17:33

در نتیجه عملیات راهسازی و چهاربانده کردن محور ارتباطی پارس آباد مغان – سربند در محدوده روستای اولتان، قبور باستانی آشکار و مجوز برنامه کاوش اضطراری گورهای مکشوفه از اولتان قالاسی پارس‌آباد اردبیل توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صادر شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، روح‌ا… محمدی سرپرست هیات باستان‌شناسی 10 مهر 1401 با اعلام خبر گفت: در ادامه مطالعات میدانی و کاوش باستان‌شناسی در حال انجام تاکنون 9 قبر شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته که قبور مورد مطالعه عموما در اثر فعالیت ماشین آلات سنگین راهسازی آسیب دیده و مربوط به دو دوره تاریخی هستند.
او با بیان‌ اینکه تمامی قبور با ساختار چاله‌ای بوده و تدفین‌ها مربوط به قرون اولیه اسلامی تا سلجوقی و همچنین دوره اشکانی است تصریح‌ کرد: به نظر می‌رسد یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تاریخی اولتان همین محدوده کاوش در بخش جنوبی اولتان قالاسی و به فاصله صد و پنجاه متری خندق پیرامون ارگ مرکزی شهر تاریخی باشد.
سرپرست هیات باستان‌شناسی با اشاره به اینکه اولتان قالاسی در مسیر راه جاده تاریخی «قفقاز یولی» و «ائل یولی» واقع شده و از جمله شهرهای مهم تاریخی دشت مغان محسوب می شود اظهارکرد: این اثر تاریخی دارای ارگ مرکزی با وسعت بیشتر از سی و سه هکتار، بخش صنعتگران با وسعت بیست و پنج هکتار و شارستان و ربض و گورستان مکشوفه مورد کاوش روی هم بالغ بر صد هکتار وسعت داشته است.
این باستان‌شناس افزود: اولتان قالاسی در شمالی‌ترین نقطه کشور در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و تراس رود ارس واقع شده و به احتمال زیاد همان شهر تاریخی ورثان که در متون جغرافی نویسان مسلمان به کرات از آن یاد شده، است.
محمدی در پایان خاطرنشان‌کرد: عملیات کاوش اضطراری در محدوده جاده مواصلاتی تا حصول نتایج بیشتر و کافی ادامه دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *