‎نمایشگاهی تازه در لندن، مجموعه‌ای نایاب از آثار نخستین دیوید هاکنـی را که سال‌ها از دید عموم پنهان مانده بودند، به نمایش می‌گذارد.
‎به گزارش ایسنا، دیوید هاکنـی، هنرمند نامدار بریتانیایی که امروزه برخی از آثارش با قیمت‌هایی فراتر از ۹۰ میلیون دلار خرید و فروش می‌شوند، زمانی تابلوهای خود را تنها با قیمت ۵ تا ۲۰ پوند می‌فروخت. اکنون مجموعه‌ای از همین آثار نخستین، که سال‌ها در کلکسیون‌های خصوصی گم بوده‌اند، برای نخستین‌بار در قالب یک نمایشگاه مستقل گردآوری و به نمایش گذاشته شده‌اند.
‎این نمایشگاه با عنوان «در حال و هوای عشق: هاکنـی در لندن، ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳» از ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت) در گالری هازلیت هالند ـ هیبرت لندن افتتاح می‌شود. برگزارکننده این رویداد، لویی کاسمن، نوه جان کاسمن، یکی از نخستین حامیان دیوید هاکنـی در دهه ۶۰ میلادی است.
‎لویی کاسمن در گفت‌وگویی اختصاصی به گاردین گفت: «بسیاری از این آثار طی چند دهه گذشته به‌طور عمومی دیده نشده‌اند. برخی از آن‌ها در دهه ۶۰ فروخته شده‌اند و از آن زمان تا کنون نزد مالکان خصوصی باقی مانده‌اند. برخی دیگر نیز فقط میان کلکسیون‌داران رد و بدل شده‌اند، بی‌آنکه هرگز در نمایشگاهی حاضر باشند.»
‎از جمله آثار مهم این مجموعه می‌توان به چاپ‌سنگی «هیپنوتیزور»، طراحی اولیه این اثر و همچنین تابلوی «شخصیتی در حال هیپنوتیزم» اشاره کرد. این سه اثر که به یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاشی‌های هاکنـی مربوط می‌شوند و نسخه نهایی آن در حال حاضر در نمایشگاه بنیاد لویی ویتون در پاریس به نمایش درآمده، تاکنون هرگز در کنار هم دیده نشده بودند.
‎جان کاسمن، دلال هنری و یکی از نخستین کسانی که استعداد دیوید هاکنـی را کشف کرد، در دهه ۱۹۶۰ آثار او را در اتاق پشتی یک گالری لندن به نمایش می‌گذاشت؛ چراکه صاحب گالری علاقه‌ای به آثار این دانشجوی جوان آکادمی سلطنتی هنر نداشت. کاسمن می‌گوید: «آن زمان آثارش اغلب زیر ۲۰ پوند قیمت داشتند. بعضی‌شان حتی فقط ۵ پوند فروخته می‌شدند.»
‎هاکنـی در آن زمان، به‌دلیل نداشتن هزینه خرید بوم و رنگ، به بخش چاپ آکادمی روی آورده بود، جایی که می‌توانست به‌صورت رایگان مواد اولیه دریافت کند. نخستین نمایشگاه انفرادی او که توسط کاسمن در سال ۱۹۶۳ برگزار شد، با قیمت‌هایی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ پوند برای هر تابلو، به‌طور کامل فروخته شد.
‎نمایشگاه جدید، با حمایت بنیاد دیوید هاکنـی، نگاهی عمیق به دوران شکل‌گیری سبک و هویت هنری او دارد. در کاتالوگ این رویداد آمده است: «این آثار آغازین، دروازه‌ای هستند به سوی فهم روند شکل‌گیری هویت بصری هاکنـی؛ آثاری که در آستانه مهاجرت او به آمریکا خلق شده‌اند و گذار از رئالیسم شخصی به ترکیب‌بندی‌های تجربی و رنگ‌های درخشان دهه ۶۰ را بازتاب می‌دهند.»
‎لویی کاسمن تأکید می‌کند که بسیاری از آثار این نمایشگاه بر پشت قاب‌هایشان برچسب‌هایی با قیمت‌هایی چون ۸ پوند یا ۱۲ پوند دارند.
‎او می‌گوید: «این آثار هرگز پیش از این به‌صورت یک‌جا در کنار هم نمایش داده نشده بودند. نمایشگاه‌های قبلی معمولا فقط یکی دو اثر شناخته‌شده از این دوران را نمایش می‌دادند، اما این نخستین تلاش برای ارائه یک بررسی جامع از دوره آغازین فعالیت هاکنـی است.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *