عملکرد سینماها تا پایان شب گذشته نشان می‌دهد که سینمای ایران موفق شده بهلحاظ جذب مخاطب، به بالاترین میزان طی ۲۴ سال گذشته برسد.

به گزارش ایرنا، با گذشتن تعداد مخاطبان امسالسینمای ایران از مرز ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، رکورد ۲۴ساله مخاطبان سینما شکستهشد. این تعداد مخاطب، گیشه را نیز به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رساند. این رکوردزنی درشرایطی محقق شده که امکان بهبود آمار مخاطبان سینما تا پایان سال همچنان وجوددارد و از این‌رو، هیچ بعید نیست که سینما بتواند حتی از آمار ۳۳ میلیون مخاطب سال۱۳۷۹ نیز عبور کند.

هم‌اکنون ۳ کمدی «هفتادسی»، «زودپز» و «صبحانه با زرافه‌ها» مخاطبان بسیاری رابه سینماها گسیل می‌دارند که از این میان، «هفتادسی» با توجه به اکران دیرتربه‌نسبت دو فیلم دیگر، ظرفیت بالاتری برای جذب مخاطب طی هفته‌ها و ماه‌های آتیدارد بنابراین با چنین ترکیبی که هم‌اکنون روی پرده است و البته اکران نوروزی که برایامسال احتمالا از نیمه‌های اسفند آغاز خواهد شد، می‌توان آمار مخاطبان و فروشگیشه بهتری را هم برای امسال سینمای ایران پیش‌بینی کرد.

وقتی ۳ فیلم ۴۰درصد مخاطبان امسال را از آن خود کردند

اگر آنچه در بهمن ۱۴۰۱ رخ داد و فروش فیلم‌های معمول روی پرده از فروش فیلم‌هایجشنواره فجر بیشتر شد، امسال نیز تکرار شود، سینماها تا همان پایان بهمن موفقخواهند شد تا با عبور از آمار ۳۳ میلیون مخاطب، تاریخ‌ساز شوند که البته تحقق اینامر، متوجه اکران یک تا دو فیلم پرمخاطب، برای بازه کنونی تا آغاز اکران نوروزی استکه با ارائه مشوق‌هایی، این مهم نیز دست یافتنی است.

۳ فیلم پرمخاطب و پرفروش امسال، کمدی بودند که توانستند با سهم ۶۳۱ میلیاردی از گیشه، تا امروز ۴۰ درصد کل مخاطبان امسال را از آن خود کنند

سینمای ۱۴۰۳ تا امروز، ۶ فیلم با فروش بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان و ۱۰ فیلم که مخاطبانمیلیونی داشته‌ است. در راس این فهرست، کمدی «تگزاس ۳» قرار دارد که ۴ میلیونو ۴۴۶ هزار مخاطب جذب کرد و ۲۵۰ میلیارد تومان فروخت. به‌عبارتی این فیلمتوانسته تا به امروز ۱۶درصد از مخاطبان امسال سینما را در اختیار داشته باشد.

کمدی «زودپز» نیز که انتظار بیشتری از آن می‌رفت و قربانی فیلم‌سوزی شد، تاکنون با۳ میلیون و ۷۳۰ هزار مخاطب، ۲۰۹ میلیارد تومان فروخته که ۱۳درصد مخاطبان کلیسینما تا به امروز محسوب می‌شود.

کمدی «هفتادسی» نیز تا امروز با ۳ میلیون و ۵۰ هزار مخاطب، به فروش ۱۷۲ میلیاردتومانی دست یافته است یعنی ۱۱ درصد از کل مخاطبان امسال سینما را به خوداختصاص داده است.

بنابراین ۳ فیلم پرمخاطب و پرفروش امسال، همه کمدی بودند که توانستند با سهم۶۳۱ میلیاردی از فروش گیشه، تا به امروز ۴۰درصد کل مخاطبان سینما را به خوداختصاص دهند.

«تمساح خونی»، «مست عشق»، «صبحانه با زرافه‌ها»، «پول و پارتی»، «خجالتنکش ۲»، «سال گربه»، «ببعی قهرمان»، «بی‌بدن»، «قیف» و «مفت‌بر»، ترکیبدیگر فیلم‌های پرمخاطب امسال را تشکیل می‌دهند.

171594255.jpg

گام اول: آمار سال ۷۹، گام دوم: آمار سال ۷۶

سینمای ایران درحالی امروز به جذب ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب رسیده که اینمیزان برای سال گذشته، ۲۸ میلیون و ۲۶۰ هزار مخاطب بود.

تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود. این آمار برای سال۱۴۰۰، ۷ و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد.

به این ترتیب، در سال ۹۹، ۷۰۰ هزار نفر

در سال ۹۸، ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر

در سال ۹۷، ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر (و به تعبیری ۲۸ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر)

در سال ۹۶، ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر

در سال ۹۵، ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر

در سال ۹۴، ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر

در سال ۹۳، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر

در سال ۹۲، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر

در سال ۹۱، ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر

در سال ۹۰، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر

در سال ۸۹، ۱۱ میلیون نفر

در سال ۸۸، ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

در سال ۸۷، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

در سال ۸۶، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

در سال ۸۵، ۱۶ میلیون نفر

در سال ۸۴، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

در سال ۸۳، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

در سال ۸۲، ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر

در سال ۸۱، ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر

در سال ۸۰، ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر

و در سال ۷۹، ۳۳ میلیون نفر به سینما رفتند.

اگر سینما بتواند از سد ۳۳ میلیون مخاطب سال ۷۹ عبور کند (امری که دور از دسترسنیست) قله بعدی برای فتح، ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر سال ۷۸ است. سنگ بزرگ اماآمار سال ۷۶ است که در این سال، ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به سینما رفتند. شکستناین آمار نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند در تقسیم گونه‌های مختلف سینمایی در طولبازه‌های مختلف سال است.

156429133.jpg

رکوردشکنی با چاشنی بهبود وضع کیفی

اگر سینما بتواند از سد ۳۳ میلیون مخاطب سال ۷۹ عبور کند، قله بعدی برای فتح، ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر سال ۷۸ است. سنگ بزرگ اما آمار سال ۷۶ است؛ در این سال، ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به سینما رفتند

اینکه سینما بتواند تا پایان امسال، رکورد مخاطبان ۲۴ساله سینما را بشکند، رخدادیقابل توجه است؛ سینمای ۱۴۰۳ در شرایطی به این مهم دست می‌یابد که تعدادفیلم‌های تاثیرگذار برای رقم خوردن چنین آماری، به بیش از ۱۰ عنوان می‌رسد حالآن‌که این اتفاق در رقم خوردن مخاطبان سال گذشته، تحت‌تاثیر فروش تنها ۲ فیلمبود. این امر نشان داد روند افزایش تعداد بازیگران موثر اتفاق مهمی است که ادامه آنبرای سال آینده نیز کارآمد است.

ایرادی که سال گذشته به کیفیت استقبال مخاطبان وارد بود، محدود بودن ایناستقبال‌ها به تنها ۲ فیلم «فسیل» و «هتل» بود. امسال این تعداد فیلم‌ها افزایشیافته و شاخص کیفی بر روی «تجمع فیلم‌های کمدی در رقم خوردن این آمار» معطوف شده است. به نظر می‌رسد که حفظ تعدد فیلم‌های تاثیرگذار در میزانمخاطبان و افزوده شدن گونه‌های دیگری از جمله اجتماعی، کودک وبتواند سالپرفروش‌تر و پرمخاطب‌تر را برای سینمای فردا برنامه‌ریزی کند.

همچنانکه نگاهی به روند تولیدات ماه‌های گذشته، این امیدواری را ایجاد کرده استکه در اکران سال آینده، سهم سینمای اجتماعی و کودک به میزان قابل‌توجهی افزایشیافته و این فیلم‌ها نیز رقابت تنگاتنگی را با کمدی‌ها در حوزه مقبولیت مردمی آغازکنند.

تنها یک برنامه‌ریزی هدفمند برای بازه‌های مختلف سال می‌تواند مخاطبان هدفبسیاری را به سینما بیاورد. نخستین چالش اکران سال آینده از همین اکران نوروز آغازمی‌شود؛ ماه مبارک رمضان از نیمه‌های اسفند آغاز می‌شود و نخستین روز سال آیندهنیز با لیالی قدر همزمان است. همین امر برنامه‌ریزی مدون و هوشمندانه برای اکرانسال آینده را می‌طلبد تا روند صنعتی‌شدن سینمای ایران دست‌کم در حوزه میزاناستقبال مخاطب، به یک استاندارد قابل‌اعتنا نزدیک شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *