11:50

کتاب «در فراق فرهاد» و ۲ نمایشنامه دیگر اثر ناصح کامگاری منتشر شد.
به گزارش مهر، کتاب «در فراق فرهاد» و ۲ نمایشنامه دیگر متشکل از «سی اسفند سال کبیسه» و «سر به ازای سرنیزه» نوشته ناصح کامگاری منتشر شد. این کتاب علاوه بر نسخه ویرایش شده این نمایشنامه، شامل دو اثر دیگر این نویسنده نیز است که توسط انتشارات دایره سفید به سردبیری مرجان کشانی، در ۹۳ صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.
ناصح کامگاری علاوه بر نمایشنامه نویسی، دستی نیز در داستان نویسی، کارگردانی و طراحی صحنه تئاتر دارد.
طراحی جلد کتاب توسط عاطفه کیارستمی و ‎صفحه آرایی آن توسط ندا اسدی انجام شده است. این کتاب به ‎قیمت ۶۰ هزار تومان و توسط پخش چشمه به بازار کتاب عرضه شده است.
در بخشی از متن نمایشنامه آمده است: «… شده من هم ساعت‌ها نشسته‌ام این‌جا و رفته‌م توی هپروت‌. می‌شینم و مثل الان تو، چشمام رو می‌بندم و گوش می‌دم‌… گاهی حس می‌کنم پژواک صدای بهمن رو می‌شنوم‌. نه بهمن‌ِ بیست‌وپنج ساله‌، بهمنی که سیزده سالشه و چشم گذاشته تا فرخنده و سیروس‌ِ شیش هفت ساله این پشت و پسله‌ها قایم بشن‌. همین طور که چشمام بسته‌ست دستام رو دراز می‌کنم‌، هر آن انتظار دارم نوک انگشتام‌ لمسش کنن‌…»
صمد چینی فروشان منتقد، مترجم و پژوهشگر تئاتر درباره این اثر نمایشی نوشته است: «جهان «در فراق فرهاد»، جهان تقابل‌های دوتایی است که همواره در سنت فلسفه ایرانی حضور داشته است. در یک سو اردوی خوبی قرار دارد و در سوی دیگر اردوی مقلدان بی اصل و نسب و جهان تقلیدی و شبه مدرن شاعران و نویسندگان هفته نامه‌ها و مجلات سرگرم کننده.
در یک سو پژوهشگران و جویندگان تنهای ریشه‌ها و اصالت‌ها که همیشه در خطر تهاجم و بی مهری دنیای حرمت شکن شبه مدرن قرار دارند و در دیگر سو، فرصت‌طلبان و مقلدان خودباخته‌ای که مرگ و فساد ریشه‌ها و اصالت‌ها، ضامن بقای آنهاست. ناصح کامگاری چنین جهانی را به تونلی تشبیه می‌کند که ساکنان آن هیچ راهی به فضای آزاد و روشنایی ندارند.
«در فراق فرهاد» بیانگر موقعیت انسان جهان سومی است که در فراق ریشه‌ها و اصالت‌ها و در چنبره قدرتمند مقلدان و بی عشقی و آرزوی حرمت‌های انسانی، به اعماق تاریکی جهان مدرن پرتاب می‌شود. «در فراق فرهاد» تراژدی عشق و فرهنگ است.»
کتاب «سه نمایشنامه جانوری» که شامل سه نمایشنامه «شیری که می‌غرید»، «گنجشگک آشتی جو» و «شبنمی در اقیانوس» است نیز سال ۱۴۰۰ از این نویسنده منتشر و با اقبال روبرو شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *