20:52

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی یاسر احمدوند را به عنوان معاون امور فرهنگی این وزارتخانه منصوب کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به یاسر احمدوند آمده است:
«نظر به شایستگی‌ها و سوابق جناب‌عالی در حوزه نشر و کتاب و شناخت دیرین از توانمندی‌ها و با عنایت به روحیه انقلابی و مکتبی که دارید، به موجب این حکم به سمت «معاون امور فرهنگی» منصوب می‌شوید.
امید است با اتکال به خداوند قادر متعال و با مشی فرهنگی و خردمندانه‌ای که از آن بهره‌مند هستید، و با امعان نظر به اهداف و وظایف معاونت فرهنگی، رویکردهای فرهنگی دولت مردمی و مأموریت‌های ذیل، اعتلای اندیشه و قلم مورد اهتمام قرار گیرد.
۱- برنامه‌ریزی به منظور ارتقاء و تعمیق ارزش‌های فرهنگی اصیل اسلام و انقلاب و به‌ویژه اندیشه‌های والای حضرت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)
۲- برنامه‌ریزی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان اقشار مختلف در راستای عدالت فرهنگی نظیر جشنواره‌های پایتخت کتاب، روستاهای دوستدار کتاب و باشگاه‌های کتابخوانی
۳- برنامه‌ریزی در جهت تولید، توسعه و ترویج فرهنگ مکتوب و پژوهش‌های فرهنگی مبتنی بر اصول و ارزش‌های دینی
۴- حمایت از حقوق نویسندگان، اهل قلم و ناشران
۵-تدوین طرح‌های حمایت از آثار مکتوب ارزشمند در حوزه‌های انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی – ایرانی، نوآوری و پیشرفت و جهاد و مقاومت
۶- زمینه‌سازی برای استفاده از ظرفیت فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردمی برای مشارکت در تمامی حوزه‌های مرتبط و واگذاری امور مربوطه به آنان
۷- طراحی و برنامه‌ریزی لازم در جهت ارتقاء، گسترش و خودکفایی ملی در صنعت چاپ و نشر
۸- تلاش و برنامه‌ریزی در جهت گسترش مناسبات فرهنگی با مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور توسعه فرهنگ و ارزش‌های مورد تأیید نظام مقدس جمهوری اسلامی و شرکت در نمایشگاه‌های کتاب در خارج از کشور براساس اولویت‌های ابلاغی
۹- تدوین طرح برای حمایت از حقوق صاحبان آثار (مؤلفان، مصنفان، مترجمان، ویراستاران، تصویرگران، ناشران) و تعیین ضمانت‌های اجرایی آن
۱۰-تعامل سازنده و تبادل نظر با صنوف مرتبط و فعالان حوزه نشر و کتاب
مزید توفیق جناب‌عالی را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف دولت مردمی، ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) و رهبری حکیمانۀ حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از خداوند منّان خواستارم.»
گفتنی‌ست یاسر احمدوند دارای مدرک دکترای عرفان و تصوف اسلامی از دانشگاه ادیان و مذاهب قم است. از جمله سوابق او در عرصه نشر می‌توان به مدیریت انتشارات موسسه همشهری، معاونت اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مدیرعامل شرکت پخش محصولات فرهنگی ترنج، مدیرعامل فروشگاه‌های ترنجستان، مدیریت مرکز آموزش‌های کاربردی نشر، مدیریت روابط عمومی بنیاد دایرةالمعارف و عضویت در هیات مدیره مجتمع چاپ واژه‌پرداز اندیشه اشاره کرد.
دبیری جشنواره کتاب کودکان دفتر تبلیغات اسلامی، سردبیری هفته‌نامه صداوسیما و فصلنامه دیدار، سردبیری هفته‌نامه همشهری محله، سردبیری ماهنامه مهر و ماه، مدیرمسئولی نشریه شیرازه کتاب و سردبیری سایت کانون اندیشه جوان از دیگر سوابق فرهنگی احمدوند است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در لوح جداگانه‌ای از تلاش‌های محسن جوادی، معاون پیشین امور فرهنگی این وزارتخانه قدردانی کرد.
پیش‌تر محسن جوادی از استادان بنام دانشگاه قم به مدت چهار سال عهده‌دار سمت معاونت امور فرهنگی بود. مراسم تکریم و معارفه معاونت امور فرهنگی در اولین جلسه شورای معاونان وزارتخانه برگزار خواهد شد.

خداحافظی محسن جوادی

معاون سابق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیامی از فعالان حوزه نشر و همکاران خود تشکر و خداحافظی کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، متن پیام تشکر و خداحافظی محسن جوادی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

تقدیر و تبریک
خداوند منآن را شکر می‌گزارم که توفیق خدمت‌گزاری در عرصه فرهنگ مکتوب را به بنده عطا کرد. اینک در پایان خدمت خود در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسم ادب به جا می‌آورم و از برادر گرامی و اندیشمند خود آقای دکتر سیدعباس صالحی وزیر محترم پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی که فرصت خدمت را برای من فراهم کرد تشکر می‌کنم. من از ایشان درس‌های زیادی در مورد کار درست و مفید و بی‌حاشیه در عرصه فرهنگ آموختم که امیدوارم بتوانم چون خود او آن‌ها را در عمل پیاده کنم. حرمتی که وی به انسان از آن جهت که انسان است و نیز احترامی که به اهالی کتاب می‌گذاشت برای من بسیار ستودنی و عبرت‌آموز بود. کار طاقت‌فرسا اما بی‌هیاهو در روزهای سخت تحریم و کرونا و ایجاد فضای همدلی و صمیمیت در محیط کار و در میان اهالی فرهنگ و بهره‌گیری از خرد جمعی همگی نشانه روح پراحساس و دردمند و اندیشه راهگشای ایشان است.
ما به لطف خداوند توفیقاتی در انجام وظایف مقرر داشتیم اما کم نبود مواردی از ناکامی در انجام کار و یا ناتوانی در انجام درست آن که مرا شرمنده اهل فرهنگ کرد. بدون این‌که بخواهم کوتاهی خود را نادیده بگیرم و همه این موارد را به حساب اوضاع و احوال نامساعد روزگار در سال‌های گذشته بگذارم اما انصاف این است که بسیاری از برنامه‌ها و حتی تصمیم‌هایی که برای بهبود اوضاع کتاب گرفته شد با وزش بادها و بلکه طوفان‌های مهیب تحریم و کرونا که موجب کمبود اعتبارات و تعطیلی یا دشواری کسب و کار شد بی‌نتیجه ماند.
هر جا توفیقی داشتیم محصول کمک و دلسوزی همکاران عزیز من در معاونت امور فرهنگی و سه موسسه وابسته به این معاونت بود که البته در سال پایانی خدمت بنده در قالب یک موسسه واحد به اسم خانه کتاب و ادبیات ایران ساماندهی شد.
من از یکایک این عزیزان تشکر می‌کنم و برای همه آن‌ها آرزوی توفیق بیشتر و سلامت و سعادت دارم. بسیاری از این کارمندان شریف و عزیز در قیاس با همگنان خود در وزارتخانه یا سازمان‌های دولتی دیگر حقوق و مزایای کم‌تری دریافت می‌کنند اما نظر به علقه‌ای که به فرهنگ این سرزمین دارند کار بیشتری می‌کنند. امیدوارم خداوند اجر این کارهایی را که کمتر دیده می‌شود از خزانه غیب خود بدهد.
تشکر دیگر من از همکاران اداری در معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه است که از راهنمایی و کمک به بنده هیچ دریغ نکردند.
کار اصلی در حوزه نشر و کتاب توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و این‌که چراغ نشر در بدترین دوره تاریخ معاصر ایران هنوز فروزان است حاصل زحمت این بزرگواران است که به صورت فردی یا جمعی و در قالب اتحادیه، تعاونی تشکل و انجمن صنفی مشغول فعالیت‌اند. بسیاری از این مردم فرهنگ‌دوست که در حوزه چاپ، نشر و فروش کتاب مشغول فعالیت‌اند کار دل می‌کنند و از بهره مادی و سودی که می‌شد با همین سرمایه و تلاش در حوزه‌های دیگر به دست آورد، صرف نظر می‌کنند. من در این‌جا از همه آن‌ها که به بنده لطف داشتند و کمک کردند تشکر می‌کنم.
و نیز سپاس‌گزار دوستان بزرگواری هستم که در حوزه علمیه و دانشگاه با نوشتن تقدیرنامه‌ای از سر لطف و نه استحقاق بنده، بر من منت نهادند. نام این بزرگواران برای من همیشه با احترام بوده و خواهد بود.
در کنار این تشکرها البته لازم است از همه این عزیزان به ویژه آقای دکتر صالحی که گاه و بیگاه اسباب زحمت و دردسر برای‌شان بودم و نیز همکاران خودم در معاونت فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات از بابت قصور و تقصیرهایی که داشته‌ام و از رنجش و آزردگی خاطری که برای آن‌ها فراهم کردم طلب حلالیت و بخشش کنم. از خداوند مهربان می‌خواهم بسیار بیش از بخششی که اینان در حق من می‌کنند برای‌شان بخشندگی داشته باشد.
در پایان ضمن آرزوی توفیق برای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر محمدمهدی اسماعیلی به معاون محترم جدید امور فرهنگی جناب آقای یاسر احمدوند تبریک می‌گویم و برای وی که مسئولیت امور فرهنگی کشور را در سال‌های پیش روی بر عهده دارند آرزوی موفقیت دارم.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *