20:17

یک تیم پژوهشی از شهرهای فرانکفورت و لایپزیگ نتایج تحقیقات خود روی ده‌ها هزار اثر ادبی غربی قرن هجدهم تا بیستم میلادی را منتشر کرد.
به گزارش سایت دویچه‌وله، اعضای تیم پژوهشی به این نتیجه رسیده‌اند که به موازات کاهش گونه‌های زیستی در شهرها، حضور جانوران و گیاهان در ادبیات نیز کاهش یافته است.
پژوهشگران دریافته‌اند که حضور حیوانات و گیاهان در آثار ادبی تا اواسط قرن نوزدهم افزایش یافته است. در این آثار نام گونه‌های حیوانی و گیاهی مختلف بیان می‌شده است.
از نیمه دوم قرن نوزدهم هم وجود تنوع زیستی در ادبیات کمتر شده و هم اصطلاحات ویژه‌ای که در این رابطه به کار برده ‌شده است. به عنوان مثال، در متن‌ها اغلب از واژه «درخت» استفاده شده و نوع آن، مثلا بلوط یا کاج تعیین نشده است.
تنها، موجودات زنده‌ای که انسان‌ها با آنها در تماس دائمی بودند، مانند حیوانات خانگی یا گل‌های تزئینی، از این قاعده مستثنی بوده‌اند.
به اعتقاد پژوهشگران علت افزایش گونه‌های زیستی در ادبیات تا اواسط قرن نوزدهم می‌تواند اکتشافات در گوشه‌های گوناگون جهان و همچنین پدیده استعمار بوده باشد.
این واقعیت که تنوع زیستی در ادبیات پس از آن کاهش یافته است هم به احتمال خیلی زیاد با صنعتی‌شدن و شهرنشینی مرتبط است، زیرا تماس انسان‌های شهرنشین با طبیعت همواره کمتر و در برخی موارد حتی قطع شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *