بانیفیلم: افغانستان همیشه موضوع جذابی برای عکاسان است. تماشا و ثبت فرهنگ بومی و جامعه و مردم این کشور باعث میشود هنرمندان عکاس زیادی راهی دیار افغانستان شده و تصاویر منحصر به فردی را از دریچه دوربینهای خود ثبت کنند.
یکی از این عکاسان استیو مک کوری از آژانس عکس مگنوم است.
سایت magnumphotos با انتشار ده عکس این هنرمند که در خلال سالهای ۱۹۸۱ تا سال ۲۰۰۲ گرفته شده، شرح کوتاهی هم نوشته:
«از زمان مستندسازی جورج راجر که از او به عنوان بنیانگذار نقش افغانستان در جنگ جهانی دوم نام برده میشود، عکاسان جسور آژانس مگنوم، چشماندازهای چشمگیر این کشور را در کانون توجه دوربینهای خود قرار داده اند.
یکی از این عکاسان استیو مک کوریست که خاطرات خاصی از اولین دیدارش از افغانستان در ۴۲ سال پیش دارد. مک کوری فقط چند ماه قبل از حمله شوروی به افغانستان به آنجا رفت و تجربههایش از آن سالها را چنین به یاد میآورد؛ “من دائماً در معرض تیراندازی بودم زیرا مستند جنگجویان مجاهد و افرادی را که به ناچار از روستاهای خود فرار میکردند، ثبت کردم. درام انسانی و درک وضعیت ناگوار مردم در چنین زمینههایی میتواند دشوار باشد.”
مک کوری در ادامه میگوید: “من فکر میکنم ثبت این موقعیتهای وخیم و صدای افرادی شدن که قادر به بیان داستانهای خود نیستند بهترین کاری است که عکاسی انجام میدهد. اگرچه من اغلب در مناطق مملو از درگیری کار میکردم، اما عکسهایی که گرفتم مربوط به خود مردم است. برای من، هدف این است که نوعی احساس جهانی بودن بین مردم پیدا شود.”
شرح عکسها:
(۱) ذغال سنگ معدن سیگار می کشد. پل خمری. سال ۲۰۰۲
(۲) کاروان شتر. جنوب افغانستان.۱۹۸۱
(۳) پیشاور. پاکستان ۲۰۰۲
(۴) بیوه ای در مسجد آیت الله العظمی میرعلی احمد حجت صدقه می خواهد. کابل افغانستان. ۲۰۰۲
(۵) دانش آموزان مدرسه هزاره. بامیان. افغانستان. ۲۰۰۷
(۶) پدر و دختر در خانه با هنرهای عامیانه روی دیوار. کامدش. نورستان. افغانستان. ۱۹۹۲
(۷) یک عکاس پرتره با دوربین خود. کابل افغانستان. ۱۹۹۲
(۸) زنان در مغازه کفش فروشی. کابل افغانستان. ۱۹۹۲
(۹) مجاهدین در بالای کوه. کوههای هندوکش ، استان لوگر. افغانستان. ۱۹۸۴
(۱۰) مسجد حضرت علی. مزار و شریف افغانستان. ۲۰۰۲
بدون دیدگاه