بهداد باقری فعال عرصه انیمیشن و سرپرست بخش رندر و نورپردازی انیمیشن«شمشیر و اندوه» به ارایه توضیحاتی درباره انیمیشن ایران پرداخت.
بهداد باقری فعال عرصه انیمیشن و سرپرست بخش رندر و نورپردازی انیمیشن«شمشیر و اندوه» در گفتوگو با خبرنگار ایرنا گفت: در ایران فقط در جشنواره فیلمفجر و جشنواره پویانمایی به موضوع انیمیشن پرداخته میشود که فضای انیمیشنجشنواره فجر خیلی محدود است ضمن اینکه این جشنواره فضای خیلی رسمی دارد وعملاً فقط جشنواره پویانمایی بهصورت تخصصی در حوزه انیمیشن برگزار میشود. ایندر حالی است که صنعت انیمیشن در کشور ما در سالهای اخیر رونق بسیاری داشته واگر جشنوارهها، بوت کمپها و همایشهای رقابتی و آموزشی بیشتری به این صنعتاختصاص پیدا کند شاهد اتفاقات بهتری در این صنعت خواهیم بود.
عضو انجمن صنفی انیمیشن ایران (آسیفا) افزود: با برگزاری جشنوارههای بیشتر درحوزه انیمیشن علاوه بر اینکه فضای خوبی برای دیدهشدن و رقابت آثار فراهممیشود، بستری برای معرفی شرکتهای تولید و توزیعکننده محصولات فرهنگی وهنری در قالب حضور در نمایشگاهها، کارگاههای آموزش عملی و همایشهایی برایمعرفی هنرمندان و محصولاتشان خواهد شد که این امر موجب رشد آگاهی و معرفیاین صنعت به علاقهمندان و مخصوصاً نوجوانان علاقهمند به حوزه بازیسازی و سینماخواهد شد.
بهداد باقری – فعال عرصه انیمیشن
این هنرمند گفت: نکته دیگری که درباره جشنوارهها لازم است به آن اشاره کنم ایناست که جای خالی بستری برای حضور آثار ارزشمند انیمیشنی در قالب سبکهایموشن گرافیک، استاپ موشن، انیمیشن ۲ بعدی و ۳ بعدی که شاهد تولید آنها هستیماحساس میشود، مخصوصاً برای فیلمهای کوتاه انیمیشنی که با صرف هزینه و زمانکمتری ساخته میشود. این فیلمهای کوتاه به دلیل سادهتر بودن امکان معرفی وپخش آنها در بستر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی با محدودیتهای کمتر بازدهیمناسبتری را ارائه خواهد داد.
باقری اضافه کرد: توجه به فیلمهای کوتاه و انیمیشن های معرفی که در حوزهبازیسازی و تبلیغات مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ساخته میشود نیازهست. بهطوریکه در انگلیس یک جشنواره مخصوص آنونس، تیزر و تریلر برگزارمیشود و خوب است که ما هم به این آثار توجه نشان دهیم چون بسیاری از اینتیزرها، آنونسها و تریلرها که برای بازیها یا انیمیشنها ساخته میشوند هیچ جاییدیده نمیشوند و در هیچ جشنوارهای مورد رقابت و داوری قضاوت قرار نمیگیرند.
سرپرست بخش رندر و نورپردازی انیمیشن «شمشیر و اندوه» با اشاره به اینکه سرعتبهروز شدن تکنولوژی در دنیای امروز زیاد است توضیح داد: لازم است تولیدکنندگانانیمیشن در ایران خودشان را با تغییرات سریع تکنولوژی همراه کنند. ممکن استخیلیها فکر کنند که استفاده از هوش مصنوعی یعنی مدرن شدن و از بین رفتنفرصتهای شغلی برای فعالان این حرفه، در حالی که اینطور نیست و علاوه بر هوشمصنوعی، پیشرفتهای بسیار دیگری مثلاً در حوزه لایو اکشن، واقعیت مجازی وواقعیت افزوده و اسکنهای ۳ بعدی پدید آمده که در ایران هنوز به آنها خیلی پرداختهنشده است و ما در این حوزهها عقب هستیم.
انیمیشن «شمشیر و اندوه»
باقری افزود: متاسفانه بازار انیمیشن در ایران برای تولیدکنندگان و سرمایهگذارانخیلی جدی نیست دلیلش هم این است که در این حوزه هزینه و زمان فرآیند تولید زیاداست اما سودآوری آن کند و دیربازده نسبت به آثار سینمایی رئال دارد و اغلبسرمایهگذاران در ایران سراغ فعالیتهای زودبازده هستند. البته غیر از این موضوع،محدودیتهایی هم که ما در ایران در ارتباط با کشورهای خارجی داریم مثل تحریم همنقش منفی زیادی دارند چون یک انیمیشن یا گیم برای اینکه بتواند در بسترهایمشخص و پلتفرمهای بینالمللی برای عرضه قرار بگیرد و یا به بازار و ناشرانبینالمللی وصل شود نیازمند گذر از سد بزرگ تحریمهای فعلی که برای ایران وجوددارد است که چنین امکانی فراهم نیست و به همین خاطر در ایران بیشتر بازیهاموبایلی ساخته میشود تا بازیهای کنسول و کامپیوتری. پایبند نبودن به قانونکپیرایت یکی دیگر از دلایلی است که سرمایهگذار رغبت به تولید بازی و عرضه آن درداخل کشور ندارد.
نویسنده کتاب «هزارتوی انیمیشن» ادامه داد: با وجود همه این مشکلات، انیمیشندر ایران مخاطبان وفادار خودش را دارد و وقتی یک انیمیشن با کیفیت مخصوصاً بهسبک فانتزی ساخته میشود علاقهمندان زیادی برای تماشای آن شوق دارند و زمان وهزینه برای دیدن آن صرف میکنند. خوشبختانه ما در حوزه نیروی کار، افراد توانمند وباسوادی در حوزه دانش نرم افزاری و درک هنر تصویری داریم که البته از این واقعیتتلخ نباید گذر کنیم که بسیاری از هنرمندان با سابقه کشور به دلیل شرایط وپتانسیلهای بهتر کشورهای خارجی از ایران مهاجرت کردهاند. بنابراین نمیتوانیمبگوییم ضعف جدی در تولید داریم؛ ضعف ما بیشتر در بخش محدودیتهای داستانیو هزینههای ساخت انیمیشن است. در حال حاضر بسیاری از انیماتورهای کشورمانهستند که با شرکتهای بزرگ خارجی مثل دیزنی، پیکسار، نتفیلیکس، بلیزارد و… کارمیکنند و بهصورت جدی در این عرصه فعالیت دارند همچنین در سالهای اخیرهنرمندان ایرانی بهصورت شخصی آثار انیمیشنی ساختند و به جشنوارههای خارجیارسال کردند که در نهایت شاهد کسب موفقیتهای قابلتوجه آنها هستیم.
باقری در مورد حضور انیمیشنهای ایرانی در جشنوارههای خارجی گفت: یکی ازاصلیترین دلایلی که افراد رغبت به حضور در جشنوارههای خارجی دارند، اعتبار ومبلغ جوایزی است که در این جشنوارهها پرداخته میشود. متاسفانه مقدار جوایز وهدایایی که در کشورمان به آثار منتخب اهدا میشود آنقدر ناچیز است که شخصتولیدکننده به طور کلی دلسرد میشود که اثر خود را برای جشنواره داخلی مخصوصاًبرای منفعت مالی بفرستد. ضمن اینکه تعداد جشنوارههایی که با انیمیشن مرتبطهستند در کشورهای دیگر بیشتر است و افراد فرصتهای بسیاری برای حضور در اینجشنوارهها دارند و با حضور در آنها اعتبار بیشتری کسب میکنند.
بدون دیدگاه