یونان پس از روند انتخابی که به رسوایی کشید، «زن قاتل» را برای رقابت بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، پس از یک ماه رسوایی که مشروعیت روند انتخاب فیلم نماینده یونان در اسکار را زیر سوال برد و شانس این کشور را در نود و هفتمین دوره جوایز اسکار به مخاطره انداخت، این کشور درام تاریخی «زن قاتل» ساخته اوا ناتنا را برای رقابت بین‌المللی اسکار معرفی کرد.
از میان ۲۶ فیلم واجد شرایط، «زن قاتل» تنها فیلمی است که پس از انصراف سایر رقبا، در روند انتخاب باقی ماند.
معاون وزیر فرهنگ یونان در بیانیه‌ای کوتاه از انتخاب «زن قاتل» خبر داد و گفت که این تصمیم با حدنصاب متخصصان صنعت به دست آمد و کمیته ۶ نفره انتخاب تشخیص داد که این فیلم شرایط حضور پویا در رقابت اسکار را داراست.
جامعه فیلمسازی یونان به سرعت خشم خود را اعلام کرد و نظر دهندگان از روند انتخاب به عنوان ننگ، نمایشی پوچ و تخریب مطلق یاد کردند. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم نوشت: «زن قاتل» رقابت کرد، علیه خودش و پیروز بیرون آمد. در همین حال، کریسولا پاپایوآنو ستون نویس از «زن قاتل» به عنوان «قاتل کرامت» سخن گفت.
در هر حال اعلامیه وزارت فرهنگ یونان، به یک شکست ۶ هفته‌ای خاتمه داد. این ماجرا زمانی آغاز شد که ۴ عضو کمیته انتخاب اسکار یونان به طور ناگهانی تنها ۲ روز پس از انتصابشان کنار گذاشته شدند. مقامات دولتی اصرار داشتند که ۴ متخصص سینما شامل لدا گالانو منتقد فیلم، کورا کاروونیس بازیگر، کالیا پاپاداکیس فیلمنامه‌نویس و واسیلیس ککاتوس کارگردان پیش از این که انتخاب‌شان نهایی شود، به اشتباه معرفی شدند.
هرچند کمیته جایگزین به سرعت معرفی شد، اما چهره‌های صنعت سینمای یونان نسبت به مدیریت «غیرقابل قبول و ناراحت کننده» این وزارتخانه اعتراض کردند و چندین عضو کمیته جایگزین نیز بلافاصله از سمت خود کناره‌گیری کردند، از جمله آسیمینا پرودرو کارگردان فیلم «پشت کاه‌ها» که نماینده یونان در اسکار سال پیش بود. وی هنگام اعلام استعفای خود گفت که «از مشروعیت بخشیدن» به درهم‌تنیدگی فرایند انتخاب توسط دولت خودداری می‌کند.
با نزدیک شدن به آخرین مهلت ارسال آثار آکادمی برای مسابقه بین‌المللی فیلم بلند که ۲ اکتبر است، وزارت فرهنگ یونان این هفته ۲ عضو جدید، آناستاسیوس میخوس فیلمبردار آمریکایی و نیکوس پلاتیراخوس آهنگساز را برای تکمیل کمیته ۶ نفره منصوب کرد.
تنها چند ساعت پس از انتخاب «زن قاتل» به عنوان نماینده یونان در مسابقه بین‌المللی اسکار، هر دوی این چهره‌ها استعفای خود را اعلام و پرسش‌هایی را درباره مشروعیت این روند مطرح و اتهامات جدیدی درباره سرعت تشکیل آخرین کمیته انتخاب طرح کردند.
میچوس زمان استعفای خود را تاسف‌بار خواند، ولی اظهار نظر بیشتری نکرد. فوتیلاس هم در نامه‌ای استعفای خود را اعلام کرد.
«زن قاتل» که بر اساس رمان مشهور الکساندروس پاپادیامانتیس ساخته شده، در جزیره‌ای دورافتاده در یونان در اواخر قرن بیستم اتفاق می‌افتد و درباره تلاش زنی جوان برای زنده ماندن طبق دستورات جامعه مردسالار خود است.
این فیلم نخستین بار در شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی تسالونیکی به نمایش درآمد و ۶ جایزه از جمله جایزه فیپرشی برای بهترین فیلم یونانی را برد. این فیلم همچنین پنج جایزه در جوایز ایریس یونان از جمله بهترین فیلمبرداری را به دست آورد.
«زن قاتل» در یونان نقدهای مثبتی زیادی دریافت کرده و کریستوس میتسیس از وب‌سایت فرهنگی و هنری آتینوراما، فضای هیجان‌انگیز، کارگردانی، آهنگسازی و بازی پرشور کاریوفیلیا کارابتی را ستود و تدوریس کوتسوگیانوپولوس از هفته‌نامه فرهنگی لیفو ثبات دراماتورژیک و بصری فیلم را مورد تحسین قرار داد و سبک فیلم را کاملا متفاوت خواند.
همه این ماجراها از آنجا آغاز شد که آکادمی فیلم یونان خواستار واگذاری فرآیند انتخاب به هیئت فیلم و نزدیک به ۷۰۰ عضو آن بود. آکادمی ماه پیش در نامه‌ای سرگشاده از یونان خواست که روند انتخاب امسال لغو شود و از یونان فیلمی برای مسابقه بین المللی اسکار امسال ارسال نشود.
رییس آکادمی گفت این روند باید تغییر کند و کل این آشفتگی ثابت می‌کند که راه درست همان خواست آکادمی است. وی گفت اگر همه فیلم‌ها کنار می‌رفتند و سال بعد به‌عنوان یک کشور، به‌عنوان جامعه‌ای از افرادی که در سینما کار می‌کردند، به حالت عادی پیش می‌رفتیم، کمی صادقانه‌تر بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *