11:53

تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی دهه دوم آذر را آغاز کردند که با آغاز مجدد فعالیت سالن‌های نمایش از ابتدای پاییز، شاهد رکوردشکنی بی‌سابقه تنوع تولیدات و اجراهای نمایشی با میزبانی ۲۳ تماشاخانه از ۶۰ اثر در پایتخت هستیم.
به گزارش ایرنا، تسریع روند واکسیناسیون از آغاز کار دولت جدید نه تنها عمل به یکی از وعده‌های دولت سیزدهم بود که مهمترین ثمره آن بازگشت امید و اطمینان به مردم برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌ها و کُنش‌های اجتماعی بود که جنب و جوش مردم در جامعه را در تمام عرصه‌ها از جمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری افزایش داد.
یکی از همان جلوه‌گاه‌های امید بخش به آغاز فعالیت و امید به استمرار آن در حوزه فرهنگ و هنر به بازگشایی سالن‌ها و تماشاخانه‌های برای میزبانی از اجراهای تئاتری، مخاطبان و دوستداران هنر نمایش بود.
گرم‌تر شدن تب و تاب اجرای آثار نمایشی و حضور بیشتر مخاطبان در تماشاخانه‌ها موید این مدعا در حوزه فعالیت هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی کشور است؛ طوری‌که نه‌تنها شاهد بازگشت اطمینان و آرامش خیال اهالی تئاتر و دوستداران این هنر هستیم بلکه به رکورد اجراهای نمایشی پیش از کرونا نزدیک می‌شویم.
این شور و نشاط به حدی است که با ورود به دهه دوم آذر ماه شاهد رکوردشکنی تالارهای نمایشی از آغاز فعالیت دوباره آنها از ابتدای پاییز ۱۴۰۰ با به صحنه رفتن ۶۰ نمایش در ۲۳ سالن نمایش دولتی و خصوصی هستیم.

میزبانی تئاترشهر از بانوی محبوب من، بیماری خانواده میم، بابا آدم و تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک
نمایش بانوی محبوب من به نویسندگی آلن جی لرنر با بازنگری متن و کارگردانی گلاب آدینه از ۲۰ آبان در تالار اصلی تئاتر شهر به مدت زمان ۱۶۵ دقیقه (با آنتراکت) و قیمت بلیت ۹۰ هزار تومان میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.
نمایش تراژدی-کمدی بیماری خانواده میم نوشته فاستو پاراویدینو با ترجمه نیایش بهمنیه و کارگردانی سروش طاهری از ۱۹ آبان ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۸۰ دقیقه در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.
نمایش بابا آدم به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج با مدت ۸۰ دقیقه، همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸.۳۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.
و در نهایت نمایش تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک به نویسندگی و کارگردانی تینو ‌صالحی جدیدترین اثری است که در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ میزبان مخاطابان خواهد بود.

ایرانشهر با سه‌گانه پاریسی، باب بارا، درس بی‌پایان، تصویر مصور مظفری و فرودگاه پرواز شماره ۷۰۷
نمایش سه‌گانه پاریسی به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی دیگر نمایش در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر است که از ساعت ۱۸:۳۰ با مدت زمان ۶۰ دقیقه به صحنه می‌رود.
نمایش باب بارا به نویسندگی، طراحی و کارگردانی نیما ایمان‌زاده ساعت ۱۷ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.
نمایش درس بی‌پایان (چند پُرتره از آموزش کاسپار) به نویسندگی بهزاد آقاجمالی و کارگردانی میلاد ‌نیک‌آبادی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه به صحنه می‌رود.
نمایش تصویر مصور مظفری به نویسندگی اصغر ‌گروسی و طراحی و کارگردانی وحید ‌نفر از ۱۰ آذر از ساعت ۲۰:۳۰ به مدت زمان ۶۰ دقیقه در ‌سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.
نمایش فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷ نوشته احمدرضا احمدی نویسنده و شاعر شناخته شده برای اولین بار به گارگردانی کوروش سلیمانی از ساعت ۲۰ با مدت زمان ۸۰ دقیقه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

آسانسور نداره و روزمرگی در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان
سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان از ۹ آذر میزبان نمایش آسانسور نداره به نویسندگی سباستین ‌تیری، ترجمه هومن حسین‌زاده و کارگردانی لبخند ‌بدیعی به مدت زمان ۶۰ دقیقه خواهد بود. این اثر نمایشی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۴۵ به صحنه خواهد رفت.
همچنین نمایش روزمرگی دیگر اثر نمایشی است که از ۹ آذر با مدت زمان ۹۰ دقیقه به نویسندگی و کارگردانی بهنام ‌حسن‌پور ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان میزبان مخاطبان خواهد بود.

مهرگان با ماشین‌نشین‌ها، خانواده آقا کمال، خدای کشتار، کنسرت-نمایش دوازده، ایستادن به وقت مردن، فرگشت و رام کردن زن سرکش
نمایش ماشین‌نشین‌ها به نویسندگی و کارگردانی علی خودسیانی ساعت ۱۹ با مدت زمان ۵۰ دقیقه دیگر نمایشی است که در سالن شماره ۱ خانه نمایش مهرگان ‌به صحنه می‌رود.
اصغر فرهادی سال ۱۳۷۰ با اجرای نمایش ماشین نشین‌ها به قلم خودسیانی نخستین گام خود در عرصه تئاتر حرفه‌ای برداشت و حال بعد از گذشت ۳۰ سال نویسنده ماشین نشین‌ها با دو بازیگر جوان (الهه خوش‌قامت، امیررضا اکبری) این نمایش را به صحنه می‌برد.
خانواده آقا کمال به نویسندگی و کارگردانی مرتضی گلچین همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ و به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه وارد سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان می‌شوند.
نمایش خدای کشتار به نویسندگی یاسمینا رضا با ترجمه مائده ‌طهماسبی و کارگردانی سیده سحر طباطبایی‌نیا ساعت ۱۸:۳۰ با مدت زمان ۸۰ دقیقه در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان ‌به صحنه می‌رود.
کنسرت-نمایش دوازده به نویسندگی کیاوش ‌زارع ‌طلب و کارگردانی حمیدرضا ‌رکنی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷ به مدت زمان ۶۵ دقیقه مهمان سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان خواهد بود.
نمایش ایستادن به وقت رفتن به نویسندگی محمود ‌ناظری و کارگردانی غلامرضا ‌عربی با مدت ۴۵ دقیقه، همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۱۵ دیگر نمایش سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به صحنه می‌رود.
دیگر نمایش سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان اثری است به نام فرگشت با نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهدی ‌خلیل‌زاده که با مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۱۸:۳۰ میزبان مخاطبان خواهد بود.
نمایش رام کردن زن سرکش به نویسندگی داوود ‌فتحعلی ‌بیگی و کارگردانی میثاق ‌یوسفی با مدت ۱۰۰ دقیقه، همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به صحنه می‌رود.

اتل متل یه بابا، شکار مرگ، بودای بزرگ کمکشان کن، تروما/ یک روز و نوکر شیطان در تماشاخانه اهورا
نمایش اتل متل یه بابا به نویسندگی و کارگردانی میثم ترکمند ساعت ۲۱ با مدت زمان ۷۰ دقیقه در تماشاخانه اهورا به صحنه می‌رود.
نمایش شکار مرگ به نویسندگی آیرا لوین و با بازنویسی و کارگردانی ‌نگار عزیزی پس از گذشت سه سال از ترجمه‌اش توسط شهرام زرگر، برای نخستین بار از ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه اهورا به صحنه می‌رود.
دیگر نمایش تماشاخانه ‌اهورا اثری است به نام بودای بزرگ کمکشان کن با نویسندگی آلکسی کازانتسف و طراحی، دراماتورژی و کارگردانی نادر ‌نادرپور که با مدت زمان ۹۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان خواهد بود.
نمایش تروما/ یک روز به نویسندگی مشترک پدرام بناها، امیر ارسلان طارم وند، فرزان پورخانی و کارگردانی پدرام بناها تازه‌ترین نمایش تماشاخانه اهوراست که از ساعت ۱۷ به مدت زمان ۵۰ دقیقه میزبان مخاطبان خواهد بود.
نمایش نوکر شیطان به نویسندگی رسول بانگین و کارگردانی مهدی ‌وزوایی با مدت ۸۰ دقیقه، همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه اهورا به صحنه می‌رود.

میزبانی سپند از فروپاشی کامل جسم، قتل در کاخ و آهو
نمایش فروپاشی کامل جسم به نویسندگی آرش ‌سنجابی و کارگردانی الهه قاسم‌زاده با مدت ۷۰ دقیقه، همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۱ در سالن شماره پردیس تئاتر ‌سپند به صحنه می‌رود.
نمایش قتل در کاخ به نویسندگی مشترک جاناتان سی‌یر، هنری شیلدز و هنری لویز با ترجمه و کارگردانی پوریا جعفرپورکاشی ساعت ۲۱ در سالن شماره یک پردیس تئاتر سپند به صحنه می‌رود.
نمایش آهو به نویسندگی و کارگردانی پوریا گلستانی ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر سپند به صحنه می رود.

میزبانی مولوی از کِریم، سنتز و مکاشفه شب یلدا
نمایش کِریم به نویسندگی و کارگردانی محمود حیدری همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ به مدت زمان ۵۸ دقیقه مهمان سالن اصلی تالار مولوی خواهد بود.
دیگر نمایش دانشگاهی مهمان سالن کوچک تالار مولوی به عنوان تنها سالن اختصاصی نمایش‌های دانشجویی، سنتز به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ‌اخوان و دراماتورژی علی مهران است، که با مدت زمان ۵۰ دقیقه و از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان خواهد بود.
نمایش مکاشفه شب یلدا جدیدترین تجربه ایوب آقاخانی در مقام کارگردان با متنی از هلن ‌بهرامی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۱۵ در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه می‌رود.

دیوار چهارم با پاراسایشگاه و از اینجا بِبُرید…
نمایش پاراسایشگاه به نویسندگی آرتور ‌کوپیت، ترجمه عاطفه ‌پاکبازنیا و طراحی و دراماتورژی ارسلان ‌گل‌محمدی ساعت ۱۹ به مدت زمان ۷۵ دقیقه در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به صحنه می‌رود.
مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم از ۷ آذر میزبان نمایش از اینجا بِبُرید… به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمدامین ‌موذن با مدت زمان ۶۰ دقیقه خواهد بود. این اثر نمایشی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ به صحنه خواهد رفت.

۱۴ نوامبر ۱۹۱۷ تمام بیسیم ها… من عاشق صدا هستم، سیانوز و پنگوئن، مرغ دریایی و چند پرنده در عمارت نوفل‌لوشاتو
نمایش ۱۴ نوامبر ۱۹۱۷ تمام بیسیم ها… به نویسندگی و کارگردانی محمدامین بغدادی در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو از ساعت ۱۶:۴۵ به مدت زمان ۶۰ دقیقه میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.
همچنین نمایش من عاشق صدا هستم دیگر اثر نمایشی است که از ۸ آذر با مدت زمان ۶۰ دقیقه به نویسندگی محسن رحمانی و کارگردانی پوریا رضایی ساعت ۱۷ در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو میزبان مخاطبان خواهد بود.
نمایش سیانوز جدیدترین تجربه نازنین ‌صنعت‌کار در مقام کارگردان با متنی از ارغوان ‌قاسم‌نژاد همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ با مدت زمان ۵۵ دقیقه در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود.
نمایش پنگوئن، مرغ دریایی و چند پرنده دیگر به نویسندگی منوچهر ‌رمضانی و کارگردانی میثم ‌عبدی دیگر نمایشی است که در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو از ساعت ۲۰:۱۵ به مدت زمان ۸۰ دقیقه میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

میزبانی تماشاخانه مهر از پیرزنی که در زمین خانه داشت
نمایش پیرزنی که در زمین خانه داشت به نویسندگی شهرام ‌کرمی و کارگردانی سروش ‌طاهری با مدت ۷۵ دقیقه، همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در ‌تماشاخانه ‌مهر حوزه ‌هنری به صحنه می‌رود.
دستان پُر شهرازد با شش نمایش؛ مانستر، سوتیراس، اودو، هاری یا سرگذشت مردی که…، دروغ و کمپانی مرگ
نمایش مانستر به نویسندگی مشترک کوروش ‌شاهونه و حمید ‌رضا ‌اسدزاده و کارگردانی کوروش ‌شاهونه ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۶۵ دقیقه در ‌سالن ‌صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به صحنه می‌رود.
نمایش سوتیراس دیگر مهمان پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد است که به نویسندگی و کارگردانی شایان ‌قنادزاده با مدت زمان ۶۵ دقیقه و از ساعت ۲۰:۴۵ در ‌سالن ‌ارکیده این تماشاخانه از مخاطبان خود میزبانی می‌کند.
نمایش او دو به نویسندگی مشترک گلناز ساکی و آرمان ‌شیرالی‌نژاد و طراحی و کارگردانی آرمان ‌شیرالی‌نژاد با مدت ۹۰ دقیقه، همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در ‌سالن ‌ارکیده پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به صحنه می‌رود.
این اثر نمایشی درباره پیامدهای جنگِ ویتنام، و برداشتی آزاد از بخش‌هایی از زندگیِ خصوصیِ اوریانا فالاچی، خبرنگار مشهور ایتالیایی، و مصاحبه‌های او با چند تن از رهبرانِ جهان است.
دیگر نمایش سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد اثری است به نام هاری یا سرگذشت مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود با نویسندگی و کارگردانی افشین ‌زمانی که با مدت زمان ۹۵ دقیقه از ساعت ۲۰ سوم تا بیست و پنجم آذر میزبان مخاطبان خواهد بود.
نمایش دروغ به نویسندگی فلوریان زلر و کارگردانی مسعود ‌صالحی در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد با مدت زمان ۶۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطابان خواهد بود.
نمایش کمپانی مرگ به نویسندگی و کارگردانی امیررضا ‌ملکی دیگر نمایشی است که در ‌سالن ‌صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد از ساعت ۱۸ به مدت زمان ۷۰ دقیقه میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

تماشاخانه ملک میزبان برلینگتون و نان
نمایش برلینگتون نوشته مهام راد به کارگردانی مسعود میرطاهری اجرای خود را ساعت ۱۸ در تماشاخانه ملک به صحنه می‌برد.
همچنین نمایش نان جدیدترین اثر مهدی کوشکی است که پس از ٧ ماه تمرین در تماشاخانه ملک هرشب ساعت ٢٠ به صحنه خواهد رفت.

مک موردو و مهمانسرای دو دنیا در تماشاخانه شانو
نمایش مک موردو به نویسندگی، طراحی و کارگردانی ناصر کاظمی جدیدترین اثری است که در تماشاخانه ‌شانو با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۱ میزبان مخاطابان خواهد بود.
نمایش مهمانسرای دو دنیا به نویسندگی اریک ‌امانوئل ‌اشمیت، ترجمه شهلا ‌حایری و کارگردانی ایمان خرقانی تازه‌ترین نمایش تماشاخانه شانو است که از ساعت ۱۹ به مدت زمان ۹۰ دقیقه میزبان مخاطبان خواهد بود.

تالار حافظ با اتاق روانی و هام
نمایش اتاق روانی به نویسندگی الناز ‌عطایی و کارگردانی مهدی ‌کاسه‌ساز ساعت ۱۹:۴۵ به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه در تالار ‌حافظ به صحنه می‌رود.
تالار حافظ از ۸ آذر میزبان نمایش هام به نویسندگی عباس ‌عبدالله‌زاده و کارگردانی حسام‌الدین شریفی با مدت زمان ۷۵ دقیقه خواهد بود. این اثر نمایشی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ به صحنه خواهد رفت.

نمایش ماهی رنگین‌کمان و گورخر سیاه در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری
نمایش محیطی ماهی رنگین‌کمان جدیدترین تجربه زهرا مریدی در مقام کارگردان با متنی از امیرمحمد انصافی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۵:۳۰ در سالن انتظار مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه می‌رود.
همچنین نمایش گورخر سیاه دیگر اثر نمایشی است که از ۷ آذر با مدت زمان ۴۰ دقیقه به کارگردانی شراره طیار ساعت ۱۷ در سالن تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان مخاطبان خواهد بود.
این نمایش با اقتباس از افسانه‌ای آفریقایی با همین نام، نوشته بربل مایا از سوی زهرا وثوق شیرایه ترجمه و برای مخاطب خردسال و کودک تولید شده است.

تالار محراب با نظام‌آباد، رختشور شاه و دکتر کُشِلکُف
نمایش نظام آباد به نویسندگی کهبد ‌تاراج و کارگردانی محمدرضا اسکندری از ۷ آذر از ساعت ۱۸:۳۰ به مدت زمان ۷۵ دقیقه در سالن ‌استاد ‌جمیله ‌شیخی تالار ‌محراب به صحنه می‌رود.
نمایش رختشورشاه به کارگردانی علی یدالهی نیز اجرای خود را در سالن جعفر والی مجموعه تئاتر محراب آغاز کرد. این نمایش کمدی سیاه‌بازی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود.
نمایش کُشِلکُف به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمدمهدی جورابلو ساعت ۱۹:۱۵ با مدت زمان ۴۰ دقیقه در سالن هادی اسلامی تالار محراب به صحنه می‌رود.

یه شب مهتاب؛ نمایشی به کارگردانی منتقدی سینمایی
خانه ‌نمایش ‌دا از ۷ آذر میزبان نمایش یه شب مهتاب به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مازیار فکری‌ارشاد با مدت زمان ۷۰ دقیقه خواهد بود. این اثر نمایشی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ به صحنه خواهد رفت.

حتف نوم در تماشاخانه خاتون
نمایش حتف نوم به نویسندگی و کارگردانی آرزو حاتمی تازه‌ترین نمایش تماشاخانه خاتون است که از ساعت ۱۹ به مدت زمان ۶۰ دقیقه میزبان مخاطبان خواهد بود.

روی سخنم با شماست؛ مهمان آذر ماهی عمارت ‌روبرو
نمایش روی سخنم با شماست! به نویسندگی و کارگردانی سجاد ‌باقری در تماشاخانه عمارت ‌روبرو از ساعت ۲۰ به مدت زمان ۳۰ دقیقه میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

تجربه هیاهو در خفقان در موسسه ‌فرهنگی ‌هنری ‌همای ‌سعادت
نمایش هیاهو در خفقان به نویسندگی و کارگردانی اشکان آبگون در موسسه ‌فرهنگی ‌هنری ‌همای ‌سعادت از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۵۰ دقیقه میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

هدیه سحرآمیز تالار هنر
همزمان با پایان یافتن کار بازسازی، نوسازی و به‌سازی تالار هنر نمایش هدیه سحرآمیز نوشته حمزه اقبالی و به کارگردانی مهدی خجستگی آغازگر اجراهای تالار هنر به عنوان تنها سالن اختصاصی تئاتر کودک ونوجوان است. این اثر نمایشی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ با مدت زمان ۴۵ دقیقه میزبان مخاطبان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *