جبار آذین
یکبار دیگر به احترام و عزت و هنر والای بزرگمرد جهان نمایش و ستاره درخشان نمایشنامه‌نویسی ایران زنده یاد اکبر رادی و تماشای هنرآفرینی هنرمند شاخص تئاتر هادی مرزبان و هنرنمایی هنرمندان نامدار تئاتر کشور و نه به قصد دیدار شاه فرسوده و پوسیده قاجار، ولی شکوه بازیگری ایرج راد، بعد از بیست و هفت سال از دیدن نخستین اجرای این نمایش بزرگ، راهی فرهنگسرای نیاوران شدم. متن همان متن زیبا و درام فوق العاده با حرف ها و ماجراهایی جذاب و شنیدنی و دیدنی برای دیروزی ها و امروزی ها و اجرا، کلاسی نمونه از نمایشنامه نویسی و بازیگری و کارگردانی بود که این بار مرزبان به آن رنگ و بو و عطر امروز پسند داده بود. ناصرالدین شاه و ایرج راد، همان بودند که در تئاتر شهر دیده بودم با این تفاوت که جذاب تر و قدرقدرت تر از آن زمان شده بودند. اما جیران، زیباتر و معشوق تر و دلرباتر از گذشته در قصر و بارگاه وروی صحنه جلوه می فروخت. با ملیجکی فوق العاده و… نمایش”باغ شب نمای ما یا قبله عالم” که از منظر نگاه تمثیلی رادی، نمادی از شب و شب زدگان مملکت در دوره سیاه قجر است، در اجرای جدید مرزبان، با تغییرات درستی که انجام داده و امکانات و هزینه هایی که صرف تهیه، تولید و اجرای آن کرده، به یک عاشقانه کمدی تراژیک تماشایی، موفق و امروزی پسند تبدیل شده تا با انتقادها و دیالوگ های نغز و شادی آفرینی ها و زیبایی های خود، اجرایی قدرتمند و ماندگارشود. این نمایش جذاب یازدهمین کار موفق هادی مرزبان از آثار مانای اکبر رادی کبیر و اجرایی حرفه ای و شایسته و از بهترین و قوی ترین نمایش های سه دهه اخیراست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *