15:53

هفته نخست تیر داغ ۱۴۰۰ در شرایطی آغاز شد که ۱۵ تالار نمایشی با ۲۹ اثر روزهای گرمی را می‌گذارند و نمایش‌های «توَحُش»، «خاک سفید»، «مردگان»، «بازی‌های کشتار همگانی»، «اسطرلاب ۲/۱»، «تیرکمون شاه» و «باباکرم» به‌تازگی به صف اجراها پیوستند.

پس از صدور ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر از سرگیری فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی از هجدهم اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای میزبان و از سوی دیگر روند مستمر این اجراها بدون تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه شدت یافتن امواج کرونا شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر بودیم، طوری که با آغاز تیر داغ تابستان ۱۴۰۰، گرمای اجرای آثار رقابت سخت و شانه به شانه‌ای را با حرارت این ماه آغاز کرده‌اند.

این اقبال از سوی هنرمندان تئاتر بازتاب شرایط سخت تعطیلی‌های مستمر سالن‌های نمایش، عدم کار و فعالیت هنرمندان این عرصه است. همچنین شکل اقبال مخاطبان تئاتر نیز با وجود شرایط کرونا و عطش آنها به حضور در تالارهای نمایشی بعد از بیش از یک سال رُکود و سکون از دیگر دلایل اقبال هنرمندان تئاتر به تولید و اجرای آثار نمایشی است.

۱۵ تماشاخانه پایتخت در شرایطی این روزها با ۲۹ اثر نمایشی به استقبال مخاطبان تئاتری می روند که در این بین نمایش‌های نمایش‌های توَحُش، خاک سفید، مردگان، بازی‌های کشتار همگانی، اسطرلاب ۱/۲، تیرکمون شاه و باباکرم؛ هفت اثری هستند که طی آغاز آخرین تابستان قرن به صف اجراهای آثار تئاتری پایتخت پیوستند.

 

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

دکتر نون، افسانه ببر، تن ها و داستان باغ وحش میهمانان جدید تئاترشهر

برنامه جدید تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی و سایه تئاتر شهر با پایان گرفتن اجراهای فصل بهار این مجموعه اعلام شد.

در تالار اصلی نمایش دکترنون بر اساس رمان دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد به نویسندگی شهرام رحیمیان، کارگردانی هادی مرزبان و بازی مهدی فخیم‌زاده، صدرالدین زاهد، شیوا مکی نیان، شیرین بینا و کامبیز امینی از نیمه مرداد سال جاری روی صحنه خواهد رفت.

هادی مرزبان در ۱۷ سال گذشته چند بار برای اجرای دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد دورخیز کرده ولی هر بار اجرای آن به دلایلی به بن‌بست خورده است.

نمایش ماجرایی عاشقانه و سیاسی دارد و در خلاصه داستان آن آمده است: اسفندیار و ملک‌تاج از کودکی چنان به هم علاقه‌مند بودند که دقیقه‌ای از یکدیگر جدا نمی‌شدند. در کودتای ۱۳۳۲ از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته می‌شود مصاحبه‌ای ضد نخست‌وزیر انجام دهد. اسفندیار به زندان می‌افتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل می‌شود تا اینکه پای ملک‌تاج به میان می‌آید…

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

در تالار چهارسو نمایش افسانه ببر به نویسندگی داریو فو و کارگردانی و بازی صدرالدین زاهد از اواسط تیر میزبان علاقه مندان تئاتر است.

داریو فو بر اساس یک افسانه کهن که آن را در سفر به چین یافته است، نمایشنامه‌ افسانه ببر را نوشته است و البته در این افسانه بیشتر رابطه انسان با طبیعت به‌عنوان راهی برای رهایی مورد توجه قرار گرفته که داریو فو هم بیشتر همان وجه فلسفی را مدنظر قرار داده که چاشنی آن نیز کمدی است.

این نمایش تک‌نفره که اثری درباره رابطه انسان و طبیعت است به ارتباط یک سرباز زخمی چینی و یک ببر می‌پردازد که در این رابطه هر دو آن‌ها به یکدیگر کمک می‌کنند. یک سرباز چینی با شرکت در راهپیمایی بزرگ چین از منچوری حرکت می‌کند اما در میانه راه در درگیری با سربازان دشمن زخمی شده و از ادامه مسیر بازمانده و از دوستان خود جدا می‌شود. درگیر سیلاب عظیمی شده و به‌سختی می‌تواند جان خود را نجات دهد. به امید نجات به غاری پناه می‌برد اما آنجا با ببری روبه‌رو می‌شود و…

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

داستان باغ وحش به نویسندگی ادوارد آلبی عنوان دیگر نمایش جدیدی است که از اوایل تیر به کارگردانی مهدی پاشایی و بازی مهدی زمین پرداز، بهار نوحیان و مهدی پاشایی، طراحی صحنه میثم نویریان در تالار قشقایی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

نمایشنامه داستان باغ وحش به مقوله انسان شناسی و موقعیت انسان‌ها در جامعه می‌پردازد. ادوارد آلبی جزو نمایشنامه نویسان ابزورد به حساب می‌آید که البته متونی هم مانند فاتح، چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد و بازی ازدواج را هم دارد که کمتر در آنها نگاه ابزورد وجود دارد. نگاه ابزورد آلبی در نمایشنامه داستان باغ وحش برعکس آثار ساموئل بکت به پوچی فلسفی اشاره ندارد بلکه بیشتر پوچی اجتماعی را مد نظر قرار می‌دهد.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

نمایش تن‌ها به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی و بازی فرزاد تجلی، امیررضا حشمی پور، محمدجواد حشمی‌پور، امیرارسلان خالویی، فردین شاه حسینی، هادی شیخ الاسلامی، حسین عارف، آرمان میرزایی، حامد نساج بخارایی و محمد نیازی نیز از اوایل تیر ماه در تالار سایه به صحنه رفته است.

معروفی با نمایش تن‌ها، رتبه نخست کارگردانی را در جشنواره مقاومت کسب کرد و در جشنواره فجر نیز رتبه نخست طراحی لباس را به دست آورد.

او نمایشنامه تن‌ها را در سال ۹۸ نوشت. این اثر برگرفته از کتابی درباره خاطرات رزمنده‌ای است که در ۱۳ سالگی  اسیر شده بود. این نمایش قصه ۸ اسیر است که برای تخلیه اطلاعات، سه روز در یک سلول کوچک یک در یک متری در استخبارات عراق نگه داشته شده‌اند.

اجرای این آثار نمایشی در حالی است که نحوه فروش بلیت و حضور تماشاگران در تالارهای نمایشی با در نظر گرفتن ظرفیت ۵۰ درصدی تالارها و موارد مربوط به فاصله گذاری براساس شیوه نامه های بهداشتی صورت می گیرد.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

خاطرات خانه ای که …؛ نمایش برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت در تماشاخانه سرو

نمایش خاطرات خانه ای که … بر اساس نمایشنامه ای از کامران شهلایی و کارگردانی امین اشرفی که از سوی منتقدان در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت برگزیده شده بود از ششم تیر در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان علاقه‌مندان می شود.

سیروس سپهری، رستا رضوی، حمیدرضامرادی، بنیامین صیادی نیا، کیانا سپهری تیم بازیگران این اثر نمایش را تشکیل می‌دهند.

این نمایش، داستان خانواده‌ای کرمانشاهی در سال ۱۳۶۵ را روایت می‌کند که روزگار خوشی را در کنار هم سپری می‌کنند. در التهاب روزهای جنگ، خانواده در کنار هم جمعه‌ها ناهار را کباب می‌خورند. تا این‌که در یکی از همین جمعه‌های دوران جنگ، بمب جنگنده‌های بعثی روی سر آنها هوار می‌شود. همه‌ خانواده شهید می‌شوند به غیر از یک نفر. آن‌که زنده می‌ماند باید سال‌های سال غم نبودن دیگران را بر دوش کشیده و با خاطرات آنها زندگی کند.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

درهای تماشاخانه ایرانشهر به روی غلامرضا لبخندی، اسطرلاب ۲/۱ و شاهزاده خانم، کاکل شالیزار باز شد

نمایش شاهزاده خانم، کاکل شالیزار به نویسندگی شهرزاد گیلگ پور و کارگردانی علی اصغر یوسفیان عنوان نمایش جدید سالن ناظرزاده کرمانی مجموعه تماشاخانه ایرانشهر است.

ملیکا صفاری پور، عاطفه بختیاری ، سپیده پروانه، محمد وحیدی، مریم هاشم پور و همایون معیر بازیگران این نمایش هستند.

در توضیح نمایش شاهزاده خانم، کاکُلْ شالیزار آمده: این اثر اجرایی است بر مبنای اساطیر ملل و تلفیق آن با فرهنگ و نمادهای ایرانی.. اجرایی است برای یادآوری اصالت، جسارت.. اجرایی است برای گوشزد کردن یک نکته ی به خصوص: زندگی نکنید تا زنده بمانید! زنده بمانید تا زندگی کنید.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

نمایش اسطرلاب ۱/۲ به نویسندگی و کارگردانی صدرا صباحی که پیش از این با نام اسطرلاب در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفته بود، دیگر میهمان جدید تمااشخانه ایرانشهر است.

قصه نمایش در بستری رئالیستی روایت می‌شود و ماجرای خواهر و برادرهایی را به تصویر می‌کشد که تصمیم به قتل برادری می‌گیرند که مخالف تقسیم ارث است.

این اثر نمایشی بر اساس طرحی از علی نرگس‌نژاد به صحنه می رود و تینا یونس‌تبار، مژده قربانی، میثم غنی‌زاده، مهدی سقا، الهام رحیمی گروه بازیگران این اثر را شکل می‌دهند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: بزرگ خاندان در سن ۹۹ سالگی پس از سکته سوم و بعد از قطع امید کردن پزشکان از او به خانه می‌آید. ورثه او دورش گرد آمدند و منتظر رو به استحضار رفتن او هستند اما بر خلاف پیش‌بینی پزشکان حال او رو به بهبودی می‌رود که این وضعیت به مزاج برخی ورثه خوش نمی‌آید و … .

این نمایش برگزیده بخش رقابتی بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران و نامزد بهترین نمایشنامه بخش مسابقه صحنه این رویداد بوده است.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

بعد از کش و قوس‌های فراوان در نهایت کهبد تاراح بار دیگر بازتولید نمایش غلامرضا لبخندی را از ۹ تیر در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌برد.

تاراج که برای اجرای نمایش «چند سال پیش» در تماشاخانه ایرانشهر نوبت اجرا داشت، بعد از اینکه باخبر شد برای دریافت مجوز اجرا ناچار است دو بخش از این نمایش را به طور کامل حذف کند، از خیر اجرای این نمایش گذشت و در نهایت تصمیم گرفت نمایشی از کارهای قبلی خود را بازتولید کند.

وی درباره نمایش غلامرضا لبخندی گفت: هرچند این نمایش قبلا اجرا شده ولی برای بازتولید آن هم باید هزینه کنم چون دکور آن را ندارم و باید دوباره بسازم و مسایلی از این دست که همیشه در اجرای تئاتر وجود دارد.

این کارگردان که اولین بار نمایش غلامرضا لبخندی را اوایل سال ۹۸ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده است، یادآوری کرد: این نمایش قصه خفاش شب است که سال ۷۶، ۹ زن و یک کودک را کشت. اولین اجرای این نمایش با استقبال تماشاگران رو به رو شد و حالا امیدوارم تا زمان مقرر یعنی دهم تیر، بتوانیم نمایش را برای اجرای دوباره آماده کنیم.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

روزهای گرم پردیس تئاتر شهرزاد با پنج نمایش

نمایش کمدی خیر نبینی سعیده به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی علیرضا احمدی خیری عنوان نمایشی است که از ۵ تیر ماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.

در این اثر امیررضا کوشانی در ۱۱ نقش متفاوت به ایفای نقش می‌پردازد و موسیقی نیز برعهده گروه دراج (یزدانمهر مشیدی، امیر رفیعا) است.

