رییس موزه ملی ایران:

9:52

کشفیات باستان‌شناسی علاوه بر تولید علم در حوزه میراث‌فرهنگی، بستر پژوهشی را برای سایر پژوهشگران مرتبط با حوزة میراث‌فرهنگی فراهم می‌کند.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران 7 اسفند 1401در« بیستمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران» با بیان این مطلب تصریح‌کرد: گردهم آمده‌ایم تا در آستانة سال نو طبیعت، نوروز باستان‌شناسی را در محفلی صمیمی جشن بگیریم، سنتی پربار که حدود پنج دهه است که برگزار می‌شود و امسال به بیستمین نشست رسیده، امیدواریم این همایش پس از بیست بار تکرار و تمرین به کیفیت مطلوب و در شأن غنای فرهنگ و تمدن کشورمان رسیده باشد و در آینده نیز، شایسته‌تر، پرشمار و باکیفیت‌تر ظاهر شود.
او افزود: پس از چند سال وقفة ناشی از محدودیت‌های بحران کرونا، دوباره گردهم آمده‌ایم، این رخداد را به فال نیک می‌گیریم و یاد همه همکاران و اساتیدی که در این سالن حضور داشتند، سخنرانی کردند و به بحث علمی و مجادله پرداختند اما با کمال تأسف امروز چهره در نقاب خاک کشیده‌اند و از نعمت حضورشان محروم ماندیم را گرامی می‌داریم؛ اساتیدی چون دکتر فیروز باقرزاده، دکتر صادق ملک‌شهمیرزادی، استاد میرعابدین کابلی، دکتر حسن طلایی، دکتر حمید خطیب شهیدی، دکتر مسعود گلزاری، استاد جواد قندگر، استاد احمد تهرانی‌مقدم، استاد کبیری‌هندی و ده‌ها تن دیگر؛ روح‌شان شاد و راه‌شان پر رهرو باد.
نوکنده اظهارکرد: طبق سنت این همایش، موزه ملی ایران میزبان نمایشگاهی از نویافته‌های حاصل از فعالیت‌های میدانی اخیر است که امروز در حضور شما بزرگان بازگشایی می‌شود و تا عید فطر، یعنی 2 اردیبهشت ماه 1402 برقرار خواهد بود.
به گفته رییس موزه ملی ایران، این نمایشگاه شامل بیش از 130 اثر از 10 محوطة باستانی کشور است که از دورة فراپارینه‌سنگی تا دورة سلجوقی را در برمی‌گیرد و ویژگی خاص این نمایشگاه این است که تعداد آثار دورة اشکانی در کل مجموعه پررنگ‌تر است، دوره‌ای کم‌شناخته و نیازمند پژوهشهای مفصلتر است.
نوکنده افزود: آثار اشکانی به نمایش درآمده از محوطه‌های قره‌حسنلوی اردبیل، گورستان هوتو و ولم بهشهر و چال مرسین سمنان به دست آمده است.
رییس موزه ملی ایران در پایان تصریح‌کرد: کشفیات باستان‌شناسی علاوه بر تولید علم در حوزه میراث‌فرهنگی، بستر پژوهشی را برای سایر پژوهشگران مرتبط با حوزة میراث‌فرهنگی فراهم می‌کند و امید است پس از برگزاری این بیستمین گردهمایی سالانه، باستان‌شناسان بتوانند با تولید محتوی و ارائة روایت‌های مستند از تجربة زیستة بشر در این جغرافیا، چراغ راه آینده شوند.‌

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *