کارگردان «جگر هندی» با اشاره به اینکه این نمایش اقتباسی آزاد از حکایتی در گلستانسعدی است با انتقاد از عملکرد مسئولان فرهنگی بالادست، خواستار مرمت و بازسازیتماشاخانه سنگلج شد.
رحمت امینی کارگردان و مدرس تئاتر که این روزها نمایش «جگر هندی» را درتماشاخانه سنگلج روی صحنه دارد به بهانه روز بزرگداشت سعدی و قرابت محتواییاین نمایش با کتاب گلستان این شاعر برجسته به مهر گفت: این نمایش اقتباسی آزاد ازحکایتی در گلستان سعدی است. گلستان سعدی نثری موجز، شیرین و قابل فهم برایمخاطب امروزی دارد. این اثر نثر فارسی را به زیباترین شکل ممکن برای ما به یادگارگذاشته است و همچنان قابلیت امروزیسازی دارد.
وی با بیان اینکه نمایش درباره سیرت پادشاهان در گلستان سعدی است، افزود: ماجرااز آنجا آغاز میشود که پادشاهی دچار بیماری هولناک میشود و درمانش تنها درخوردن جگر انسان است. همین موقعیت، دستمایه خلق نمایشی طنزآمیز شده کهبنیانی در گذشته و صورتی در اکنون دارد.
این مدرس تئاتر درباره شکل گیری این اثر نمایشی توضیح داد: متن اولیه نمایشپیشتر توسط حسن وارسته در تالار مولوی اجرا شده بود. در اجرای جدید، همراه باشایان صدرزاده از دانشجویان مستعد ادبیات نمایشی دانشگاه تهران دراماتورژیتازهای انجام دادیم و نمایش را به سمت متاتئاتر سوق دادیم. متن کلاسیکی داریم کهنشانههای اجرایی معاصر در خود دارد و بر اساس فاصلهگذاری برشتی در مکتبپستمدرنیسم طراحی شده است.
امینی با اشاره به بهرهگیری از گونههای اجرایی نمایش ایرانی همچون سیاهبازی،پردهخوانی و نقالی در این نمایش عنوان کرد: اگرچه این سبکها در کار استفادهشدهاند اما تماشاگر به طور مستقیم متوجه حضور آنها نمیشود. تلاش کردم میانشگردهای اجرایی ایرانی و عناصر آکادمیک غربی توازن برقرار شود تا در نهایت مخاطببا فضایی متفاوت مواجه شود. شاید عاملی که من را در مسیر رسیدن به این اثر یاریکرد، تجاربم در کارهای ایرانی بود و پس از آن سیر کارگاهی طی شده در تمرینات کهمتن حدود ۸–۹ بار در طول ۳ ماه تمرین دچار تغییر شد.
وی با انتقاد از کمکاری نهادهای فرهنگی برای نزدیک کردن جامعه به ادبیات کلاسیک،عنوان کرد: ما در کشور، رشته ادبیات فارسی داریم و بنیادهایی مانند بنیاد سعدیفعال هستند اما متأسفانه نه این نهادها و نه مردم کار جدی برای پیوند میان مخاطبامروزی و شاعری چون سعدی نکردهاند. در مدارس مدتی گلستان سعدی موردتدریس قرار گرفت، اما دیگر خبری از آموزش نیست و سطح سواد ادبی در حال افتاست.
امینی ادامه داد: توجه به ادبیات معاصر و فانتزی خوب است اما ما در ایران هستیم وباید از ریشههایمان غافل نشویم. هنرمندانی مانند من، محمد رحمانیان، حسینکیانی، محمد چرمشیر، علی شمس و پری صابری هنوز به ادیبان بزرگ این سرزمینتوجه دارند، اما باید بررسی شود چرا تعداد هنرمندان علاقهمند به این حوزه کم شدهاست. توجه به آثار معاصر و فانتزی خوب است اما ما ایرانی هستیم و نیاز به توجه بهاین موارد بنیادی داریم که بنیان هایمان را فراموش نکنیم. نکته بعد این است که بنیادسعدی چه میکند؟ چرا هیچ خبری از این بنیاد نیست؟ چرا از اجرای این نمایش کهحدود یک ماه از آن میگذرد، خبر ندارد؟
وی با اشاره به لزوم حمایت از تولید آثار ملی در تماشاخانه سنگلج، گفت:سالن سنگلجباید بودجه ویژهای برای تولید اینگونه نمایشها در نظر بگیرد. همچنین لازم استبنیادهایی مثل بنیاد سعدی با سفارش اثر به نویسندگان و کارگردانان، نقش فعالتریایفا کنند. در خارج از کشور، به سعدی بیش از داخل توجه میشود و او را حتی امروزنیز سخنوری معتبر میدانند.
امینی در بخش پایانی صحبتهای خود به وضعیت تماشاخانه سنگلج اشاره کرد وتوضیح داد: سنگلج سالن بیدفاعی است. وعده هایی بسیاری در مورد این تماشاخانهداده شد و اجرا نشد از جمله طرح توسعه این تماشاخانه که به ثمر ننشست، اکنوناین مکان فرهنگی نیازمند مرمت و بازسازی جدی است. نهادهای بالادستی باید برایحفظ این سالن که نفس بزرگان تئاتر ایران در آن جاری بوده، بودجهای اختصاص دهند. همچنین در واگذاری اجراها، باید تناسبی میان پیشکسوتان و جوانان برقرار شود وفراخوان دادن شیوه مناسبی برای انتخاب آثار در این سالن نیست. بهنظر من سنگلجباید دارای ۲ باکس اجرا باشد؛ یکی ویژه پیشکسوتان و دیگری برای معرفی آثار جوانان.
بازیگران نمایش کمدی «جگر هندی» (به ترتیب الفبا) فرزاد برهمن، دلارام ترکی،محسن جلالی راد، نوید جهانزاده، امین زارع، بهروز سروعلیشاهی، مهدی مهریار،محمدرضا نوری هستند. این اثر نمایشی تا ۷ اردیبهشت ساعت ۲۰:۱۵ در تماشاخانهسنگلج روی صحنه است.
بدون دیدگاه