محمد حقیقت – پاریس
در تاریخ سینما همواره موزیک و آواز جای ویژهای داشته؛ اولین فیلم ناطق – خواننده جاز ۱۹۲۷، – راه را باز کرد. این ژانر از آن زمان تا به امروز، کارگردانان بسیاری را در کشورهای گوناگون افسون روایت کردن زندگی موزیسینها و خوانندگان کرده است. تازهترین این فیلمها در سینمای فرانسه، «آقای آزنا وور» ساخته مهدی ایدیر و فابین مارسود است که به تازگی به پرده سینماهای فرانسه آمده و توانسته در هفته اول بیش از ششصد و پانزده هزارتماشاگر را روانه سینماها بکند.
این موفقیت فوقالعاده، باعث شده اسم این دو کارگردان بر سر زبانها بیفتد و فیلمشان خیلی زود توجه جمعیت سینمارو را به خود جلب کند! خیلی بندرت پیش آمده که فیلم اول کارگردانی با این تعداد تماشاگر در هفته اول روبرو شده باشد.
روایت فیلم :
تماشاگر در ابتدای فیلم با مستندهای تاریخی که از مهاجرت خانوادههای ارمنی تهیه شده شروع می شود؛ در اوایل سالهای ۱۹۲۰ بخشی از جامعه ارمنیها ناچار میشوند به اروپا فرار کنند. در بین آنها، خانواده آزناوور هم بودهاند که به فرانسه میرسند و شارل آزناوور در یکی از شهرهای فرانسه به دنیا میآید. خانواده او با دردسرهای بسیار و نامهربانی برخی از فرانسویها روبرو میشوند، اما از پا نمینشینند و به دنبال هر کاری که امکان دارد میگردد تا اینکه شارل کوچک در کوچه و خیابان و سپس در کافهها شروع به آواز خواندن میکند تا کمک خرج خانواده شود.
در ابتدا به نظر میآید که وی نمیتواند موفق شد اما او از پا نمینشیند و با پشتکار بسیار راه خود را پیدا میکند. طولی نمیکشد که شارل از شهرستان به همراه یکی از دوستان موزیسین خود به پاریس میرود. دیری نمیگذرد که با ادیت پیاف از برجستهترین آوازهخوانان آن دوران آشنا و راهش هموارتر میشود.
شارل آزناوور رفته رفته تبدیل به سمبل کشور فرانسه حتی در دیگر کشورها میشود. او نزدیک به ۱۲۰۰ عنوان ترانه به زبانهای گوناگون در بسیاری از کشورها اجرا میکند و خیلی سریع محبوب قلبها میشود.
برای ساخت این فیلم کارگردانها، از نظر سناریو و میزانسن، روشی ساده و امتحان شده را به کار بردهاند.
برای روایت داستان مدام فلاشبک به کار میبرند تا تماشاگر با گذشته این خواننده با بازی- طاهر رحیم – آشنا شود.
طاهر رحیم که برای فرو رفتن در این نقش مدتها تمرین کرده بود مجبور به کم کردن وزن خود میشود.
بازی او در برخی از صحنهها چندان باورپذیر نیست که بتواند به خوبی از عهده نقش برآید، اما تماشاگران آنچنان شیفته شخصیت آزناوور و به ویژه صدای او شدهاند که میتوان از این ضعف فیلم چشمپوشی کرد. منتقد هفتهنامه تله راما میپرسد: «چگونه میتوان هفتاد سال کار چنین خوانندهای را بدون داشتن یک دیدگاه مولف به فیلم درآورد و مورد انتقاد قرار نگرفت؟ در این اثر بیشتر ما با طاهر رحیم آشنا میشویم تا با شارل آزناوور!»
از سوی دیگر منتقد رادیو فرانسه معتقد است که کارگردانان با روایت افسانه این آوازهخوان فرانسوی به شکل افسونکنندهای ما را با دنیای آزناوور روبرو میکند.
با این حال همواره این پرسش وجود دارد که چگونه باید سرگذشت چنین اسطورههایی را به فیلم درآورد؟ مثلا قبلا در باره ادیت پیاف چند فیلمی ساخته شده بود اما همگی آن فیبمها موفق نبودند.
درباره کارگردانان فیلم:
مهدی ایدیر؛
سناریست و کارگردان فرانسوی در سال در حومه پاریس ۱۹۷۹ به دنیا آمد. در ابتدا دوره کارآموزی مونتاژ ویدیو را فراگرفت و سپس راجع به گروههای رقص فیلمهای کوتاهی ساخت.
او بعدها به سفارش کانال پلاس، چند فیلم تبلیغاتی ساخت و در سال ۲۰۰۶ با فابین مارسود، آشنا شد.
ایدیر اولین فیلم کوتاه خود را در ۲۰۱۵ کارگردانی کرد و ساخت تعدادی کلیپ را هم در کارنامه خود دارد. او که برای فیلم کوتاهش کاندید جایزه سزار هم شد، تا کنون سناریوهایی هم برای دیگر کارگردانان نوشته است.
فابین مارسود؛
وی برای کارهای هنریاش اسم مستعار -قلب بزرگ مریض- را انتخاب کرده است!
این کارگردان فرانسوی هم در سال ۱۹۷۷ در حومه پاریس به دنیا آمد؛ از سال ۲۰۰۵ وارد دنیای فیلم و ویدیو می شد.
او جدا از فیلمسازی، بازیگر و موریسین نیز هست و ابتدا کارش را در کافهها شروع کرد. او در سال ۲۰۱۳ چهارمین صفحه آهنگ خود را منتشر کرده که با موفقیت روبرو شد.
مارسود جدا از ساختن چند فیلم کوتاه، مدتی نیز با رادیوهای ویژه موزیک همکاری کرده که زمینه فکر کردن درباره فیلم بلند آقای آزناوور فراهم کرد که اولین فیلم بلند اوست.
بدون دیدگاه