نمایش نفس کشیدن نوشته و کار سپهر حیدری نژاد از ۱۷ خرداد ساعت ۲۰ در سالن صنوبر این پردیس با بازی بهار رضی زاده و سپهر حیدری نژاد اجرا می‌شود.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

این تماشاخانه از ۳ تیر ماه ساعت ۱۹:۳۰ پذیرای نمایش خاک سفید نوشته محمود احدی نیا و کار محمدرضا هلال‌زاده است و صادق برقعی، فرید رحمتی، میلاد معیری، مهدی یگانه، نساء یوسفی، حسین کریمی، محسن رضوی نیا، علی اسحاقی، سحر بهرامی، علی پویا قاسمی، المیرا صارمیو  سهیل ناجی در آن ایفای نقش دارند.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

سالن صنوبر این تماشاخانه از ۴ تیر ماه ساعت ۲۰ میزبان نمایش بازی‌های کشتار همگانی نوشته اوژن یونسکو با ترجمه زنده‌نام داوود رشیدی و طراحی، دراماتورژی و کارگردانی بهروز سروعلیشاهی است. بازیگران این نمایش مهدی بازدار، آیت بی غم، احمد حامدی، ملیکا شهاب، عبدالرضا صفری دریایی، نسترن صفری، ساره گندمی، لیلا مفیدی، سهیلا مفیدی، شاهین ملک زاده، سعید نبوی، محمد امید دوست، سهیل خباز زاده، پوریا محسنی و حسام زرنوشه هستند.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

بالاخره این زندگی مال کیه؟ نوشته برایان کلارک با ترجمه احمد کسایی پور و کار سعید حشتمی از ۲۳ خرداد ساعت ۱۹:۳۰ در سالن گلایل این پردیس با بازی نیما هاشمی سرشت، الهام سالاری، کیمیا خلج، نیما ثبوتی، آناهید ادبی، آرمین همتی، فاطمه توانا، علی سیبی، عاطفه غضنفری، پریا یعقوبی، محمدجواد آصفی، ایمان عمادی و نیلوفر پارسا روی صحنه است.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

نقدی به شرایط اجتماعی به روایت خانواده آقای هاشمی

تماشاخانه سنگلج نیز این روزها میزبان نمایش خانواده آقای هاشمی به کارگردانی علی عامل‌هاشمی است.

نمایش خانواده آقای هاشمی جزو نمایش‌های شادی‌آور محسوب می‌شود و داستان، منتقد وضعیت موجود و اتفاق‌های آزاردهنده جامعه با زبان طنز است.

نمایش خانواده آقای هاشمی نوشته علی عامل هاشمی و به کارگردانی مشترک علی عامل هاشمی و هادی عامل از ۲۰ خرداد ماه ساعت ۱۹:۱۵ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. مسعود حجازی مهر، هادی عامل، فهیمه باروتچی، علی عامل هاشمی، بهادر اورعی، سینا رازقی، فاطمه عباسی، سالار دریامج، فرشته قاسم پور و  یاسمن رضازاده در این نمایش ایفای نقش دارند.

این اثر ترکیبی از نمایش‌های ایرانی چون تخت حوضی، تعزیه و عروسک‌گردانی است. قصه این نمایش برخلاف دیگر نمایش‌های آئینی سنتی که معمولاً تاریخی و در بازه زمانی می‌گذرد، امروزی و در حال حاضر است.

نمایش خانواده آقای هاشمی درباره خانواده‌ای است که همگی هنرمند و در نمایش ایرانی سهیم هستند و فعالیت می‌کنند. نمایش فضایی کمدی دارد اما کلیت این اثر درباره تئاتر ملی ایرانی و وضعیت آن است که چگونه به آن نگاه و با آن مواجه می‌شود؛ از آشنایی که مردم با این هنر ایرانی دارند تا بی‌توجهی و کم لطفی مسئولان به تئاتر ملی.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

تماشاخانه اهورا و روایت کوتاه‌ترین پادشاهی جهان در تیرکمون شاه

این تماشاخانه از چهارم تیر ماه ساعت ۱۷ پذیرای نمایش تیرکمون شاه به نویسندگی آیدین آقازاده و طراحی و کارگردانی علی درزی است. بازیگران این نمایش فواد امینی نیا، محمد وثوقی، میثم عزیزی، مهسا چیذری، آرمین احمدوند و هدیه ایرانیان هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: کوتاه ترین پادشاهی در جهان که در حدود ۷۵ دقیقه به طول انجامید.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

پس از برخورد جسم سخت در خانه هنرمندان ایران

نمایش پس از برخورد جسم سخت به نویسندگی و کارگردانی سجاد داغستانی ساعت ۲۰ در سالن استاد انتظامی این مجموعه اجرا می‌شود و بازیگران آن المیرا دهقانی، محمد شعبانپور، مهرداد طهماسبی، عارفه معماریان، هادی احمدی  و شهاب حیدری هستند.

نمایش پس از برخورد جسم سخت به سر، روایتگر سه واقعه در سه دوره از تاریخ معاصر ایران  است که به زودی به صحنه می‌رود.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

آرزوهای یک موش کور روی صحنه مرکز تئاتر کانون پرورش فکری

نمایش آرزوهای یک موش کور به نویسندگی سعید ابک و کارگردانی وحید نفر از ۱۰ تیر ماه اجراهای خود را در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز می‌کند.

نمایش آرزوهای یک موش کور از تولیدات سال ۱۳۹۸ کانون پرورش فکری است که با همه‌گیری بیماری کرونا اجراهای آن متوقف شد و پس از مدتی اکران آن به صورت برخط (آنلاین) در طرح «نمایش‌نما» در پایگاه اینترنتی کانون ادامه یافت.

این نمایش ویژه کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۲ سال است و هنرمندانی همچون خالق استواری، سعید ابک، علی باروتی و هدیه حاج‌طاهری در آن ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه این نمایش آمده است: در یک‌ شب مهتابی، موش کور کوچکی تصمیم می‌گیرد از خانه‌اش در زیرزمین خارج شود و در پی آرزویش که دیدن خورشید است برود. در مسیر خود با حیوانات جنگل روبرو شده و ماجراهای شگفت‌انگیزی برای موش کور اتفاق می‌افتد.

این نمایش همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۱۵ در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری واقع در بوستان لاله تهران اجرا خواهد داشت.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

تراژدی زمین و دلقک‌ها سهم کودکان از جهان تئاتر در تالار هنر

تراژدی زمین و دلقک‌ها نوشته و کارگردانی جمال رنجبرزاده عنوان نمایش کودک و نوجوان این روزهای تئاتر است که از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار هنر به صحنه می‌رود.

تراژدی زمین و دلقک‌ها درباره یک پسرک و دخترک زمینی است که از سال ۲۰۵۰ آمده‌اند و می‌خواهند زمین را نجات دهند. در این بین با یک شخصیتی به نام تلخک آشنا می‌شوند و با چند دلقک به زمان سفر می‌کنند. آن‌ها به دوره ادیسون، نوبل و انیشتین می‌روند که مانع اختراع و کشف آن‌ها شوند تا بمب هسته‌ای ساخته نشود، اما متأسفانه بمب‌ ساخته می‌شود.

جمال رنجبرزاده، حامد نساج بخارایی، سیدعلی پرپنچی، زهرا محمدی، محسن محمدی، مائده کریمی، رویا یکه فلاح، شیوا سلیمی و مصطفی صادقی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

از توَحُش و مردگان تا شمعدانی‌ها در خانه نمایش مهرگان

خانه نمایش مهرگان میزبان سه نمایش شمعدانی‌ها، توَحُش و مردگان شده است و اجرای این آثار در هفته پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.

شمعدانی‌ها به نویسندگی ایوب آقاخانی، کارگردانی مهدی رضایی و تهیه کنندگی محمد نیکزاد از ۱۸ خرداد تا ۱۷ تیر در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان به صحنه می‌رود.

داریوش هاشمی، میر نادر مظلومی، فرانک یوسفی، نازنین علم دوست، محمدرضا نیکزاد، محمدصادق سلمانیان و امین مومنی‌پور در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه نمایش این اثر نمایشی آمده است: خانواده شمعدانی‌ها که در ایران زندگی می‌کنند، متوجه می‌شوند که بلیت بخت آزمایی برنده شده‌اند. اکبر شمعدانی که پدر خانواده است دوستی به نام تورج نیک بنیاد در آمریکا دارد، ایمیلی برای او می‌فرستند تا شماره حساب او را برای گرفتن جایزه اعلام کنند. در نهایت …

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

تَوَحُش به نویسندگی علیرضا افشار نادری، طراحی و کارگردانی حسین اناری و تهیه کنندگی سارا داروفروش از ۳۰ خرداد ماه هر روز ساعت ۱۹ در سالن دو خانه نمایش مهرگان به صحنه رفته است.

کمند کلبادی، محمد تاجیک، محمدپوریا هلالی، احسان صاحبدادی و هلیا هامرز در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خانواده ای در شهری بی طرف، از سمت شمال و جنوب درگیر جنگ و نزاع هستند و دچار بیماری و قحطی شده اند. پس از مرگ پدر و مادر، فرزندان …

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

مردگان اقتباسی از یکی از شاهکارهای ژان پل سارتر

نمایش مردگان به نویسندگی مجتبی جعفری‌پور و کارگردانی امیرحسین انصاری، دیگر نمایشی است که از ۳۰ خرداد تا ۱۵ تیرماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اصلی تماشاخانه مهرگان به صحنه رفته است.

این کار به سرپرستی گروه تندیس اجرا می‌شود و براساس نمایشنامه مردگان بی کفن و دفن اثر ژان پل سارتر نوشته شده است و به موضوعات و سوال‌های امروزی و مهم بشر می‌پردازد؛ مقصر کیست؟ این یکی از موضوعاتی است که سعی شده در این نمایش با برداشتی از نتیجه‌گیری سارتر، با مخاطب در میان گذاشته شود تا به دنبال جواب بگردیم که شاید بانیان این مسأله را بیابیم.

این کار با درون مایه درام و کمی طنز، به سبک رئال کار شده که در اجرای آن از متد جدید در میزانسن‌ها نیز استفاده شده است و می‌خواهد شباهت‌ها، تفاوت‌ها و دلایل پستی‌ها را شکافته و به درون مایه آن بپردازد و دست آخر این خود بیننده است که باید انتخاب کند و قضاوت را کنار بگذارد.

داستانی که این نمایش دنبال می‌کند سرگذشت و روبرو شدن دو گروه مبارز است و هردو گویی راه هدف و پیروزی خود را از دست داده و به دنبال مسائل کاذب آن هستند که شاید هم درست است.  در این جدال، یافتن مسیر همراه با خون آنها جاریست و اشخاص سیاه و سپید جای خود را به خاکستری می‌دهند و در بحبوحه تاریکی این رویارویی، چراغی روشن است که شاید بتواند حقیقت را آشکار سازد اما…

نازیلا عظیمی، تداعی سعیدی فر، مجتبی جعفری پور، امیررضا باباولیان، علیرضا وزیری، محمدرضا وزیری، ملیکا زاهدی، سارا محبی، مریم محبی، صادق کاوانلویی، امیرحسین انصاری، بهرام مصطفایی، نیکی میرصادقی و حامد شیخی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

پردیس سپند با او زیباست به مخاطبان سلام می‌دهد

سالن شماره ۲ مجموعه پردیس سپند از ۲۰ خرداد ماه ساعت ۱۹ میزبان نمایش او زیباست نوشته و کار پوریا گلستانی است. بازیگران این نمایش غزاله روغنی، فرنوش مرواری، علی روزبه، مصطفی سلیمانی، مریم مقدم، رضا قره گزلی، مهدیه سلیمانی، شبنم شاهسون و فریبا فریدونی هستند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: دختری در یک بیمارستان روانی بستری شده و به دنبال راهی است تا از آنجا خارج شود که …

این کارگردان اردیبهشت ٩٨ نمایش قاسم آباد را در تماشاخانه سپند روی صحنه داشته است.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

شب‌های شبوغ تالار محراب با چهار اثر افتراق، هیپنوتیزم، بابا کرم و ننه‌دلاور

نمایش باباکرم نوشته فرهاد نقدعلی و کارگردانی وحید شاهینی از ۲ تیر ساعت ۱۹ در این تالار نمایشی روی صحنه است. کرامت رودساز، امیرحسین انصافی، فاطیما درستکار، سید حسن حسینیان، وحید شاهینی، مجید علم بیگی، امیرسجاد سلمانی، ساناز مجیدی، هانیه رهگزر، مریم ترکی، عباس فرطوسی، سینا صبحی و  محسن صابری در این نمایش ایفای نقش دارند.

این اثر نمایشی ادای دینی به موسیقی‌های مطربی یا مجلسی ایرانی و به شیوه‎های نمایش‌های ایرانی است. این اثر که سه روایت دارد، قصه آن پیرامون روایت‌های کوچه بازار و ضد و نقیض ملودی باباکرم است.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

همچنین تالار محراب میزبان نمایش هیپنوتیزم نوشته و کارگردانی هیلا رضائیان است.  پویا ابراهیمی، کامران نوروزی، امیرعلی شرفی، مونا حسن زاده، مهسا نوروزی، هیلا رضائیان، سبا ایروانی، ترگل شایسته، ملیکا طوسی، سارا عابدی، فاطمه فرزانه، همراز اکبری و رضا نظری بازیگران این نمایش هستند.

نمایش هیپنوتیزم برای تجلیل از آن دسته افرادی نوشته و به صحنه می‌رود که در فراق عزیزان‌شان از روند زندگی عادی دور و از خود غافل شدند. حرف این نمایش این است که مرگ همیشه آخر ماجرا نبوده و تنها برای مدتی فاصله‌گذاری می‌کند. عشق مانا تا ابد در وجود همگان نهادینه خواهد ماند حتی اگر پای مرگ در میان باشد.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

افتراق نوشته کریستوفر دورنگ و تر الگزاندر والنزا با ترجمه هایده حائری و کارگردانی محمد اسماعیلی از ۱۱ خرداد ماه ساعت ۱۷:۳۰ اجرایش را در این تماشاخانه آغاز کرده است.

در این نمایش مهران آتش زای، پدرام آزموده، علیرضا دهنوی، فاطمه دیبا، فاطمه یونسی، محمدرضا حسنی، فاطمه جعفرخواه، وحید همراز ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه نمایش آمده است: ما در یک موقعیت یکسان قرار داریم و نسبت به آن موقعیت به چیزهای می‌اندیشیم که هیچ فصل اشتراکی با یکدیگر ندارند و رفتاری متفاوت و حتی متضاد از ما سر می زند. این رفتار متفاوت از کجا می‌آید؟

نمایش ننه دلاور نیز به کارگردانی سیدحمیدرضا حسینی از ۲۳ خرداد ساعت ۱۹ با ایفای نقش مبین غضنفری، سید حمیدرضا حسینی، نیلوفر خراسانی، معصومه عبادپور، سجاد طاهری، مدیا دشوارپسند، مسعود جهاندیده، سید مهدی روشن و نگین طیبی در این تماشاخانه اجرا می‌شود.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

سوپ بوقلمون در تماشاخانه سیمرغ

سوپ بوقلمون نام نمایشی به کارگردانی مصطفی سیاوش ضابط است که از ۲۴ خرداد ساعت ۲۰ در این تماشاخانه با ایفای نقش محمدرضا محمدخانی، جمشید حمیدی، مینا ضرغامی پور، سیاوش ضابط، حمید اسپرهم، مسعودکرچی، آینازسلمانی و لاله ذوالفقاری اجرا می‌شود.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

دهلیزهای بی‌انتهای خاطره فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران که مدت‌ها بود خبری از آن در زمینه میزبانی از آثار نمایشی نبود بار دیگر و با از سرگیری روند اجرای آثار تئاتری از ۲۳ اردیبهشت، ساعت ۱۴ میزبان نمایش دهلیزهای بی‌انتهای خاطره به نویسندگی، طراحی و کارگردانی علی اتحاد است.

شهریار نیک پیکران، ونوشه واحدی، عارفه احمدپور، حسین رضایی، فاطمه توکلی، داریوش احمدی، پویا فیاضی، ملیکا بهجت، گیز طاهایی، مهدیه ابراهیمی، هامون هوشیار و برکه بذری بازیگران این نمایش هستند.

همدلی روزهای داغ تیر و گرم تئاتر با ۲۹ اثر نمایشی در ۱۵ سالن

مدیر تماشاخانه استاد جمشید مشایخی در نقش کارگردان نمایش «بلافیگورا»  

نمایش بلافیگورا نوشته یاسمینا رضا با ترجمه پویا وکیل‌زاده و طراحی و کارگردانی شاهین چگینی از ۲۳ خرداد ساعت ۱۹ در این تالار نمایشی به صحنه است. سارا اولیایی، زینب بیگدلی، یلیا پارسیان، کیارش رادمهر، روزبه سلطانی، شیما عسگری، پریا گل محمدی و شیوا مهرجو بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستانی این نمایش آمده است: بوریس و آندرا تصادفا در رستورانی با اریک، فرانسواز و ایوون برخورد می کنند که فرانسواز صمیمی ترین دوست پاتریسیا، زن بوریس است و …

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *