13:28

کاوش نجات‌بخشی تپه گردی در مسیر خط انتقال گاز دشتک-زابل به کشف بقایای صنعت فلزگری و شواهدی از یک کارگاه ساخت ابزار و اشیاء‌سنگی منجر شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، حسین مرادی سرپرست هیئت باستان‌شناسی ۱۷فروردین ۱۴۰۱، با اعلام این خبر گفت: این تپه که در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرسوخته قرار دارد توسط عملیات خط لوله گاز مورد آسیب جدی قرار گرفته و بخشهای شمالی آن توسط ماشین سنگین، گود‌برداری شده بود.
این باستان‌شناس افزود: کاوش نجات بخشی این تپه با هدف دسترسی حداکثری به اطلاعات باستان‌شناسی تپه انجام شد.
او با بیان‌اینکه در این کاوش ترانشه‌هایی با توجه به موقعیت آثار سطحی و شکل تپه در نقاط مختلف تپه انتخاب و مورد کاوش قرار گرفت تصریح‌ کرد: در مجموع این محوطه دارای سه لایه فرهنگی با ساختارهای معماری بود.
مرادی افزود: دو لایه نخست، در راس تپه همزمان با دوره سوم شهرسوخته بود و مواد فرهنگی به دست آمده از آن شامل سفالهای منقوش، مهره‌های سنگی لاجورد، ظروف سنگی و ابزار مفرغی است که نشان دهنده وجود یک کارگاه ساخت ابزار و اشیاء‌سنگی در این منطقه است.
سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: بقایا و شواهد لایه سوم در حاشیه تپه به دست آمده که جدیدترین لایه شناسایی شده در تپه و همچنین دشت سیستان به شمار می‌رود.
این باستان‌شناس خاطرنشان‌ کرد: این شواهد شامل بقایای صنعت فلزگری به همراه سفال‌های قرمز ساده و مشابه نمونه های فرهنگ بلخی مروی است.
او در پایان از یافته‌های قابل ذکر علاوه بر بقایای سفالی به سرباره و سنگ‌های خام مس و همچنین توکن‌های مدور و توخالی گلی و سفالی اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *