13:54

کتابخانه کنگره آمریکا دسترسی آنلاین به تصویر و نسخه پی دی اف کتاب‌های عتیقه و نایاب فارسی در حوزه‌های مختلف تاریخی، دینی و ادبی را برای علاقه‌مندان باز کرد.

به گزارش ایرنا، کتابخانه کنگره محل نگهداری مجموعه‌ای ارزنده و نفیس از دست‌نوشته‌ها، کتاب‌های چاپ سنگی و آثار چاپی است. بیشتر این دست نوشته ها و کتاب‌های چاپ سنگی فارسی، در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط دلال مشهور هنرهای زیبای اسلامی و خاور نزدیک به نام کرکور میناسیان خریداری شدند.

آنچه میناسیان خریداری کرده بود شامل گنجینه‌هایی از سراسر خاورمیانه بودند از جمله کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های نایاب به زبان عربی، فارسی، ترکی و ارمنی. کتابخانه کنگره آمریکا از دهه ۱۹۳۰ میلادی تعدادی دست نوشته و کتاب چاپ سنگی به زبان فارسی از حراجی‌هایی چون کریستیز و ساتبیز خریداری کرده است. شماری از اقلام موجود در این مجموعه نفیس نیز اهدایی هستند.

مجموعه نسخ و کتاب‌های فارسی زبان کتابخانه کنگره شامل آثاری در حوزه‌های مختلف است اما کتاب‌های تاریخی و ادبی حضور پررنگی تری در این میان دارند. تعدادی از آثار موجود در این مجموعه، مجموعه شعرهای شاعران کلاسیک و کمتر شناخته شده ایرانی بوده که در سبک‌های زیبای خوشنویسی نگاشته و تذهیب شده‌اند. برخی از این کتاب‌های تذهیب شده، آثاری چند زبانه هستند و در کنار فارسی با متونی عربی و ترکی به تشریح مسائل مختلف از جمله موضوعات علمی، مذهبی، فلسفی و ادبی می‌پردازند و برخی دیگر از کتاب‌های مقدس برای جهان اسلام هستند.

کتابخانه کنگره آمریکا کتاب‌های نفیس فارسی را در دسترس قرار داد
 بخشی از کتاب «رساله عرفانی» 

بخش خاور نزدیک کتابخانه کنگره بیش از ۴۰ مورد از این کتابها و نسخ نایاب را در سال ۲۰۱۴ را در نمایشگاهی به نام هزاران سال از کتاب فارسی برای اولین بار به نمایش گذاشت. به دنبال علاقه‌ای که به این نمایشگاه نشان داده شد، بخش خاور نزدیک کتابخانه یک سال بعد پروژه دیجیتالیزه کردن این مجموعه را آغاز کرد تا نسخه ای دیجیتال از تمام گنجینه‌های فارسی زبان خود تهیه کند. این مجموعه دیجیتال در حال حاضر شامل ۱۶۹ دست نوشته و گلچینی از کتاب‌های چاپ سنگی است.

کتابخانه کنگره آمریکا کتاب‌های نفیس فارسی را در دسترس قرار داد
 بخشی از شاهنامه فردوسی

مجموعه دیجیتال کتاب‌های عتیقه و نایاب فارسی به صورت آنلاین و رایگان در وبسایت کتابخانه کنگره در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است و عموم مردم، به ویژه پژوهشگران و باستان شناسان، می‌توانند کتاب مورد نظر خود را در قالب فایل پی دی اف از آن دانلود کنند.

از جمله کتاب‌های موجود در این مجموعه برخط می‌توان به شاهنامه ابوالقاسم فردوسی، مثنوی معنوی، پنج گنج، پادشاهنامه یا شاهجهان نامه، کتاب مزامیر حضرت داوید و رساله عرفانی اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *