جبار آذین
حسن فتحی هنرمندی توانا و دارای دانش و تجربهای گسترده در حوزههای هنرهای نمایشی، سریالسازی و فیلمسازی است.
او با آنکه در سینما درحد تواناییها و قابلیتهایش دیده نشد، ولی با کولهباری از تجربیات خوبش در عرصه کارگردانی سریالهای تلویزیونی، همچنان میدرخشد و از معدود کسانی است که با هر کار جدیدش، از نظر مضمون و محتوا و ساختار هنری حرفهایی تازه برای گفتن دارد.
تازهترین سریال او که این روزها با تبلیغات فراوان همراه است و در پیکره زمخت شبکه خانگی تولید شده و به نمایش در آمده، «ازازیل» نام دارد، سریال جذابی که درگونههای معمایی، پلیسی و وحشت ساخته شده است.
فیلمنامه ازازیل توسط مسعود خاکبازان که پیشتر فیلمنامه «دفترچه یادداشت» را نوشته بود، نگارش یافته است.
ازازیل از تولید تا نمایش، از مسیری پرحاشیه عبور کرد. نخست قرار بود ابوالحسن داوودی این سریال را بسازد، ولی با انصراف او بنا شد، حمیدرضا قربانی آن را کارگردانی کند که به دلیل اختلاف با تهیهکننده و بهرغم شروع کارش، از ادامه کار منع شد و قرعه به نام حسن فتحی افتاد و او بعد از کسب رضایت قربانی، بازنویسی فیلمنامه را آغاز و کارگردانی «ازازیل» را شروع کرد.
از همان ابتدا تبلیغات عجیب و غریب و حواشی زیادی درباره این سریال به راه افتاد و با آن که مورد توجه اهل فن و تبلیغات واقع شد، اما واکنشهای چندان مثبتی در جامعه نداشت.
حسن فتحی در گفتوگویی، خود را از این نوع تبلیغات پیرامون سریالش بیاطلاع دانست و عنوان کرد که مُشک آنست که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.
گرچه حاشیههای «ازازیل» ادامه یافت و ساترا هم پخش آن را به شرط انجام اصلاحاتی، میسر دانست، ولی امروز و اکنون و علیرغم تمام این حاشیهها و تبلیغات درست و نادرست، این سریال حسن فتحی به تهیهکنندگی حسن خدادادی از طریق شبکه نماوا در دسترس علاقهمندان آن قرار گرفته است.
«ازازیل» راوی چند داستان پیچیده و رازآمیز است که به طور موازی و همزمان روایت میشود؛ زندگی زناشویی دکتر شوکا مهرجویی و همسرش مانی پاشایی که به دلیل برخی پنهان کاریها و مسائل، دچار چالش است با مفقود شدن یکی از زنان همسایه به نام مرجان پیوند میخورد. از آن سو هم یک بازپرس که در زندگی خود با کشمکشهایی روبرو و با رئیس خود هم اختلاف نظر دارد، ماموریت مییابد که به پرونده زنان مفقود شده که مرجان یکی از آنها است رسیدگی کند.
روایت تلاشهای او و رخدادهای زندگی شوکا و همسرش و حادثه مفقودیها و… در «ازازیل» در پیوند تنگاتنگ مضمونی و ساختاری بازگو میشود و مخاطب را با هیجان، اضطراب و دلهره پیگیر ماجراهای «ازازیل» و شخصیتهایش میکند.
«ازازیل» از نظر ساختار دراماتیک و داستان سازی، خوب و حرفهای نوشته شده و پردازش مقبول شخصیتهای اصلی از نقاط قوت اصلی آن است.
این فیلمنامه حرفهای با هنر و نگاه هنرمندانه حسن فتحی به یک اثر تماشایی درجه یک با وفاداری و تسلط به گونههای خانوادگی، اجتماعی و پلیسی و جنایی و ژانر وحشت تبدیل شده و از «ازازیل» یک سریال تماشایی ساخته است.
گزینش خوب بازیگران و بازیهای دیدنی بازیگران نقشهای اصلی از جمله پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، پیمان معادی، علی مصفا، گوهر خیراندیش و محمود پاکنیت از امتیازهای ارزشمند سریال خوش ساخت «ازازیل» است که از همان قسمتهای نخست با استقبال علاقهمندان این نوع آثار روبرو شده است.
«ازازیل» از هنرمندان کاربلد در پشت و جلوی صحنه بهره برده و خوب نوشته، بازی و کارگردانی شده است و یکی از بهترین سریالهای شبکه خانگی و آثار حسن فتحی است.
این روزها سایه وحشت از «ازازیل» نه فقط در شبکه خانگی که با تبلیغات و ویژگیهای این سریال در همه جا دیده میشود و معلوم نیست که ازازیل از میان مردم کوچه و بازار سر در آورده یا از لابلای مقام داران.
بدون دیدگاه