بانی‌فیلم: چند روزی به شروع هشتاد و یکمین دوره جشنواره ونیز مانده اما از هم اکنون توجه رسانه‌های مهمی مثل روزنامه لوموند را به خود جلب کرده است.
بنا به روایت منتقد این روزنامه معتبر فرانسوی، جنگ و کشمکش «دوستانه» میان دو جشنواره مهم‌ بین المللی، کن و ونیز که سالهاست وجود داشته، به تازگی به اوج خود رسیده است!
مدیران این دو جشنواره معتبر سینمایی یعنی تی‌یری فرمو،و البرتو باربرا، تمامی تلاش خود را از ماه‌ها پیش از شروع جشنواره‌شان برای یافتن فیلم‌های اسم و رسم‌دار آغاز می‌کنند به گونه‌ای بزرگترین فیلم‌ها، مهم‌ترین کارگردانان و مشهورترین ستارگان جهان سینما را به جشنواره خود بکشانند و بر دیگری برتری خود را نشان دهند.
در شهر لس‌آنجلس که وسعتش ۱۳ برابر پاریس است تقریبا برخورد اتفاقی بین دو نفر که همدیگر را میشناسند، ناممکن بنظر می‌آید، اما کمپانی‌های فیلمسازی امریکایی تلاش می‌کنند در زمانی که دو مدیر ونیز و کن به لس انجلس رسیده‌اند با هم تلافی نداشته باشند!
در اوایل سال ۲۰۲۳ دفاتر مدیران کمپانی‌های بزرگ هالیوودی نگران بودند دو مرد قدرتمند جشنواره‌های اروپایی (مدیر ونیز و کن) که به آن ناحیه رفته بودند تا دست به انتخاب فیلم برای جشنواره خودشان بزنند،، باهم ملاقاتی نداشته و رودر رو نشوند ! مدیران این کمپانی ها طوری برنامه های نمایش خود را برای این دو مسول جشنواره تنظیم می‌کنند که فیلم دیدن آنها هم مانند یکدیگر نباشد!
مسئولان برنامه‌ریز کمپانی‌ها مثلا سعی می‌کنند این دو مرد ، در یک هتل مشترک نباشند!
آنها برای شکار بهترین فیلم‌های تازه تمام شده هالیوود آمده‌اند و رقابت میان‌شان، بسیار سخت خواهد بود.
کمپانی‌های بزرگ مثل پارامونت، یونیورسال، دیسنی، کلمبیا و بقیه به دنبال تبلغ برای فیلم‌های خود هستند و می‌دانند که بهترین تبلغ حضور در جشنواره‌های کن و ونیز است.

به عنوان مثال میان این دو جشنواره بر سر به دست آوردن «قاتلین ماه کامل» ساخته اسکورسیزی که دو بازیگر مطرح جهانی (دیکاپریو و روبر ت دونیرو) بازی داشتند، جدال بسیار زیاد بوده؛ اینکه کدام فستیوال بتواند این فیلم را داشته باشد.
چنین جدال‌های پنهانی سالهاست که وجود داشته، اما در مورد محصولات کمپانی نتفلیکس، قضیه متفاوت است و دست جشنواره ونیز برای انتخاب فیلم‌های این پلتفرم باز است و مشکلی با انتخاب این آثار ندارد.
اما امسال بنا به گفته آلبرتو باربرا، فیلم باارزشی از محصولات نتفکیس ندیده است، لذا این کمپانی در بخش مسابقه ونیز فیلمی ندارد.
در عوض جشنواره کن به هیچ عنوان حاضر نیست فیلم‌های کمپانی نتفلیکس را در مسابقه و بخش رسمی خود قرار دهد، چون اعتقاد دارد این محصولات از ویترین بین‌المللی کن به خوبی استفاده خواهند برد اما سالن‌های سینماهای فرانسه از نمایش آنها محروم می‌شوند، چون این فیلم‌ها، مستقیم از شبکه پلتفرم نتفلیکس پخش می‌شود.
در اثر فشار سندیکای سینماداران به وزارت فرهنگ و مرکز ملی سینمای این کشور، مدیر جشنواره کن تحت فشار بوده و هست که فیلمهای نتفلیکس را نمی‌تواند انتخاب کند.
هشتاد ویکمین دوره جشنواره ونیز از ۲۸ ماه اوت تا ۷ سپتامبر خواهد بود که ریاست هیات داوران را ایزابل هوپر بازیگر نامدار فرانسوی به عهده خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *