17:09

کارشناسان معتقدند، طراحی که توسط یک مرد در یک حراجی به قیمت ناچیزی خریداری شده است در حقیقت به یکی از نقاشان چیره‌دست تاریخ تعلق دارد.
به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک‌تایمز، در سال ۲۰۱۶، مردی دو اثر را در یک حراجی واقع در ماساچوست خریداری کرد؛ یک گردنبند تقلبی یشمی در ازای یک دلار و یک طراحی کوچک از مریم مقدس (س) و مسیح (ع) را در ازای ۳۰ دلار.
او این طراحی را در خانه‌اش نگهداری می‌کرد و روزی به یکی از دوستانش که مهمان او شده بوده نشان داد. دوستش معتقد بود با اینکه اصالت این نقاشی مشخص نیست اما چیزی درباره این نقاشی باعث ایجاد حس کنجکاوی می‌شد.
این ماه، گروهی از کارشناسان موزه بریتانیا اعلام کردند این اثر هنری که «مریم مقدس، مسیح و گل بر روی نیمکت پوشیده از چمن» نام دارد در حقیقت یکی از طراحی‌های کشف‌نشده «آلبرشت دورر» هنرمند مشهور آلمانی متولد سال ۱۴۷۱ است.
کارشناسان هنری معتقدند، مرد مالک این طراحی که هنوز هویت او ناشناس باقی‌مانده است، یکی از حیرت‌انگیزترین اکتشافات آثار هنری رنسانس در چند سال اخیر را انجام داده است. به گفته کارشناسان ممکن است ارزش این طراحی به ده‌ها میلیون دلار برسد.
اما ماجرای تایید اصالت این طراحی چیست؟ این اکتشاف به لطف ملاقات اتفاقی مالک طراحی و یک دلال آثار هنری صورت گرفت. این دو همدیگر را در یک کتاب‌فروشی ملاقات کردند و درباره طراحی که گمان می‌رود به «آلبرشت دورر» تعلق داشته باشد چراکه حروف الف. د. که در پایین آن نقش بسته است، با یکدیگر صحبت کردند. دلال آثار هنری با توجه به نادر بودن آثار «دورر» در ابتدا احتمال تعلق داشتن این نقاشی به این هنرمند را رد کرد، اما وقتی مالک طراحی عکس این اثر هنری را برای دلال ارسال کرد او متوجه شد که این طراحی یا باید یک شاهکار باشد و یا بی‌نقص‌ترین اثر جعلی که تاکنون دیده است.
در نهایت با پیگیری‌های طولانی مدت دلال هنری، پس از دو سال با توجه به نوع کاغذ، نحوه طراحی و حالت مریم مقدس مشخص شد این نقاشی نمی‌تواند جعلی باشد.
گمان می‌رود این طراحی در سال ۱۵۰۳ خلق شده باشد.
با این حال تمام کارشناسان به اتفاق موافق نیستند که این اثر توسط شخص «دورر» خلق شده باشد. برای مثال «فریتز کورنی» محقق موسسه تاریخ هنر دانشگاه وین معتقد است که این طراحی توسط یکی از هنرآموزان «دورر» خلق شده است که در این صورت ارزش آن به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
با این حال، فارغ از اینکه این نقاشی توسط چه کسی خلق شده است، این طراحی از آلمان به دست یک خانواده اشراف زاده رسیده و در موزه لوور و مجموعه‌های خصوصی حضور داشته و در نهایت از حراجی ماساچوست سردرآورده است.
در حال حاضر این طراحی در یک گالری واقع در لندن نگهداری می‌شود و ماه آینده در یکی از گالری‌های نیویورک به نمایش گذاشته خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *