نظام‌الدین زاهدی گفت: جهان معاصر ما انسان راستین و آرمانی مولانا را نیاز دارد زیرا تنها اندیشه جهان‌ساز و معنوی افزای چنین انسانی با حفظ نیروی توانمند می‌تواند زمینه سعادت معنوی انسان و جامعه را فراهم آورد اما امروز نیز مانند زمان مولانا انسان راستین و آرمانی ناپیداست.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نظام‌الدین زاهدی که 29آذر1400در همایش بزرگداشت مولانا جلال‌الدین بلخی «از بلخ تا قونیه» سخن می‌‌گفت با اشاره به پیام مولانا در بیش از ٨٠٠ سال پیش «ما برای وصل کردن آمدیم/ نی برای فصل کردن آمدیم» تصریح‌کرد: جهان امروز ما نیازمند بازشناخت عالم و افکار مولانا‌ست زیرا این افکار و اندیشه‌ها پاسخگوی نیازهای معنوی و اخلاقی امروز و فردای انسانیت است.
او با بیان‌ اینکه انسان راستین آرمانی که مولانا بزرگترین ستایشگر آن است می‌‌تواند باعث رستگاری و رهایی فرزندان بشر از مشکلات و مضایق زندگی شود گفت: انسان آرمانی و راستین مولانا انسان خود‌شناس است زیرا اگر انسان مرتبه، اصل، جوهر و رسالت انسانی خود را نشناسد هیچگاه به ماهیت عالم و واقعیت آن آگاه نخواهد شد.
زاهدی افزود: انسان راستین مولانا همدلی را از همزبانی بهتر می‌داند، از کینه و عداوت بر پایه تعلقات مذهبی و نژادی دور است و در برابر تحمل‌پذیر بودن بر دین و مذاهب مختلف، طالب وحدت معنوی انسانیت، مردم و تمدن‌ها‌ست.
او اظهار‌کرد: چنین انسان راستین و آرمانی را مولانا با تعبیر مرد‌خدا تفسیر و او را مانند گنج در ویرانه، چاهی در دلو و عالمی از حق معرفی کرده که او را جستجو می‌کرد اما پیدا نکرده نبود.
وی درادامه با قرائت ابیاتی از مولانا گفت: امروز در بخشی از جهان جنگ و دشمنی و کشتار، خطرهای مختلف جهان‌سوز، فساد معنوی و اخلاقی، تعصبات و کینه ورزی‌های سیاسی و مذهبی انسانیت را تهدید می‌کند.
به گفته سفیر جمهوری تاجیکستان درایران، جهان معاصر ما انسان راستین و آرمانی مولانا را نیاز دارد زیرا تنها اندیشه جهان‌ساز و معنوی افزای چنین انسانی با حفظ نیروی توانمند می‌تواند بر حرص و آز، کینه و کدورت، جنگ و پرخاش و قتل و غارت غالب آید و زمینه سعادت معنوی انسان و جامعه را فراهم آورد اما امروز نیز مانند زمان مولانا انسان راستین و آرمانی ناپیداست.
او با بیان اینکه مولانا همدلی را از همزبانی بهتر می‌داند، گفت: جهان امروز ما نیازمند بازشناخت افکار مولاناست زیرا این اندیشه‌ها پاسخگوی نیازهای معنوی و اخلاقی انسانیت است.
زاهدی با بیان اینکه برای یافتن انسان آرمانی که باعث رستگاری جهان و جهانیان می‌شود به تحقیق در آثار مولانا و تشویق و ترویج روز‌افزون افکار و اندیشه این شاعر جهانی نیاز داریم گفت: میراث مولانا بحر در کوزه‌ است و یافتن عمق آن تلاش گروهی مولوی پژوه در کشورهای حوزه فرهنگی مولانا را می‌‌طلبد.
سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در کشور تاجیکستان برای بزرگداشت مولانا گفت: روند بازیابی هویت ملی که با ابتکار امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان آغاز شده، روندی مهم و سرنوشت ساز محسوب می‌شود چنانچه در دوران سلطه شوروی مردم تاجیکستان از آموزش معرفت میراث پربها مولانا و دیگر نمایندگان ادبیات عرفانی به دور بودند زیرا سیاست حاکم آنروز ادبیات عرفانی را ممنوع کرده بود.
زاهدی با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه امروز وضعیت تاجیکستان تغییر کرده و ارج‌‌گذاری بر تاریخ و فرهنگ‌باستانی ملت و افکار و آثار فرزندان فرزانه آن به سنت شایسته تبدیل شده تصریح کرد: اکنون مردم تاجیکستان به آثار مولانا و جهان اندیشه‌های اخلاقی و معنوی این عارف بزرگ روی آورده‌اند بنحوی که در سال ٢٠٠٧ ( ١٣٨۶شمسی) هشتصدمین سال مولانا برگزار و از آثار این شاعر عارف تجلیل شد.
وی با بیان اینکه امروز در میان ملت تاجیکستان مثنوی‌‌خوانی مانند حافظ‌خوانی شاهنامه‌خوانی به حکم سنت شایسته معنوی رواج دارد گفت: روز ٣٠ سپتامبر (٨ مهر) مربوط به مولانا‌ست و این روز همه‌‌ساله در کشور با همایش علمی ادبی گرامی داشته می‌شود.
او تصریح‌کرد: مردم تاجیکستان مانند همه ملت‌های فارسی زبان، هم‌زبان و هم‌فرهنگ خود در افغانستان، ایران، ترکیه، پاکستان و هندوستان عشق و علاقه‌ای پرشور به مولانا، آثار و افکار او دارند و از تعلق خود به این نابغه شعر و عرفان افتخار می‌‌کنند.
سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران گفت: همه ملت‌های این کشورها، ملت‌های مولانا هستند زیرا میراث جهان‌ساز مانند جلال‌الدین بلخی با گذشت عصرها از محدوده یک ملت و یک کشور و چند ملت و چندکشور معین بیرون آمده و به میراث فراملی تبدیل شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *