14:57

بخش‌هایی از پشت صحنه فیلم «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش همزمان با سالروز تولد این فیلمساز منتشر شد.
به گزارش ایسنا، دوم مردادماه سالروز تولد احمدرضا درویش یکی از کارگردان‌های سینمای ایران است که ساخت‌ فیلم‌های «سرزمین خورشید»، «کیمیا»، «دوئل»، «رستاخیز»، «متولد ماه مهر»، «ابلیس»، «آذرخش» و «آخرین پرواز» را در کارنامه خود دارد.
درویش فارغ‌التخصیل رشته گرافیک و معماری است و فعالیت در عرصه سینما را پس از انقلاب و در دهه ۶۰ آغاز کرد. او در کنار فعالیت‌های هنری، سوابق مدیریتی هم داشته و از آن جمله به دبیری اولین جشن خانه سینما، مدیرعاملی خانه سینما، عضویت در شورای مرکزی کانون کارگردانان و شورای عالی سیاست گذاری خانه سینما می‌توان اشاره کرد.
درویش که بیشتر به عنوان فیلمسازی در حوزه جنگ و مضامین آن شناخته می‌شود، در آخرین ساخته‌اش با نام «رستاخیز» سراغ یک فیلم دینی با موضوع قیام عاشورا رفت؛ فیلمی که ساخت آن حدود ۱۰ سال طول کشید و اگرچه جایزه‌های متعددی در جشنواره فیلم فجر گرفت، اما پس از یک روز اکران بخاطر به تصویر کشیدن چهره حضرت ابوالفضل به محاق توقیف رفت و نمایش آن به صدور مجوزی بالاتر از وزارت ارشاد و دولت منوط شد.


درویش که امروز ۶۰ ساله شد، برای فیلم «دوئل» هم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و برای «سرزمین خورشید» و «کیمیا» جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم فجر را گرفته است.
موزه سینما همزمان با روز تولد این فیلمساز بخش‌هایی از پشت صحنه فیلم «دوئل» را منتشر کرده که در ضمیمه این گزارش می‌بینید.
«دوئل» که در سال ۱۳۸۲ ساخته شده، یکی از فیلم‌های پرخرج سینمای ایران بوده که در این باره درویش در نشست خبری فیلم در جشنواره فجر سال ۱۳۸۲ گفته بود: هزینه واقعی تولید این فیلم بالای پنج میلیارد تومان است ولی این موضوع را فراموش نکنید که این فیلم متعلق به بخش خصوصی است و به عنوان تجربه‌ای موفق در سینمای ایران محسوب می‌شود.
«دوئل» در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت ۱۱ جایزه و برنده هفت سیمرغ بلورین شد و علاوه بر آن سازمان ملی جوانان، وزارت‌آموزش و پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح «دوئل» را به عنوان فیلم منتخب خود معرفی کردند.
این فیلم درباره شخصیتی به نام “زینال” است که در سن چهل سالگی پس از بیست سال،‌ اسارت در عراق آزاد می‌شود. او در بدو آزادی متهم است که در شروع جنگ تحمیلی خودسرانه موجب خسارت و تلفات انسانی در زادگاه خود شده و به کشور خیانت کرده است. در «دوئل« سعید راد، پژمان بازغی، پریوش نظریه، انوشیروان ارجمند، پرویز پرستویی و هدیه تهرانی بازی کرده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *