تهیه‌کننده فیلم سینمایی کمدی «مفت‌بر» گفت: یکی از دلایل موفقیت فیلم،حضور حامد بهداد است. ایفای دو نقش توسط یک نفر مشکل بود؛ اینکه تماشاگر،بهداد را به عنوان دو فرد جدا از هم در فیلم بپذیرد، نکته قابل‌تاملی بود. فیلم کمدینیز تاریخ مصرف ندارد. «اجاره‌نشین‌ها» در تمام این سال‌ها مخاطب داشته اما دیدن«لیلا» برای دومین بار، بی‌معنا می‌شود.

عبدالله علیخانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره فروش این فیلم گفت: فروش فیلم از ابتداعدد تقریبا ثابتی بود، اوج و فرود خاصی نداشته و اگر همین طور پیش برود، راضیهستیم.

وی افزود: شرایط به گونه‌ای برای ما تعیین شد که اکران فیلم به این زمان برسد؛هرچند در محرم و صفر نیز همچنان فیلم‌های کمدی اکران می‌شدند اما ترجیح دادیمپس از محرم و صفر فیلم را اکران کنیم و می‌دانستیم به واسطه طنز بودن از آناستقبال خوبی می‌شود.

حامد بهداد بهتر از هر کسی از عهده نقش برمی‌آمد

حامد بهداد اولین انتخاب ما برای نقش اصلی بود او تا به حال به این شکل در یک فیلم کمدی ایفای نقش نکرده بود. یکی دو نفر برای نقش اصلی پیشنهاد شدند

علیخانی درباره دلیل موفقیت مفت‌بر اضافه کرد: یکی از دلایل موفقیت کمدی مفت‌بر،حضور حامد بهداد است. این کمدی، زندگی دو برادر دوقلو با نماد خیر و شر است. ایشان به نحو احسن این نقش را ایفا کرده؛ شاید هر هنرپیشه‌ای نتواند در یک فیلم دونقش متفاوت را ایفا کند. اینکه یک نفر ۲ نقش ایفا کند و به خوبی از پس آن بربیاید،موفقیتی برای آقای بهداد و عادل تبریزی است.

این تهیه‌کننده درباره نحوه انتخاب‌شدن بهداد برای این فیلم توضیح داد: آقایفرحبخش از حامد بهداد خواست تا فیلمنامه را بخواند و بعد از ایشان دعوت بههمکاری کرد. یکی، دو نفر برای نقش اصلی پیشنهاد شدند اما به این نتیجه رسیدیم کهبهداد بهتر از هر کسی می‌تواند از پس این کار برآید.

وی ادامه داد: آقای بهداد اولین انتخاب ما برای نقش اصلی بود که فیلمنامه را خواندو موافقت کرد. او تا به حال به این شکل در یک فیلم کمدی ایفای نقش نکرده بود.مفت‌بر تجربه جدیدی بود و او پذیرفت در این فیلم ایفای نقش کند و این نقش نیزبرای تماشاگر قابل‌باور است. مفت‌بر فیلمی کمدی است که ایفای دو نقش توسط یکنفر در آن مشکل بود؛ اینکه تماشاگر، بهداد را به عنوان دو فرد جدا در فیلم بپذیرد،نکته قابل‌تاملی بود که تبریزی آن را مدیریت کرد.

171426621.jpg

«اجاره‌نشین‌ها» همیشه مخاطب داشته، اما «لیلا» نه!

علیخانی ایفای دو نقش توسط یک بازیگر را در شرایط فعلی سینما کار دشواری دانستو گفت: هنرپیشه‌ها پیش‌تر در ۳ فیلم به طور همزمان ایفای نقش می‌کردند اما درحال حاضر تنها در یک فیلم بازی می‌کنند و تا مدت‌ها روی همان یک فیلم زمانمی‌گذارند اما وقتی ایفای دو نقش، یکی جدی و دیگری کمدی همزمان می‌شود، کارسخت می‌شود.

وی گفت: صدا نیز سر صحنه فیلمبرداری ضبط می‌شود و بازیگر باید فراز و فرودصدای خود را به همراه دیالوگ تغییر دهد. این کاری بود که آقای بهداد از پس آنبرآمد.

فیلم‌های اجتماعی از آنجا که همسو با شرایط جامعه ساخته می‌شوند، تاریخ مصرف دارند و تمام می‌شوند

تهیه‌کننده دختر شاه پریون در پاسخ به اینکه وضعیت کمدی‌ها را در سینمای ایرانچطور تحلیل می‌کنید، تشریح کرد: فیلم کمدی تاریخ مصرف ندارد. اجاره‌نشین‌های داریوش مهرجویی در تمام این سال‌ها مخاطب داشته و خسته‌کننده نیست اما دیدنلیلابرای دومین بار، بی‌معنا می‌شود. فیلم‌های اجتماعی از آنجا که همسو با شرایطجامعه ساخته می‌شوند، تاریخ مصرف دارند و تمام می‌شوند.

علیخانی با اشاره به شرایط فعلی جامعه و اقبال از فیلم‌های کمدی، افزود: تهیه‌کنندهو کارگردان باید منطبق با جامعه باشند. آنها نیز برای خودشان فیلم نمی‌سازند، برایجامعه و مردم فیلم می‌سازند. مردم نیاز به خندیدن دارند؛ نیاز دارند ۱ تا ۲ ساعت فارغاز مسائل و حواشی باشند. ممکن است بعدا این شرایط تغییر کند اما در حال حاضرشرایط این گونه است. مردم، مشکلات و مسائل زیادی دارند. اگر بخواهند یک ساعتتفریح کنند، طبیعتا فیلم کمدی را ترجیح می‌دهند.

171318458.jpg

سحر دولت‌شاهی در فیلم «مفت‌بر»

هیچ دو تهیه‌کننده‌ای در سینمای ایران، ۴۵ کار مشترک ندارند!

تهیه‌کننده زن‌ها فرشته‌اند فیلم‌های طنز را در سینمای پیش از انقلاب نیز مورد اقبالدانست و ادامه داد: از سال ۱۳۴۷ رسما در سینما فعالیت می‌کنم. در آن زمان نیز یکفیلم طنز، یک بار مصرف نبود، گاهی یک فیلم ۱۵ سال در اکران بود. بارها کپی می‌شد وبه شهرستان‌ها برای اکران فرستاده می‌شد ولی باز مخاطب داشت. فیلم‌های ملودرام،اکشن و.. برای مردم یک بار مصرف بودند.

وی با اشاره به برخی فیلم‌های درام که از آن سال‌ها ماندگار شدند، گفت: گنج قارون وقیصر جزو آثار استثنا هستند و در هر دهه‌ای ممکن است یکی از این فیلم ها تولیدشود که تاریخ مصرف نداشته باشد. به صورت کلی فیلم طنز بیشتر مخاطب دارد و درتمام دوره‌ها چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، بیشترین میزان مخاطب را داشتهاست.

این تهیه‌کننده درباره بازگشت دوباره خود به سینما پس از چند سال، تاکید کرد: منپخش‌کننده بودم، پس از انقلاب هم فیلم خارجی به ایران وارد و پخش می‌کردم. پس ازفیلمسازی نیز خودم فیلم را پخش می‌کردم. پخش فیلم، نیروی جوانی می‌خواهد؛ مندیگر آن نیرو را ندارم. آقای فرحبخش پخش این اثر را به عهده دارد. سال‌های سالاست که با آقای فرحبخش رفاقت داریم. در کلِ سینمای ایران هیچ دو نفری را پیدانمی‌کنید که نزدیک به ۴۵ فیلم را مشترکا با هم کار کرده باشند.

وی افزود: شرکا اغلب از فیلم‌های دوم و سوم با هم به مشکل می‌خورند و از هم جدامی‌شوند. ما در این سال‌ها تفاهم دید و نقطه‌نظر داشتیم و رفاقتی داریم که به همانواسطه، من با این فیلم بازگشتم و کنار آقای فرحبخش به عنوان تهیه‌کننده قرار گرفتم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *