در یک هفته و در تماشاخانه سنگلج و تالار هنر

11:50

مجموعه تئاترشهر؛ تماشاخانه سنگلج و تالار هنر به عنوان سالن‌های زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ تنها طی یک هفته در کنار ثبت رکورد میزبانی از ۱۱ هزار و ۶۲۷ نفر به فروشی بیش از ۵۸۲ میلیون و ۸۰۳ هزار توان دست یافت.

به گزارش ایرنا، همزمان با رونق گرفتن فصل اجراهای نمایشی از ابتدای سال جاری در سایه تسریع روند واکسیناسیون و رسیدن جامعه به ایمنی نسبی از یک سو و همچنین تنوع اجراهای تئاتری در گونه‌های مختلف تئاتر بزرگسال؛ نمایش‌های آئینی و سنتی و تئاتر کودک و نوجوان در تالارهای اقماری زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیگر؛ به مرور شاهد بازگشت رونق اجراها و حضور پر شور مخاطبان و نزدیک شدن اعداد و ارقام آماری مخاطبان و فروش نمایش‌ها به دوران پیش از کرونا هستیم.

طی نگاهی آماری می‌توان دریافت که هفته نخست تیر ماه ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۲ هفته بهار ۱۴۰۱ با ثبت رکورد میزبانی از ۱۱ هزار و ۶۲۷ نفری در قیاس با ۱۲ هفته پیش؛ رکوردی منحصر به فرد را از خود به جای گذاشته است.

همچنین از حیث میزان فروش نیز در سایه اقبال پر شور مخاطبان شاهد جا به جایی چشم‌گیر رکورد فروش این نمایش به عددی بالغ بر ۵۸۲ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۱۴۰ تومان هستیم که با توجه به اعداد زیر ۳۴۰ میلیون طی هفته‌های پیش با رشد قریب به ۷۰ درصدی مواجه شده است.

فروش ۵۸۲ میلیون تومانی ۴ تماشاخانه در یک هفته/ ۱۱ هزار نفر تماشاگر تئاتر بودند

توجه به عدالت فرهنگی؛ نکته مهمی که در سایه فروش تماشاخانه‌های خصوصی گم می‌شود

شاید در مقایسه میزان فروش سالن‌های خصوصی با سالن‌های دولتی با اختلاف عدد و رقمی بالا مواجه باشیم؛ اما نباید این مسئله را از ذهن ‌دور داشت که نگاه مدیریت دولتی در امور فرهنگی هنری از جمله حوزه هنرهای نمایشی با محوریت عدالت فرهنگی و پایین نگه‌داشتن قیمت بلیت همراه است

مؤلفه‌ دیگری که به‌عنوان خط تمیز اصلی میان بدنه تئاتر دولتی و خصوصی شناخته می‌شود نگاهی است که حوزه دولت در امر متولی‌گری مدیریت فرهنگی-هنری بر حوزه‌ عدالت و تزریق یارانه‌های دولتی داشته و دارد.

در حوزه هنرهای نمایشی نیز اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه سالن فعال خود مجموعه تئاتر شهر (با پنج سالن اقماری)؛ تماشاخانه سنگلج (سالن مختص اجرای نمایش‌های آئینی و سنتی) و تالار هنر (سالن مختص نمایش‌های کودک و نوجوان) تلاش کرده ضمن تنوع بخشی به حوزه اجرای آثار تئاتری با پایین نگه‌داشتن قیمت بلیت تئاتر، دسترسی عموم مخاطبان و علاقه‌مندان به عرصه هنرهای نمایشی را گسترده‌تر و فراگیرتر به نسبت بخش خصوصی که از بدنه حمایت‌های دولتی کمتر بهره می‌برد؛ فراهم کند.

مهم‌ترین خروجی این مؤلفه آن است که شاید در مقایسه میزان فروش سالن‌های خصوصی با سالن‌های دولتی با اختلاف عدد و رقمی بالا مواجه باشیم؛ اما نباید این مسئله را از ذهن ‌دور داشت که نگاه مدیریت دولتی در امور فرهنگی هنری از جمله حوزه هنرهای نمایشی با محوریت عدالت فرهنگی و پایین نگه‌داشتن قیمت بلیت همراه است که باعث شده شاهد این اختلاف عدد و رقمی میان میزان فروش سالن‌های دولتی و سالن‌های خصوصی باشیم.

به زعم کارشناسان امر چه‌بسا شاهدیم که در سالن‌های خصوصی برخی از آثاری که از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند فروشی به نسبت بیشتر از آثاری که در تماشاخانه‌های دولتی با کیفیتی به مراتب بالاتر به صحنه می‌روند دارند. بر همین اساس است که فروش بیشتر تماشاخانه‌های خصوصی را نباید به پای توفیق آنها در حوزه اقتصاد تئاتر نوشت.

فروش ۵۸۲ میلیون تومانی ۴ تماشاخانه در یک هفته/ ۱۱ هزار نفر تماشاگر تئاتر بودند

فروش ۵۵۲ میلین تومانی تئاترشهر

بر این اساس؛ نمایش پروین به کارگردانی حسین کیانی  که از ۸ خرداد ماه میزبان علاقه مندان در تالار اصلی تئاترشهر بوده با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، تاکنون در مجموع ۲۷ اجرا ( بااحتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان ) و میزبانی از ۴ هزار و ۳۳۴ تماشاگر، به فروشی معادل ۲۸۹ میلیون ۵۳۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش اسب های انباری به کارگردانی رضا کرمی‌زاده که از روز اول خرداد ماه در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ تماشاگر و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان به صحنه رفته بود، سرانجام با مجموع  ۳۱ اجرا، ۲ هزار و ۸۹۲ تماشاگر ( با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان ) به فروشی معادل ۱۲۶ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش بی چرا زندگان به کارگردانی الهام شعبانی که از روز دوم خرداد ماه در تالار قشقایی تئاتر شهر با ظرفیت ۹۶ تماشاگر و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان به صحنه است، تاکنون با مجموع ۳۰ اجرا و  ۲ هزار و ۳۰۸ تماشاگر ( با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان ) به فروشی معادل ۹۸ میلیون و  ۹۳۴ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش یه روز دیگه… به کارگردانی نادیا فرجی هم  که از روز هشتم خرداد ماه تا اول تیر ماه در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان به صحنه رفت با مجموع ۲۰ اجرا و ۵۴۸ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل ۲۲ میلیون و ۷۵ هزار تومان دست پیدا کرد.

اجرای این اثر نمایشی به سبب اقبال مخاطبان از روز پنجشنبه (دوم تیرماه) از کارگاه نمایش به تالار سایه مجموعه انتقال یافت که تاکنون با در نظر گرفتن ظرفیت ۷۲ نفری تالار، قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان و مجموع ۴۲۵ تماشاگر به فروشی معادل ۱۵ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسیده است.

فروش ۵۸۲ میلیون تومانی ۴ تماشاخانه در یک هفته/ ۱۱ هزار نفر تماشاگر تئاتر بودند

فروش ۱۲ میلیون تومانی نمایش‌های تازه به صحنه تالار هنر

نمایش غول نخود فرنگی به کارگردانی سیدحسین فدایی‌حسین هم  که از روز ۹ تیر ماه با قیمت بلیت ۳۰ هزار  تومان در تالار هنر به صحنه رفت، تاکنون با مجموع ۲ اجرا و ۳۳۳ تماشاگر (با احتساب  ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان ) به فروشی  معادل ۸ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۵۱۰ تومان دست یافته است.

نمایش پنگوئن‌ها به کارگردانی زیبا برجی‌فلاح نیز که از روز جمعه (۱۰ تیرماه) اجرای خود را با قیمت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر به صحنه رفته، تاکنون با مجموع یک اجرا و ۱۵۷ تماشاگر  (با احتساب  ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان ) به فروشی معادل ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۹۸۰ تومان دست پیدا کرده است.

فروش ۵۸۲ میلیون تومانی ۴ تماشاخانه در یک هفته/ ۱۱ هزار نفر تماشاگر تئاتر بودند

مبارک در ژاپن طی ۵ روز ۱۸ میلیونی شد

نمایش مبارک در ژاپن به کارگردانی علی فتحعلی که از تاریخ یکشنبه (۵ تیر ماه) اجرای خود را با قیمت ۵۰ هزار تومان در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۵ اجرا و ۶۳۰ تماشاگر به فروشی معادل ۱۷ میلیون و ۹۶۸ هزارو ۶۵۰ تومان دست پیدا کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *