9:47

حراجی ساتبیز به لطف گسترش بازار حراج‌های آنلاین، با وجود تداوم کرونا، بالاترین درآمد سالانه در تاریخ ۲۷۷ سال فعالیت خود را به دست آورد.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه هنر چاپ لندن، با گذشت دو سال از آغاز بحرانی جهانی به نام کرونا و در آستانه آغاز سال جدید میلادی، مجموع فروش حراجی ساتبیز در سال ۲۰۲۱ به ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که بالاترین آمار فروش در تاریخ ۲۷۷ ساله این حراج‌خانه است. مجموع درآمد حراجی ساتبیز در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۵ میلیارد دلار درآمد سال قبل آن افزایشی بیش از ۶۸ درصد را تجربه کرد و این در حالی است که تا پایان سال جاری ۲۰ حراجی دیگر برای این حراج‌خانه باقی مانده است.
درآمد استثنایی ساتبیز در سال جاری چندان غافلگیرکننده نبود؛ همه گیری کرونا تقریبا تمام سنت‌ و عرف‌های بازار هنر از تاریخ جشنواره های هنری گرفته تا نحوه فروش برخط آثار هنری را تغییر داد، حراج‌خانه‌های هنری نیز از این قاعده مستثنی نبودند. همزمانی ممنوعیت‌های مسافرتی با ورود مجموعه‌داران ثروتمند نسل جوان که در بازار هنر تازه کار هستند، به تماشای دیجیتالی آثار علاقه دارند و مشتاقند در معاملاتشان خطرکنند، به این معنا بود که حراجی ساتبیز می‌توانست بر زیربنای دیجیتالی که در سال ۲۰۲۰ ساخته بود، سرمایه‌گذاری کند.
بخش عمده موفقیت امسال حراجی ساتبیز را می‌توان به افزایش مخاطبان این حراج‌خانه مرتبط دانست؛ حدود ۳۹ درصد خریداران و ۴۴ درصد مناقصه گران امسال از مشتریان جدید ساتبیز بودند که به لطف راه اندازی حراج‌های ترکیبی که در فرمت دیجیتال پخش زنده می‌شدند، جذب شدند. امسال بیش از ۲۰۰ هزار پیشنهاد به صورت برخط ارائه شدند که ۹۲ درصد مجموع مناقصات را تشکیل می‌دادند و بیش از ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر حراج‌ها را به صورت زنده دنبال کردند. فروش‌های برخط حراجی ساتبیز در این سال به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته بیش از ۷۱ درصد افزایش یافته است.
مجموعه داران آسیایی نیز به رونق بازار حراجی ساتبیز کمک کردند. این دست از مجموعه داران یک سوم تمام پیشنهادها در حراج‌های بین‌المللی را تشکیل دادند.
مناقصه گران جدید همچنین به حراج‌ها در حوزه هنر زیبا و حراج‌های لوکس رونق بخشیدند. درآمد این حراج‌ها در سال جاری میلادی از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کرد که رکورد جدیدی در تاریخ تمام حراج‌خانه‌ها بود و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ افزایشی ۷۸ درصدی داشت.
بدون شک مهمترین رویداد امسال برای حراجی ساتبیز حراج مجموعه مکلو بود. در این حراج مجموعه‌ای از ۳۵ نقاشی و مجسمه متعلق به هری مکلو سرمایه‌دار آمریکایی و همسر سابقش، لیندا، در تاریخ ۲۴ آبان در نیویورک به مزایده گذاشته شد، در مجموع بیش از ۶۷۶ میلیون دلار فروش کرد و به گرانبهاترین حراجی تاریخ ساتبیز تبدیل شد.
از دیگر نتایج قابل توجه امسال برای حراجی ساتبیز فروش استثنایی آثاری از فریدا کالو، نقاش معروف مکزیکی و ساندرو بوتیچلی، هنرمند سرشناس ایتالیایی بود؛ تابلوی من و دیگو (۱۹۴۹) از کالو در حراجی ساتبیز نیویورک به قیمت ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار چکش خورد و رکورد گرانترین نقاشی حراج شده از آمریکای لاتین را شکست و تابلوی مرد جوان قاب مدور به دست (۸۰-۱۴۷۰ ) بوتیچلی در ماه ژانویه حراج شد و به قیمت ۹۲ میلیون و ۱۰۰ دلار به فروش رسید. تابلوی بوتیچلی در این حراج به گرانقیمت ترین نقاشی از یک استاد کلاسیک در حراجی ساتبیز تبدیل شد و رکورد گران‌ترین اثر به فروش رفته از این نقاش ایتالیایی را شکست. از سال ۲۰۱۷ که تابلوی سالوادور موندی از لئوناردو داوینچی به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار فروخته شد، این بالاترین مبلغ پرداخت شده برای یک اثر کلاسیک در حراج‌های هنری بود.
ساتبیز امسال به دنیای دیجیتال شیرجه زد و اولین اثر خود از جنس توکن‌های غیرقابل معاوضه را به مزایده گذاشت، اثری که به قیمت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به فروش رسید. این حراج خانه همچنین برای اولین بار در یک حراجی زنده پرداخت ارز دیجیتال اتریوم را به رسمیت شناخت.
احتمال آن زیاد است که ساتبیز سال آینده میلادی پیش‌روی‌های خود در عرصه دیجیتال را دوبرابر کند. با وجود بی ثباتی بازار ان‌اف‌تی‌ها، تردیدی وجود ندارد که توکن‌های غیرقابل معاوضه در آینده در بازار هنر برای خود جا باز خواهند کرد.
حراجی کریستیز گزارش فروش سالانه خود را در هفته‌های آتی به اشتراک خواهد گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *