ندا مقصودی که این روزها با نمایش «ریش فیدل، غبغب مرکل» روی صحنه است، گفت: از دوران کرنا به بعد، تئاتر دیگر منبع درآمدم نیست ولی حتی در بیپولیهایم هرگز در نمایشی بازی نکردم که آن را دوست نداشته باشم.
ندا مقصودی از بازیگران حرفهای تئاتر است که در دهه ۸۰ حضور پررنگی در آثار نمایشی داشت. او در سالهای اخیر کمتر در تئاتر به ایفای نقش پرداخته و حالا با بازی در نمایش «ریش فیدل، غبغب مرکل» نوشته امیرعلی نبویان و کار شهاب حسینپور در سالن هما روی صحنه است.
این بازیگر در گفتوگو با ایسنا از حضورش در این اثر نمایشی گفت و عنوان کرد که در این سالها وضعیت تئاتر از نظر تماشاگر، زمین تا آسمان تفاوت کرده است.
مقصودی درباره حضور کمرنگش در تئاتر در سالهای اخیر گفت: یک سال و نیم پیش در نمایش «مدهآ» به کارگردانی باران شادپوری بازی کردم که در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفت. در این مدت پیشنهادهایی داشتهام که یا متنش باب میلم نبوده یا گروه اجرایی یا سالنی که قرار بوده نمایش در آن به صحنه برود، در حالی که دوست دارم با کاری روی صحنه بروم که برایم چالشی به همراه داشته باشد.
این بازیگر که با این نمایش دومین همکاری خود را با شهاب حسینپور انجام میدهد، اضافه کرد: قبلاً در نمایش «تپانچه خانم» با هم همکاری کرده بودیم که برای بازی در آن نمایش نامزد بازیگر برگزیده سال شدم. در این نمایش هم نقش یک زن سرخوش و سرزنده را بازی میکنم که برایم خیلی متفاوت است.
او در پاسخ به این پرسش که شرایط کلی تئاتر چقدر برای فعالیت بازیگران حرفهای این رشته مهیاست، توضیح داد: سالهای قبل تماشاگر و فضای تئاتر با الان زمین تا آسمان تفاوت داشت. در این سالها سلیقه تماشاگر تغییر کرده و حضور تهیه کنندگان هم اتفاقات جدیدی را در تئاتر رقم زده است. به طوری که مردم حاضر نیستند برای تماشای یک درام اجتماعی بلیت بخرند به ویژه اگر آن درام چهره مشهوری هم نداشته باشد.
او ابراز تاسف کرد: بسیاری از تماشاگران یک کار سطح پایین با حضور چهره شناختهشده را به یک کار سطح بالای بدون چهره ترجیح میدهند. به همین دلیل بازیگران بعد از چند کار سرخورده میشوند زیرا کار بدون تماشاگر و با درآمد پایین خیلی دلسرد کننده است.
مقصودی اضافه کرد: از زمان کرونا درآمدم را از راه دیگری تامین میکنم. بنابراین چون نیاز مالی آنچنانی به بازی در تئاتر ندارم، سر هر کاری نمیروم. البته در بیپولیهایم هم کاری را که دوست نداشتم، انتخاب نکردم اما حالا منبع درآدم جایی به غیر از تئاتر است . ضمن اینکه دیگر دنبال اتفاق عجیب و غریبی هم در تئاتر نیستم و بازیام در نمایشها بیشتر برای رفع دلتنگی است.
او ادامه داد: بازگشت چهرههای درخشان تئاتر خوشحالکننده است اما درست نیست که تماشاگر فقط برای دیدن یک چهره مشهور به تئاتر برود.
مقصودی در پایان با ابراز خرسندی از استقبال تماشاگران از نمایش «ریش فیدل، غبغب مرکل» اضافه کرد: استقبال از نمایش خوب است و خوشبختانه بازخوردهای خوبی گرفتهایم. متن امیرعلی نبویان کاری سنتی است ولی شهاب حسینپور آن را به صورت کاملاً مدرن کارگردانی کرده و این ویژگی را در میزانسنهاف فرم، موسیقی و … رعایت کرده است. خوشبختانه هم تماشاگر تئاتری این نمایش را دوست دارد، هم تماشاگری که کمتر به دیدن تئاتر آمده به خوبی با آن ارتباط برقرار میکند.
نمایش «ریش فیدل، غبغب مرکل» با بزای اشکان صادقی، محمدرضا صولتی، مهبد قناعت پیشه، سامان کرمی، علیرضا کیانی، ندا مقصودی، یاشار مومن زاده و با همراهی رومینا ایران پناه آزاد، علی خاکپور، ملیکا راد، هانی رحیمی نصر، سپیده رعیتی، اسرا صالحی، یاسمن ملکیان هر شب ساعت ۲۱ و سی دقیقه در سالن شماره یک عمارت هما روی صحنه میرود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: شبی از شبها یک لولو به دهی در ناکجا آباد میرود و دست به سرقت میزند. فردای آن شب اهل ده میفهمند هرچه دزدیده شده عاریهای بوده است…
بدون دیدگاه