علی غفاری کارگردان فیلم «پیش‌مرگ» از نحوه اکران و تبلیغات این فیلم در سینماهاگلایه کرد و گفت که مالک اثر باید پیگیر وضعیت این فیلم باشد.

علی غفاری کارگردان فیلم سینمایی «پیش‌مرگ» که به تازگی اکران خود را درسالن‌های سینما آغاز کرده است، در گفت‌وگو با مهر در اعتراض به وضعیت اکرانفیلم‌های دفاع مقدسی گفت: بحث من تنها درباره‌ فیلم «پیش‌مرگ» نیست، بلکهمسئله‌ من آسیبی است که روز به روز بزرگتر و گریبان‌گیر آثار دفاع مقدس شده است. اگر قرار باشد مسئولان و بانیان تولید فیلم‌های دفاع مقدس با همین روند پیش بروند،قطعاً به بن‌بست خواهیم رسید. من از این موضوع غمگینم که چند فیلم از سالگذشته و سال‌های پیشین جشنواره‌ فیلم فجر هنوز به مرحله‌ اکران نرسیده‌اند؛ ازجمله فیلم‌های خوبی مانند «احمد»، «مجنون»، «متروپل» و … . در واقع ساختاین‌گونه فیلم‌ها رنج و عذاب بسیاری برای عوامل تولید به همراه دارد. این فیلم‌ها برایمخاطب ساخته می‌شوند و باید اکران شوند، نه برای پر کردن پرونده‌ کاری مدیرانفرهنگی!

وی با اشاره به اکران نشدن برخی فیلم‌ها افزود: این‌گونه فیلم‌ها نباید در کشوی میزمدیران و بایگانی ارگان‌ها باقی بمانند، چرا که خوشبختانه یا متأسفانه، بانی اصلیتولید فیلم‌های دفاع مقدسی بخش دولتی است. من به این باور رسیده‌ام که پس ازتولید فیلم، کسی برای مرحله‌ توزیع و اکران آن دل نمی‌سوزاند و این مسئله بسیارنگران‌کننده است.

غفاری با اشاره به شرایط ناعادلانه اکران از وضعیت اکران فیلم «پیشمرگ» انتقاد کردو گفت: من به جز «پیش‌مرگ»، چند فیلم دیگر نیز در این حوزه ساخته‌ام و از نزدیکشاهد بوده‌ام که این آثار قربانی می‌شوند. به‌عنوان مثال، فیلم «ابوزینب» که درباره‌یکی از شهدای مقاومت لبنان ساخته شد، در نهایت به اکران در پنج سالن سینمامحدود شد و در ۲ سانس ساعت ۱۴ و ۱۶ اکران شد. طبیعتاً عرصه‌ رقابت در چنینفضایی ناعادلانه است و نتیجه‌ حاصل رضایت‌بخش نیست. این اتفاق درباره‌ فیلم«تک‌تیرانداز» نیز رقم خورد. این فیلم با وجود تمام مشکلاتی که داشت، در نهایت و درکمال تعجب و شگفتی از تلویزیون پخش شد. جالب‌تر اینکه من به‌عنوان کارگردانفیلم، در ایام نوروز و از طریق زیرنویس تلویزیون متوجه شدم که قرار است این فیلمپخش شود. صدای ما نیز به جایی نرسید، چرا که دوستان تولیدکننده با مدیرانصداوسیما برای پخش این اثر به توافق رسیده بودند. جالب اینجاست که در هیچ‌کجایدنیا پس از پخش فیلم از تلویزیون، آن را اکران نمی‌کنند، چرا که طبیعتاً با شکستمواجه خواهد شد. همین روند برای فیلم «پیش‌مرگ» نیز در حال تکرار شدن است. من از بانیان فیلم گلایه دارم.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه برخی فیلمسازان به دلیل چنین شرایطی به سمتساخت فیلم‌های کمدی روی می‌آورند. من خودم فیلم کمدی نیز ساخته‌ام و در هماناکران اول، ۴ برابر هزینه‌ تولیدش فروش داشته است اما ما به دنبال دغدغه‌ دیگریهستیم که به سراغ سینمای دفاع مقدس می‌رویم؛ ولی با وجود چنین برخوردهایی،دلسرد می‌شویم.

5403467.jpg

غفاری درباره تعداد سانس‌های اکران «پیش‌مرگ» توضیح داد: اکنون طبق آمار، ما ۱۰۰سینما داریم اما وقتی به سایت‌های بلیت‌فروشی مراجعه می‌کنید، فیلم «پیش‌مرگ» در بیش از نیمی از سالن‌های سینما فقط یک سانس اکران دارد و ساعت اکران آن نیز ۱۴و ۱۶ بعدازظهر است. با این شرایط، سرنوشت فیلم از همین حالا مشخص است. ما در۳ تا ۴ روز اول اکران، در مجموع ۳۰۰ سانس در کل کشور داشتیم، در حالی که فیلمیکه نمی‌خواهم نامش را بیاورم، بیش از ۲۰۰۰ سانس اکران داشته است. مسلماً رقابت دراین عرصه منصفانه نیست. به لحاظ تبلیغات شهری، تیزر تلویزیونی، فضای رسانه‌ای وغیره، صاحبان فیلم برای برخی آثار دل نمی‌سوزانند.

این کارگردان در پایان متذکر شد: در وهله اول من مالک فیلم را مقصر این شرایط میدانم زیرا حرمت امام زاده را متولی‌اش نگه می دارد. پیگیری بنیاد روایت فتح نسبت بهوضعیت اکران در سینما و فروش فیلم وظیفه آنها به عنوان مالک فیلم است. طبیعتااگر این موارد پیگیری نشود، حق فیلم ادا نمی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *