در پی شائبه تماشای فیلم‌های جشنواره فجر توسط افرادی خارج از روال این رویداد، دست‌اندرکاران یکی از فیلم‌های پذیرفته شده در چهلمین دوره جشنواره از مدیران مربوط خواستند تا در مقام مدعی العموم به ماجرا ورود و از حقوق سینماگران دفاع کند.
به گزارش ایسنا، اخیرا حاشیه‌هایی پیرامون فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی ایجاد شده و انتشار مطالبی در صفحه شخصی یک منتقد سینما اعتراض عوامل این فیلم را به همراه داشت و شک و شبهه‌هایی درباره منبع یا محل نشر فیلم مطرح شد.
پس از انتقاد مجری طرح فیلم «نگهبان شب» (محمدصادق میرکریمی) اطلاعیه‌ای از سوی روابط عمومی جشنواره فجر منتشر و در آن تاکید شد که «آثار ارائه شده به دبیرخانه جشنواره، فقط توسط مسئول دبیرخانه، اعضای هیأت انتخاب و شخص دبیر جشنواره مورد بازبینی قرار می‌گیرد و برخلاف حواشی و ادعاهای نادرست، با تدابیر اتخاذ شده دبیرخانه جشنواره جهت ایزوله فضای بازبینی، حتی سایر دست‌اندرکاران ستاد جشنواره امکان دیدن آثار را ندارند، چه برسد به افراد متفرقه و بیرونی.»
در ادامه منتقدی که مطلب او حاشیه‌ساز شده بود، در یادداشتی جدید توضیح داد که راش‌هایی ناقص و تصاویری را که با گوشی ضبط شده، دیده است.
با این حال روابط عمومی فیلم «نگهبان شب» در اطلاعیه‌ای رسمی خواستار پیگیری جدی چنین اتفاقی در همراهی با سینماگران شد.
متن این اطلاعیه به این شرح است: «روابط عمومی فیلم «نگهبان شب» ضمن تشکر از اطلاعیه دفتر جشنواره در اعلام آمادگی برای برخورد با متخلفان احتمالی قاچاق فیلم‌های جشنواره، ذکر چند نکته را در این زمینه ضروری می‌داند:
۱- در اطلاعیه جشنواره مسئولیت پیگیری و پیدا کردن مجرمان احتمالی به صاحبان فیلم محول شده است و برای ما روشن نیست چرا در موضوعی در این حد حساس که پای آبروی جشنواره و سرمایه فیلمساز در میان است، سازمان سینمایی حاضر نیست مستقیم این آقای منتقد را که در برنامه‌ای تلویزیونی ادعا کرده شخصا ۲۵ فیلم (احتمالا با احتساب فیلم‌های رزرو) جشنواره را دیده، مورد پرسش قرار دهد و پیگیری را به خود صاحبان آثار محول می‌کند؟
۲- روزنامه‌نویس مورد اشاره ادعا کرده هیچ رابطه سازمانی با ستاد جشنواره ندارد و حتی یک بار هم پایش به محوطه اطراف دفتر جشنواره باز نشده است، در حالیکه ایشان عضو شورای مشورتی و هم‌اندیشی روابط عمومی جشنواره هستند و در جلساتی با مدیریت مشاور رئیس سازمان سینمایی حضور داشته‌اند که عکس و خبر آن در حافظه مطبوعات قابل دسترسی است. در ضمن ایشان عضو شورای پروانه نمایش ویدئویی وزارت ارشاد هم هستند و این احکام عملا بار مسئولیت سازمان سینمایی را برای پیگیری موضوع افزایش می‌دهد.
3- منتقد مورد نظر ادعا کرده که به واسطه شغل روزنامه‌نگاری امکان این را دارد که فیلم‌ها را قبل از جشنواره ببنید در صورتی که چنین ادعایی اساسا نادرست است و همواره روال بر این بوده و هست که امکان دیدن فیلم‌ها توسط روزنامه‌نگاران و منتقدان با دعوت تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها فراهم می‌شود نه بدون اجازه و هماهنگی آنها و از طریق رسیدن تصاویر موبایلی و راش و پشت صحنه به صورت غیرقانونی و پنهانی از طرف شخصی با هویت نامشخص.
4- خبرنگار مورد نظر پس از عمومی شدن بحث، در اقدامی غیر حرفه‌ای اقدام به پاک کردن پست قبلی خود از صفحه‌اش در فضای مجازی کرده و در پست جدیدی اعتراف می‌کند بخش‌هایی از فیلم سینمایی «نگهبان شب» را که با موبایل فیلمبرداری شده و بخشی از راش‌های ناقص را در اختیار دارد و علیرغم اینکه فرد قاچاقچی را می‌شناسد ولی حاضر نیست هویت وی را فاش کند. این ادبیات جسورانه، رفتاری کاملا غیراخلاقی و جرم محرز و از مصادیق مشارکت در سرقت اثر هنری است و با شنیدن آن این فضا به ذهن مخاطب متبادر می‌شود که ظاهرا فرد مورد اشاره پشتش به جایی گرم است. لذا زدودن این توهم خطرناک از ذهن سینماگرانی که نگران سرنوشت آثارشان هستند و از این پس احساس ناامنی خواهند کرد، امری ضروری است و در این زمینه صاحب اثر ابزاری برای پیگیری عاجل و موثر ماجرا در دست ندارد و به نظر می‌رسد سازمان سینمایی همانطور که در اطلاعیه جشنواره هم به درستی ذکر شده بود وظیفه دارد در مقام مدعی العموم به ماجرا ورود کند و از حقوق سینماگران دفاع کند.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *