اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با اعلام موجودیت خود از تمام مراکز پشتیبانی تولید دعوت کرد تا ذیل یک اتحادیه واحد مطالبات صنفی خود را پیگیری کنند.
به گزارش رسیده، اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با حضور اعضای هیأت مدیره خود اعلام موجودیت کرد.
نادر رضایی رییس هیأت مدیره، محمد آلادپوش عضو هیأت مدیره و مدیرعامل اتحادیه، فرشاد بشیرزاده عضو هیأت مدیره و خزانه‌دار، معصومه فردشاهین و کامران سحرخیز عضو هیأت مدیره این اتحادیه را تشکیل می‌دهند.
معصومه فردشاهین مدیر موسسه فرهنگی هنری رسانه فکر فردا در ابتدای این نشست عنوان کرد: حدود دو سال پیش تصمیم گرفتیم که دوستان بخش پشتیبانی تولید را که هرگز هم‌صدا نبوده‌اند در قالب یک اتحادیه کنار هم قرار دهیم و برای اولین‌بار با یک سیستم دقیق حقوقی اساس و پایه تشکیل اتحادیه را گذاشتیم. اواخر سال ۱۴۰۱ از هیأت رسیدگی به مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز این اتحادیه را با عنوان «اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران» تشکیلات مرکزی موضوع مصوبه ۵۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کردیم.
او ادامه داد: تمام دوستان و فعالانی که در عرصه مراکز فنی، تجهیزات و پشتیبانی تولید در سینما و تلویزیون و عرصه‌های مختلف رسانه‌ای فعال هستند و مجوز وزارت فرهنگ را دریافت کرده‌اند، می‌توانند عضو این اتحادیه شوند. ما اکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ مرکز پشتیبانی تولید داریم که مجوز دارند و در این عرصه فعالیت می‌کنند و قطعا پذیرای تمام این مراکز خواهیم بود. ما در ابتدای فعالیت این اتحادیه مراکز دارای مجوز را به طور رسمی دعوت می‌کنیم تا به عضویت اتحادیه درآیند و بعد به منظور حل دغدغه‌های مشترک صنفی مجمع عمومی برگزار می‌کنیم.
محمد آلادپوش در ادامه این نشست درباره گرایش‌های مختلف مراکز پشتیبانی تولید گفت: این فعالیت‌ها شامل مرکز فنی – پشتیبانی فیلمبرداری و تصویربرداری سینمایی، مرکز فنی – پشتیبانی تدوین، مرکز فنی – پشتیبانی استودیو صدا، مرکز فنی – پشتیبانی لابراتوری، مرکز فنی – پشتیبانی استودیو جلوه‌های ویژه و انیمیشن، مرکز فنی – پشتیبانی چهره‌پردازی (گریم) و تولید پروتزهای سینمایی، مرکز فنی – پشتیبانی طراحی دکور، لباس و آکسسوار سینمایی و مرکز فنی – پشتیبانی شهرک سینمایی می‌شوند.
او خاطرنشان کرد: ما زمانی اصرار داشتیم که اجاره وسایل از زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی خارج شود و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد زیرا فارابی امکان به‌روزرسانی سریع تجهیزات را نداشت، اما اکنون شرایط طوری شده است که سوبسیدی که بخش دولتی باید به گروه‌های تولیدی می‌داد، بخش خصوصی تقبل می‌کند.
مدیرعامل اتحادیه عنوان کرد: حمایت از امنیت شغلی در این حوزه در ابتدا باید با همراهی خود اعضا صورت بگیرد و اگر این وحدت به وجود نیاید، امنیت شغلی هم وجود ندارد. وقتی از «صنعت» سینما صحبت می‌کنیم در حوزه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نمی‌گیرد و فکر می‌کنم تمام مراحل این صنعت باید زیرنظر وزارت صنعت، معدن، تجارت قرار داشته باشد زیرا تسهیلات و شرایط وزارت صمت برای حمایت از صنعتگران بسیار متفاوت‌تر و ویژه‌تر از وزارت فرهنگ است.
همچنین نادر رضایی درباره مواردی که تشکیل چنین اتحادیه‌ای را الزامی کرد، توضیح داد: باید در روند صدور مجوز برای مراکز پشتیبانی تولید تسهیلاتی ایجاد شود زیرا اکنون بسیاری از افراد و مراکز استحقاق این را دارند که به طور مجاز فعالیت داشته باشند، اما مراحل صدور مجوز بسیار سخت است. باید در اتحادیه این روند را تسهیل کنیم یا حتی صدور مجوز را به اتحادیه واگذار کنند زیرا اعضای اتحادیه شناخت بهتری از این مراکز دارند و با انجام مراحل بازرسی می‌توانند به خوبی این روند را طی کنند.
او ادامه داد: پشتیبانی تولید، فقط ارائه خدمات نیست بلکه در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام می‌شود به طور مثال ابزار گرانی خریداری می‌شود که به زودی و با پیشرفت تکنولوژی، از دور خارج می‌شود یا باید یک وسیله جدیدتر جایگزین آن شود یا ازطرفی این وسایل با خطرات زیادی مواجه است در نتیجه استهلاک سرمایه و میزان سرمایه‌گذاری در حوزه پشتیبانی و فنی بسیار بالا است، اما به همان میزان برگشت سرمایه برای ما وجود ندارد.
رییس هیأت مدیره اتحادیه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل تشکیل اتحادیه این است که ما در این حوزه نیاز به امنیت شغلی داریم و تحت عنوان یک صنف واحد می‌توانیم تسهیلاتی در زمینه مالیات، بیمه، گمرک، بانک‌ها و… به دست بیاوریم و اینکه اجازه ندهیم افراد نامرتبط وارد این حوزه شوند. اکنون برخی متخصصان و دفاتر هستند که به دلیل نداشتن صلاحیت هنوز مجوز فعالیت ندارند اما همچنان کار می‌کنند و نظارتی روی آن‌ها نیست و خدمات و تجهیزات را با قیمت بسیار پایین‌تر عرضه می‌کنند. اعضای اتحادیه باید مانند برندهای مشخصی باشند که همگی ذیل قوانین واحد فعالیت می‌کنند.
بشیرزاده در ادامه این نشست اظهار کرد: وقتی ما وسیله‌ای را از خارج از کشور خریداری می‌کنیم به دلیل تحریم‌ها فاکتور رسمی دریافت نمی‌کنیم درنتیجه سرمایه‌گذاری کلان انجام می‌دهیم، اما در اداره دارایی و محاسبه مالیات هیچکدام قابل ارائه نیستند. همچنین برای خرید و انتقال تجهیزاتی مانند دوربین از خارج از کشور هزینه گمرگ زیادی شامل می‌شود که هیچکدام از این‌ها هنگام مالیات محاسبه نمی‌شوند. ما در واقع برای زنده نگه داشتن حیات سینمای ایران هم باید با تحریم‌ها مقابله کنیم و هم با مراجع مربوطه داخلی مانند اداره دارایی و وزارت فرهنگ وارد چالش شویم.
سحرخیز نیز درباره اینکه چقدر می‌توان در حوزه پشتیبانی تولید در عرصه‌های بین‌المللی حضور داشت، گفت: ما ابتدا باید ببینیم در عرصه پشتیبانی در حد استانداردهای سینمای بین‌الملل توان حضور داریم یا خیر؟ به طور مثال در جشنواره فیلم کن یا جشنواره‌های فرانسه یکی دو مرجع در حوزه پشتیبانی وجود دارد که کنترل کیفی تمام فیلم‌ها را در اختیار دارند که چه فیلمی ازنظر فنی تایید شود. طبیعتا اگر این پشتیبانی فنی استاندارد وجود نداشته باشد فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی شانسی برای حضور و فروش ندارد. اکنون دروه‌ای نیست که تهیه‌کننده و کارگردان فیلم را به تنهایی به جشنواره ارائه کنند بلکه نیاز به یک تیم پشتیبانی فنی قوی دارد. ما اکنون در حوزه‌هایی مانند تولید انیمیشن از کشورهای دیگر متقاضی داریم اما باتوجه به تحریم‌ها و اقتصاد ایران باید بتوانیم قرارداد مطمئنی میان طرفین امضا کنیم تا در بحث انتقال پول و مسائل دیگر با مشکل مواجه نشویم و فکر می‌کنم اتحادیه می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند.
او تشریح کرد: اگر دروازه‌های ارتباطی ما با دیگر کشورها باز باشد بسیار برای ما موثر است زیرا هزینه اجاره تجهیزات در ایران ارزان است و گروه‌های خارجی از آن استقبال می‌کنند. باید در اتحادیه با کشورهای دیگر و به خصوص کشورهای منطقه توافقاتی صورت بگیرد و در حوزه ورود سرمایه و شرکت‌های دانش بنیان به مراکز پشتیبانی تولید و صادرات خدمات آن‌ها کمک کنیم.
فردشاهین در ادامه از تشکیل شورای داوری در این اتحادیه خبر داد و گفت: گاهی در این حوزه پیش می‌آید که طرفین، قرارداد درستی برای ارائه خدمات نمی‌بندند و هنگام بروز مشکل باید به خانه سینما مراجعه کنند که خانه سینما تخصص و دغدغه لازم در حوزه پشتیبانی را ندارد. درنتیجه از این پس پرونده‌های اختلاف فعالان این حوزه در شورای داوری اتحادیه حل و فصل می شود و این شورا مناسبات اعضا با مصرف کنندگان خدمات را تنظیم می‌کند. اعضای این شورا در مجمع عمومی آینده انتخاب و معرفی می‌شوند.
رضایی با تأکید بر لزوم طراحی سایت برای معرفی و ارائه خدمات بیان کرد: اتحادیه باید به عنوان مرجع فنی در این حوزه سایتی طراحی کند تا هرکدام از اعضا پروفایلی داشته باشند و امکانات خود را در آن معرفی کنند. در همین راستا وقتی گروه های خارجی وارد ایران می شوند، می توانند با این امکانات آشنا شوند و از این سرویس‌ها استفاده کنند یا این تجهیزات را به خارج از ایران منتقل کنند.
در این صورت با تعیین نرخ توسط اتحادیه دست واسطه از مناسبات میان گروه پشتیبانی و مصرف کنندگان کوتاه می‌شود.
فردشاهین در پایان این نشست مطرح کرد: باید با خانه سینما و اتحادیه تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان و گروه‌های مختلف در حوزه تصویر، صحنه و دکور که با ما مرتبط‌اند، ارتباط برقرار کنیم. برای عضویت در اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران از تمام همکاران بخش پشتیبانی دعوت به عمل می‌آید و با حضور تک تک‌ آن‌ها در اتحادیه مشکلات صنفی خود را پیگیری می‌کنیم زیرا تحقق این موضوع بدون حضور آن‌ها میسر نخواهد شد.
مهدی کوهیان مشاور حقوقی این اتحادیه در این نشست گفت: هدف تشکیل اتحادیه، تنظیم مناسبات میان اشخاص و تامین امنیت شغلی اعضاست. تلاش داریم اتحادیه را ذیل قانون نظام صنفی کشور هم به ثبت برسانیم و اقداماتی را نیز در این زمینه شروع کرده‌ایم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *