در عوض دلمان میخواهد مستمر حضور داشته باشیم.
جمشیدی در پایان گفت: خطاب به مسئولان میگویم که دست از سر ما برندارید،خسته و ناامید نشوید، چراکه بخش جدی موسیقی ایرانی نباید فراموش شود امارفتارها باید تغییر کند، چراکه هزاران گوشه دیگری مثل «تخت طاقدیس» داریم.
در ادامه مراسم، خسرو عامریفر روی صحنه آمد و بیان کرد: از میلاد عرفانپور که اینکار در دوره مدیریت او کلید خورد تشکر میکنم. همچنین از احمد رمضی سرپرستمرکز موسیقی حوزه هنری که زحمات بسیاری کشید.
وی گفت: تمدن ایران در زمینههای مختلف، هر ایرانی را بر آن میدارد که این همهقدمت و منابع را فخر بنهد. حفظ و احیای ارزشهای هنری یکی از مسئولیتهای فردیماست، موسیقی سنتی و اصیل ایرانی یکی از نادرترین نبوغ انسانی است که در هیچجای دنیا وجود ندارد و تمامی موسیقیهای موجود در مملکت از این موسیقی نشآتگرفته است. تمامی شادابی هر موسیقی از ریشههای این موسیقی اصیل است.
عامریفر درباره آلبوم «تخت طاقدیس» توضیح داد: مجموعه ردیفهای موجود درآلبوم و آوازی که رونمایی میشود، حاصل سی سال پژوهش روی مکاتب مختلفموسیقی انجام شده با علم به اینکه موسیقی ایرانی دارای رمز و رازهای متفاوت استتا جایی که هیچکس نتوانسته به انتهای این اقیانوس ژرف برسد. پراکندگی ردیفهایایرانی سبب شد تا این ردیفها را در قالب یک آلبوم گردهم آورم و از نوازندگان خودمخواستم برای ضبط در این آلبوم حضور داشته باشند. زندهیاد علی بیانی ردیفچهارگانه و ابوعطا را با من نوازندگی کرد. زندهیاد جواد جواهری نیز بخشی ازردیفهای افشاری را نواختند. هر دستگاه و آواز با یکی از سازهای اساتید موسیقینواخته شدند. در لابلای آواز قطعاتی قدیمی ارائه شده و جمعآوری گوشههای مهجورو مغفول برای نسل جوان تدارک دیده شده است.
وی عنوان کرد: ردیفها و گوشههای موسیقی بیش از این است و امیدوارم این درختتنومند اصیل ایرانی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
عامریفر در پایان با اشاره به مثنوی مرکب که در این آلبوم ارائه شده است، گفت: اگرروزی خدا را ببینم هزار بار بر او تعظیم میکنم نه برای اینکه مرا ببخشند بلکه به ایندلیل که موسیقی را به انسانها هدیه داده است.
در ادامه، احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، رمضیمدیرکل دفترموسیقی حوزه هنری، حمید عاطفی، فاضل جمشیدی و بهروز مبصری، از خسروعامریفر تجلیل کردند.
پایان بخش مراسم نیز به اجرای موسیقی سنتی توسط گروه مشتاق به مدیریت خسروعامریفر اختصاص داشت.
بدون دیدگاه