11:11

میرعلیرضا دریابیگی مدرس تئاتر و عضو هیات علمی دانشگاه هنر دانشگاه آزاد اسلامی از تبدیل کتاب پژوهشی «نمایش در ایران» بهرام بیضایی به اثری نمایشی و اجرایی برای حضور در جشنواره نمایش‌هایی آیینی و سنتی در قالب تئاتری پست‌دراماتیک به عنوان مهمان ویژه خبر داد.
کارگردان نمایش «نمایش در ایران» درباره اجرای این اثر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ایرنا گفت: بعد از صحبت و دعوت آقای داوود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره از گروه نمایشی ما برای حضور در این رویداد به عنوان مهمان ویژه ما، از آنجا که این هنرمند در طول بیش از پنج دهه برای زنده نگاه داشتن شکل‌ها و گونه‌های هنر و نمایش ایرانی، به خصوص در دانشگاه تلاش بسیاری کرد و حق مهمی بر گردن من و بسیاری از دیگر از دانش‌آموختگان رشته تئاتر دارند؛ دانشکده هنر دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، برای تولید اثری برای جشنواره وارد عمل شد.
وی ادامه داد: جهت جامه عمل پوشاندن به دعوت از گروه نمایشی ما و اجابتی هم قدر و نام جشنواره و دبیر هنرمند آن، برای اولین بار در حوزه مطالعات، به کلیدواژه‌های جدیدی که در تئاتر جهان و با نگاهی تخصصی‌تر در گروه های خصصی دانشگاهی دنبال می‌شود را برای تولید تئاتر توجه کردیم. این کلیدواژه‌ها طی ۴۰ سال اخیر و در ایران مطالعه نشده است. بنابراین سعی کردیم در این راستا با تولید تئاتر پُست‌دراماتیک وارد عمل شویم و برای تحقق این امر کتاب پژوهشی نمایش در ایران اثر استاد بهرام بیضایی را انتخاب کردیم.
این کتاب بین سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۴ توسط استاد بیضایی نوشته شده است، یک نمایشنامه یا درامی نوشتاری برای اجرای صحنه‌ای نیست و بیشتر یک کتاب پژوهشی گران‌سنگ در حوزه داشته‌ها و پیشینه نمایش در ایران در دوران پیش و پس از اسلام است. برای نخستین بار با وجود دعوت و حضور به عنوان مهمان ویژه در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تلاش کردیم در چارچوب دریافتمان، از تئاتر پست دراماتیک در جهان، این کتاب را به اجرا درآوریم.
اجرای نمایشی از کتاب استاد بیضایی قابلیت ارائه به کشورهای صاحب تئاتر به ویژه در گونه آثار پست‌دراماتیک را دارد
دریابیگی خاطرنشان کرد: خوانش اجرایی از کتاب پژوهشی نمایش در ایران استاد بیضایی با حضور ۳۰ نفر از مدرسان دانشگاه، فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دانشجویان رشته هنرهای نمایشی، به همراه تنی چند از بازی‌سازان خردسال که از گروه آقایان مهدی ملکی و سجاد بابایی به جمع پیوستند، در قالب گروه تئاتر یووه اجرا و ضبط شد این گروه در مرحله ثبت نهایی در اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
رسیدن به شکل و فرم اجرایی از یک کتاب آن هم اثری ارزشمند چون نمایش در ایران استاد بیضایی این قابلیت را دارد که در هفته‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای صاحب سبک و تئاتر به ویژه در گونه آثار پست‌دراماتیک دیده شود. زیرا این اثر با متر و معیار قوانین تئاتر پست‌مدرن به مثابه نظریه پژوهش ‌بنیادین اجرا قابلیت بررسی و مطالعه را دارد.
این عضو هیات علمی دانشکده هنر معماری دانشگاه آزاد افزود: زیرا ما در این اثر، انواع گونه‌ها و نمایش‌های ایرانی پیش از اسلام و پس از اسلام را به روایت کتاب و صد البته با درک، دریافت و ظرفیت گروه پژوهشی و دانشگاهی اجرا کردیم. البته معتقدم که این کار قابلیت تعمیم برای مردمان دیگر کشورها، در راستای شناخت انواع گونه‌های نمایشی، قدمت و کارکرد آنها را دارد.
دریابیگی ضمن تقدیر از دست اندرکاران جشنواره، گفت: معتقدم جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی یکی از بهترین رویدادهایی است که در قالب اشکال جشنواره‌های تئاتری در کشور برگزار می‌شود و این جای تشکر از اساتیدی چون استاد فتحعلی‌بیگی و دیگر دوستانی را دارد که سالیان طولانی از عمر و زمان خود را برای زنده نگاه داشتن، معرفی و اشاعه گونه‌های آیینی و سنن کهن نمایشی ایران صرف کردند.
باید بتوانیم داشته‌ها و ارزش‌های معنوی کشورمان را با این ادبیات کهن و وزین با زبان نظریه‌های روز هنرهای دراماتیک که جهان فهم نیز هستند ارائه کنیم؛ زیرا چنین آثاری با وجود ساختاری نو و بدیع اما شناخته شده در کشورهای صاحب دانش و فرهنگ تئاتر این امکان را دارند که بتوانند با مخاطبان جهانی نیز ارتباط برقرار کند.
بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۱۴ آذر سال جاری به دبیری داود فتحعلی‌بیگی در حال برگزاری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *