12:29

«پاییز سال گذشته در بحبوحه‌ی کرونا ساخت «روزگار جوانی» را شروع کردیم. متاسفانه دو ـ سه نفر از بچه‌های ما به این بیماری دچار شدند. خود من کرونا گرفتم و یک ماه بیمارستان بودم و کار تعطیل شد. در طول تصویربرداری سریال، پدر و مادرم کرونا گرفتند و فوت شدند. خیلی سخت بود. ولی چیزی که به آن فکر می کردم این بود که مردم در این سختی نیاز دارند که چیزی ببینند و وظیفه من و امثال من این است.»
جملات بالا بخشی از گفته های اصغر توسلی ـ کارگردان و تهیه کننده باسابقه تلویزیون ـ است که در سری های قبلی سریال «روزگار جوانی» به عنوان کارگردان و تهیه کننده حضور داشت و اکنون نیز پس از چندین سال در مقام کارگردان این سریال را تولید کرد.
او درباره دشواری های ساخت سریال در شرایط کرونا به ایسنا گفت: همان طور که کادر درمان ما در این شرایط کار می‌کنند، وظیفه ما هم این است که کاری کنیم که روح و روان مردم آرامش پیدا کند. کمی شادی و سرگرمی برای مردم بیاوریم. این کاری است که بلدیم. با چنین نگاهی سریال روزگار جوانی ۲ را ساختیم و تمام کردیم، ولی بسیار سخت بود.
توسلی درباره تفاوت فصل‌های گذشته سریال «روزگار جوانی» با فصلی که اخیرا پخش شد، توضیح داد: فصل اول و دوم پشت سر هم پخش شدند و در واقع یک فصل بودند. من این فصل‌ها را نه با هم مقایسه می‌کنم و نه بهم ارتباط می‌دهم. ارتباط آنها زمانی است که این آدم‌ها در آن زیست می‌کنند. ما در هر دوره «روزگار جوانی» جوان ‌های همان زمان را به تصویر می کشیم. ۲۵ سال پیش روزگار جوانی جوان‌های آن موقع و امروز هم روزگار جوانی بچه‌های امروز، با همه مختصاتی که جوان‌های امروز دارند را به تصویر کشیدیم. شاید ۱۰ سال دیگر «روزگار جوانی» بچه‌های ۱۰ سال دیگر را به تصویر بکشیم. این ها به هم ربطی ندارد، فقط یک مقطع مشخصی از زندگی آدم ها را روایت کردیم و آن زمان جوانی است. ارتباطشان فقط عنوان آنها و برهه‌ای است که ما از طول یک عمر جدا می‌کنیم و درباره‌اش قصه می‌گوییم.
این کارگردان درباره دلیل انتخاب مقطع جوانی برای روایت داستان ها، توضیح داد: دلیل انتخاب برهه جوانی، این است که زندگی آدم ها در دوران جوانی شکل می‌گیرد و در حقیقت بزرگ و دارای شعور کامل می‌شوند. در این دوره است که انسان باید تصمیم بگیرد، بسازد و همه چیز در دوره جوانی اتفاق می‌افتد.
توسلی یادآور شد: پس از پخش دو فصل از سریال «روزگار جوانی» که درباره پسرهای جوان ساخته شد، دانشجویان دختر ابزار ناراحتی کردند که چرا زندگی آن‌ها روایت نمی‌شود، از این رو سریال «دختران» را ساختند که به روایت زندگی دخنران جوان و دانشجو پرداخت و بازیگرانی همچون آتنه فقیه نصیری و سحر ولدبیگی در آن ایفای نقش کردند.
او همچنین توضیح داد که برای ساخت سریال درباره دختران جوان، طبیعتا ممیزی‌هایی وجود داشته است.
کارگردان «روزگار جوانی ۲» در ادامه این گفت وگو در پاسخ به این پرسش ایسنا که دلیل توجه کمتر به سریال‌های اخیر تلویزیونی چیست؟ توضیح داد: دلایل مختلفی دارد؛ نمی‌توان از یک جنبه به موضوع نگاه کرد. در وهله اول ازدیاد امکانات دیداری است. شبکه‌های موجود فراوان هستند. دسترسی مخاطب به این شبکه ها فراوان و تنوع بسیار زیاد است. با این وجود باز هم گاهی سریال های شبکه نمایش خانگی دیده می‌شوند و البته سریال های تلویزیونی نسبت به رسانه‌های دیگر کمتر دیده می شوند. علت هم این است که تلویزیون ما آنطور که باید و شاید نه تنها در سریال سازی بلکه در اغلب برنامه‌هایش نتوانسته است آنچنان که باید و شاید خوب با مخاطب ارتباط برقرار کند و با بیننده صمیمی باشد و ایرادهایی داشته است. این ایرادها سبب شده مخاطب فاصله بگیرد و کمی دور شود. تلویزیون زمانی عضو خوب خانه ما بود که از آن درس می‌آموختیم. امروز هم در خانه‌هایمان هست اما واقعا از آن درس می‌آموزیم؟ اگر بتوانیم این بخش را درست کنیم تلویزیون می‌تواند دوباره دیده شود.
توسلی در پاسخ به این پرسش که چرا همچنان به تولید سریال برای تلویزیون علاقمند است؟ چنین گفت: تلویزیون ما را در شهرستان‌ها، روستاها و شهرهای کوچکی که دسترسی به این پلتفرم‌ها ندارند، می‌بینند. آدم‌هایی که نمی توانند اشتراک پلتفرم‌ها را خریداری کنند؛ اینها باید چکار کنند؟ اگر همه ما تمام فکر و ذکرمان ساخت سریال برای این پلتفرم‌ها باشد، این افراد باید چکار کنند؟ آن‌هایی که فقط دسترسی به تلویزیون دارند. باید به اینها هم فکر کرد. من به اینها فکر می کنم، برایشان کار می کنم و دوستشان می دارم، شاید بیشتر از مخاطبان دیگر. بچه‌های روستاها و شهرهای دور ما و کم بضاعت‌ها احتیاج دارند که برنامه هایی را تماشا کنند و به آنها چیزهایی بیاموزیم.
او در عین حال اظهار کرد که ممکن است برای پلتفرم‌ها هم سریال بسازد و این کار را اشتباهی نمی‌داند. توسلی افزود: ممکن است در پلتفرم‌ها هم سریال بسازم. اخیرا پیشنهاد هم داشته ام اما خودم را فرزند تلویزیون و رادیو می‌دانم. من از کودکی در رادیو گویندگی برنامه کودک کرده‌ام تا امروز. از ۹ سالگی گوینده برنامه کودک رادیو بوده‌ام. برای همین خودم را فرزند صداوسیما می‌دانم و به آن وابستگی دارم. اما این بدان معنا نیست که ساخت سریال برای پلتفرم‌ها اشتباه است. هر کجا که بتوانی ارتباط خوب و درستی با جمعی برقرار کنی خوب است. من فعلا این جا را انتخاب کردم، در پلتفرم ها کار کرده‌ام و می‌کنم، در سینما هم همینطور.
فصل اول «روزگار جوانی» سال ۱۳۷۷ به تهیه‌کنندگی اصغر توسلی، کارگردانی شاپور قریب و اصغر توسلی و نویسندگی اصغر فرهادی روی آنتن شبکه پنج رفت.
همچنین فصل دوم این مجموعه در سال ۱۳۷۸ به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر توسلی و نویسندگی علی‌اکبر محلوجیان و فرهاد نقدعلی برای این شبکه تولید شد. امین حیایی، کیهان ملکی، بیوک میرزایی و نصرالله رادش از بازیگران این سریال بودند.
فصل سوم این سریال که پخش آن به تازگی در شبکه پنج سیما به پایان رسیده است و با عنوان «روزگار جوانی ۲» معرفی می شود، به کارگردانی اصغر توسلی و تهیه کنندگی سپهر محمدی ساخته شده و بیوک میرزایی، رسول نجفیان، آریا توسلی، سعید زارعی، سینا کرمی، امیر مسعود واعظ و عیسی حسینی در آن ایفای نقش کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *