تورج منصوری مدیر فیلمبرداری فیلم «موسی کلیم‌الله (عبا تشریح تکنولوژی جدیداین فیلم گفت که «موسی کلیم‌الله (عیک دستاورد فنی رو به جلو در تاریخ سینمااست.

تورج منصوری مدیر فیلمبرداری فیلم «موسی کلیم‌الله (عکه به تازگی اکران خود راآغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تکنولوژی ساخت این فیلم توضیح داد: زمانی که ویروس کرونا در تمام دنیا همه‌گیر شد، بخشی از فیلمسازان اروپایی بهخصوص در آلمان تصمیم گرفتند در محدودیت‌های جدید به جای اینکه به نقاطمختلف دنیا بروند، دنیا را درون استودیوی فیلمسازی بیاورند درنتیجه برای اولین بارسریالی با ویژوال پروداکشن تولید شد.

وی درباره جزییات این تکنولوژی افزود: موتور بازی یا سیستمی را در نظر بگیرید کهبچه‌ها پیش‌تر با آن فوتبال بازی می‌کردند. این بازی توهمی از فضای سه بعدی زمینفوتبال برای مخاطب ایجاد می‌کرد و در این فضا شما می‌توانستید به عنوان یک بازیکنیکی از کاراکترهای انیمیت شده داخل بازی را به حرکت دربیاورید، با او دنبال توپبدوید، شوت بزنید ودر این موقعیت مخاطب از زاویه دید کاراکترهای داخل بازی،بازی را تماشا می‌کند. این اتفاق در سریال «۱۸۹۹» رخ داد.

این مدیر فیلمبرداری درباره مزیت‌های ساخت پروژه‌های بیگ پروداکشن با استفاده ازویژوال پروداکشن گفت: مثلاً در فیلمی مانند «موسی کلیم‌الله (عشما طراحیصحنه‌ای دارید که نمی‌خواهید تمام آن را بسازید زیرا ساخت و ساز تمام دکور فضاییرا اشغال می‌کند، نیاز به زمین و لوکیشن دارد، مصالح نیاز دارد و تعداد زیادی نیرویانسانی برای ساخت دکور لازم است. در این تکنولوژی جدید مدیران هنری طراحیصحنه را انجام می‌دهند و بخشی از این طراحی توسط دکور، آکسسوار واجرامی‌شود. بخشی از طراحی صحنه نیز به صورت سه‌بعدی با متودهای مختلف اسکنمی‌شود و به صورت مجازی و روی ال ای دی وال در صحنه حضور دارد.

وی تاکید کرد: درواقع ما سر صحنه یک دنیای غیرواقعی داریم و یک دنیای واقعی واین ۲ دنیا باید در یکدیگر تنیده شوند و هر اتفاقی ازجمله حرکت دوربین در فضایطبیعی رخ می‌دهد، باید در فضای غیرواقعی نیز تکرار شود.

5381811.jpg

قدم گذاشتن در یک دنیای جدید

این مدیر فیلمبرداری در پاسخ به اینکه آیا حضور بازیگر در طراحی صحنه مجازی درکیفیت کار او تاثیر منفی می‌گذارد؟ عنوان کرد: خیر. برای شما مثالی می‌زنم؛ تصورکنید که بازیگر شما در اتومبیل نشسته است. قبلاً برای ضبط این تصویر از پرده سبزاستفاده می‌شد و بازیگر به شکل خیالی رانندگی می‌کرد و جاده و خیابان هنگامفیلمبرداری برای بازیگر قابل رویت نبودند. اکنون با سیستمی که ما «موسی کلیم‌الله(عرا کار کردیم اگر بازیگر سوار ماشین شود، جاده را کاملاً می‌بیند و می‌تواند نسبتبه چیزی که می‌بیند واکنش نشان دهد. اتفاقاً این تکنولوژی می‌تواند به لحاظ حسینسبت به پرده سبز کمک بیشتری به بازیگر کند. در فیلمبرداری با پرده سبز بازیگر بایدبسیار باتجربه و حرفه‌ای باشد تا بتواند حس صحنه را به درستی بازی کند. همین بازیگرمقابل پرده دنیای مجازی ما، جهان فیلم را تماشا می‌کند و برایش قابل رویت است.

منصوری درباره مهندسی معکوس این تکنولوژی در ایران توضیح داد: این تکنولوژیکاملاً با مهندسی معکوس انجام و یادگیری شد. البته چند نفر در ابعاد خیلیکوچک‌تری نسبت به کاری که ما انجام دادیم، این راه را رفته و تجربیاتی به دست آوردهبودند. این تجربیات ممکن است اکنون به چشم ما خیلی کوچک به نظر بیایند اما زمانیکه کار را شروع کردیم همین تجربیات اندک به ما جرات داد تا پا در این عرصه بگذاریم. ما این جرات را پیدا کردیم که این دنیای تازه تاسیس شده را تجربه کنیم. برای دستیابیبه این علم چند سفر به کشورهایی مانند دبی و ترکیه رفتیم. البته برای وارد کردنبرخی تجهیزات و قطعات نیز با مشکلاتی مواجه بودیم.

ساخت سریال شدنی است اما با امکانات بیشتر

این مدیر فیلمبرداری درباره ساخت سریال «موسی کلیم‌الله (عو دلیل حضورپایلوت این اثر در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: ما همه این کارها را برای سریال«موسی کلیم‌الله (عانجام می‌دهیم و چیزی که در جشنواره فیلم فجر جشنوارهحضور داشت به عنوان پایلوت سریال «موسی» ارائه شده است. تجربیاتی که ما درچندسال گذشته داشتیم باید جایی نمود پیدا می‌کرد. تصمیم‌گیرنده‌های اصلی کارپیشنهاد دادند که پایلوتی از این سریال ساخته شود تا اشکالات کار نمایان شود وهمچنین از این تکنولوژی جدید رونمایی کنیم.

منصوری ادامه داد: با تکنولوژی که ما در ایران داریم قطعاً ساخت سریال «موسیکلیم‌الله (عامری شدنی است ولی باید تجهیزات نمایشی یعنی ال ای دی وپروسس‌ها قوی‌تر شوند زیرا برای سریال به کار مداوم نیاز داریم. البته قرار است کهتجهیزات لازم برای ساخت سریال خریداری شود و امیدوارم خیلی زود این لوازم تهیهشوند.

5351965.jpg

«موسی کلیم‌الله (ع)» فیلمی مانند شهرزاد قصه‌گو

وی درباره کیفیت این فیلم نسبت به نسخه‌های خارجی بیان کرد: فیلم سینمایی«موسی کلیم‌الله (عبرای عرضه به بازارهای خارجی ساخته نشده بلکه پایلوتسریال است اما چیزی کم از یک فیلم سینمایی ندارد و با نگاهی کاملاً قصه‌گو وشاعرانه ساخته شده است. فیلم «موسی کلیم‌الله (عبه لحاظ بصری مانند«شهرزاد قصه‌گو» و «امیرارسلان نامدار» روایت می‌شود و نگاهی کاملاً شرقی دارد.

منصوری در پایان درباره پیش‌بینی‌اش از واکنش مخاطبان نسبت به فیلم «موسی کلیمالله (عگفت: من پیش‌بینی نسبت به واکنش مخاطبان ندارم به این دلیل که ما یککار نو کردیم و ممکن است ابعاد فنی آن برای مخاطبان معمولی جذاب نباشد. برایمن تنها این اتفاق مهم است که ما در تاریخ سینمای ایران از لحاظ دستاورد فنی یکقدم جدی به جلو گذاشتیم.

تورج منصوری مدیر فیلمبرداری فیلم «موسی کلیم‌الله (عبا تشریح تکنولوژی جدیداین فیلم گفت که «موسی کلیم‌الله (عیک دستاورد فنی رو به جلو در تاریخ سینمااست.

تورج منصوری مدیر فیلمبرداری فیلم «موسی کلیم‌الله (عکه به تازگی اکران خود راآغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تکنولوژی ساخت این فیلم توضیح داد: زمانی که ویروس کرونا در تمام دنیا همه‌گیر شد، بخشی از فیلمسازان اروپایی بهخصوص در آلمان تصمیم گرفتند در محدودیت‌های جدید به جای اینکه به نقاطمختلف دنیا بروند، دنیا را درون استودیوی فیلمسازی بیاورند درنتیجه برای اولین بارسریالی با ویژوال پروداکشن تولید شد.

وی درباره جزییات این تکنولوژی افزود: موتور بازی یا سیستمی را در نظر بگیرید کهبچه‌ها پیش‌تر با آن فوتبال بازی می‌کردند. این بازی توهمی از فضای سه بعدی زمینفوتبال برای مخاطب ایجاد می‌کرد و در این فضا شما می‌توانستید به عنوان یک بازیکنیکی از کاراکترهای انیمیت شده داخل بازی را به حرکت دربیاورید، با او دنبال توپبدوید، شوت بزنید ودر این موقعیت مخاطب از زاویه دید کاراکترهای داخل بازی،بازی را تماشا می‌کند. این اتفاق در سریال «۱۸۹۹» رخ داد.

این مدیر فیلمبرداری درباره مزیت‌های ساخت پروژه‌های بیگ پروداکشن با استفاده ازویژوال پروداکشن گفت: مثلاً در فیلمی مانند «موسی کلیم‌الله (عشما طراحیصحنه‌ای دارید که نمی‌خواهید تمام آن را بسازید زیرا ساخت و ساز تمام دکور فضاییرا اشغال می‌کند، نیاز به زمین و لوکیشن دارد، مصالح نیاز دارد و تعداد زیادی نیرویانسانی برای ساخت دکور لازم است. در این تکنولوژی جدید مدیران هنری طراحیصحنه را انجام می‌دهند و بخشی از این طراحی توسط دکور، آکسسوار واجرامی‌شود. بخشی از طراحی صحنه نیز به صورت سه‌بعدی با متودهای مختلف اسکنمی‌شود و به صورت مجازی و روی ال ای دی وال در صحنه حضور دارد.

وی تاکید کرد: درواقع ما سر صحنه یک دنیای غیرواقعی داریم و یک دنیای واقعی واین ۲ دنیا باید در یکدیگر تنیده شوند و هر اتفاقی ازجمله حرکت دوربین در فضایطبیعی رخ می‌دهد، باید در فضای غیرواقعی نیز تکرار شود.

5381811.jpg

قدم گذاشتن در یک دنیای جدید

این مدیر فیلمبرداری در پاسخ به اینکه آیا حضور بازیگر در طراحی صحنه مجازی درکیفیت کار او تاثیر منفی می‌گذارد؟ عنوان کرد: خیر. برای شما مثالی می‌زنم؛ تصورکنید که بازیگر شما در اتومبیل نشسته است. قبلاً برای ضبط این تصویر از پرده سبزاستفاده می‌شد و بازیگر به شکل خیالی رانندگی می‌کرد و جاده و خیابان هنگامفیلمبرداری برای بازیگر قابل رویت نبودند. اکنون با سیستمی که ما «موسی کلیم‌الله(عرا کار کردیم اگر بازیگر سوار ماشین شود، جاده را کاملاً می‌بیند و می‌تواند نسبتبه چیزی که می‌بیند واکنش نشان دهد. اتفاقاً این تکنولوژی می‌تواند به لحاظ حسینسبت به پرده سبز کمک بیشتری به بازیگر کند. در فیلمبرداری با پرده سبز بازیگر بایدبسیار باتجربه و حرفه‌ای باشد تا بتواند حس صحنه را به درستی بازی کند. همین بازیگرمقابل پرده دنیای مجازی ما، جهان فیلم را تماشا می‌کند و برایش قابل رویت است.

منصوری درباره مهندسی معکوس این تکنولوژی در ایران توضیح داد: این تکنولوژیکاملاً با مهندسی معکوس انجام و یادگیری شد. البته چند نفر در ابعاد خیلیکوچک‌تری نسبت به کاری که ما انجام دادیم، این راه را رفته و تجربیاتی به دست آوردهبودند. این تجربیات ممکن است اکنون به چشم ما خیلی کوچک به نظر بیایند اما زمانیکه کار را شروع کردیم همین تجربیات اندک به ما جرات داد تا پا در این عرصه بگذاریم. ما این جرات را پیدا کردیم که این دنیای تازه تاسیس شده را تجربه کنیم. برای دستیابیبه این علم چند سفر به کشورهایی مانند دبی و ترکیه رفتیم. البته برای وارد کردنبرخی تجهیزات و قطعات نیز با مشکلاتی مواجه بودیم.

ساخت سریال شدنی است اما با امکانات بیشتر

این مدیر فیلمبرداری درباره ساخت سریال «موسی کلیم‌الله (عو دلیل حضورپایلوت این اثر در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: ما همه این کارها را برای سریال«موسی کلیم‌الله (عانجام می‌دهیم و چیزی که در جشنواره فیلم فجر جشنوارهحضور داشت به عنوان پایلوت سریال «موسی» ارائه شده است. تجربیاتی که ما درچندسال گذشته داشتیم باید جایی نمود پیدا می‌کرد. تصمیم‌گیرنده‌های اصلی کارپیشنهاد دادند که پایلوتی از این سریال ساخته شود تا اشکالات کار نمایان شود وهمچنین از این تکنولوژی جدید رونمایی کنیم.

منصوری ادامه داد: با تکنولوژی که ما در ایران داریم قطعاً ساخت سریال «موسیکلیم‌الله (عامری شدنی است ولی باید تجهیزات نمایشی یعنی ال ای دی وپروسس‌ها قوی‌تر شوند زیرا برای سریال به کار مداوم نیاز داریم. البته قرار است کهتجهیزات لازم برای ساخت سریال خریداری شود و امیدوارم خیلی زود این لوازم تهیهشوند.

5351965.jpg

«موسی کلیم‌الله (ع)» فیلمی مانند شهرزاد قصه‌گو

وی درباره کیفیت این فیلم نسبت به نسخه‌های خارجی بیان کرد: فیلم سینمایی«موسی کلیم‌الله (عبرای عرضه به بازارهای خارجی ساخته نشده بلکه پایلوتسریال است اما چیزی کم از یک فیلم سینمایی ندارد و با نگاهی کاملاً قصه‌گو وشاعرانه ساخته شده است. فیلم «موسی کلیم‌الله (عبه لحاظ بصری مانند«شهرزاد قصه‌گو» و «امیرارسلان نامدار» روایت می‌شود و نگاهی کاملاً شرقی دارد.

منصوری در پایان درباره پیش‌بینی‌اش از واکنش مخاطبان نسبت به فیلم «موسی کلیمالله (عگفت: من پیش‌بینی نسبت به واکنش مخاطبان ندارم به این دلیل که ما یککار نو کردیم و ممکن است ابعاد فنی آن برای مخاطبان معمولی جذاب نباشد. برایمن تنها این اتفاق مهم است که ما در تاریخ سینمای ایران از لحاظ دستاورد فنی یکقدم جدی به جلو گذاشتیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *