11:12

مهرداد مصطفوی که نمایش «سایر بازماندگان» را در بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر روی صحنه برده است درباره ویژگی های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
مهرداد مصطفوی کارگردان نمایش «سایر بازماندگان» که در بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت درباره این اثر نمایشی به مهر گفت: نمایش «سایر بازماندگان» قبل از جشنواره اجرای عمومی داشت و خوشبختانه استقبال از آن بیشتر از انتظارمان بود. البته کارها در تماشاخانه ایرانشهر برخلاف سالن‌های دیگر که با ظرفیت ۵۰ درصد پذیرای تماشاگران بودند با ظرفیت کامل اجرا می‌شد و در ابتدای امر پذیرش همین مساله برای مخاطبان کمی سخت بود اما کم کم اعتمادشان جلب شد و به دیدن نمایش نشستند. نمایش بعد از جشنواره تنها تا ۲۸ بهمن به اجرای خود ادامه می‌دهد چون باکس بعدی تماشاخانه پر بود و قرار است نمایش «بچه» به کارگردانی افسانه ماهیان در سالن سمندریان اجرا داشته باشد.
وی با اشاره به حضور آثاری از نسل‌های مختلف در جشنواره عنوان کرد: صادقانه بخواهم بگویم به نظرم کیفیت آثار این دوره برخلاف نقدهایی که می‌شود خوب است چون هم شاهد حضور کارگردان‌های با تجربه هستیم و هم جوان ترها. اما شاید نقدی که بتوان به جشنواره وارد کرد این است که هرسال آثار در بخش‌های مختلفی مثل بین الملل، تئاتر ایران و تازه‌ها به صحنه می‌رفتند اما امسال تنها یک بخش رقابتی در جشنواره وجود دارد که همین مساله کمی قضاوت‌ها را سخت خواهد کرد. امسال هم تعداد کارها زیاد است و هم همگی در یک بخش داوری می‌شوند که ممکن است باعث اجحاف در حق برخی آثار شود.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نمایش «سایر بازماندگان» از جمله آثار جامانده از اجرا است که در بخش رقابتی شرکت کرده، توضیح داد: این نمایش قرار بود اردیبهشت ۱۴۰۰ به صحنه برود که اجرا به دلیل کرونا به تعویق افتاد و آقای مسافر آستانه پیشنهاد داد که دی ماه اجرا برویم اما چون زمان اجرای اصلی مان اردیبهشت بود می‌توانستیم در جشنواره ثبت نام کنیم.
مصطفوی درباره مضمون نمایش بیان کرد: «سایر بازماندگان» اثری رئالیستی است که روایتی خطی دارد. داستان از دهه ۷۰ آغاز می‌شود و در یک مکث زمانی به دهه ۹۰ می‌رسد. نمایش در یک بستر خانوادگی روایت می‌شود و ماجرای مردی است که همسرش را در یک تصادف از دست می‌دهد و حالا فرزندان وی به دنبال حقیقت ماجرا هستند. مساله درگیری بین فرزند و پدر و عشق و نفرتی که بینشان در جریان است مضمون اصلی نمایش را می‌سازد.
وی افزود: ویژگی جالب توجهی که باعث شد تصمیم به اجرای این نمایش بگیرم مساله فقدان زن / مادر در داستان و بحرانی که در اثر این فقدان رخ می‌دهد، است. از این رو به دنبال این بودم که چطور می‌توان این فقدان را در نمایش توجیه کرد که از دید مخاطب نیز احساس شود.
وی درباره شباهت‌های نمایشنامه به آثار تصوری بیان کرد: برخورد خود من با اثر اینگونه نبوده که کار را مثل یک فیلمنامه ببینم و وجود چند ویژگی در اثر آن را برایم تئاتری می‌کرد؛ ویژگی‌هایی مثل گذشت زمان و تغییر شکل بدن کاراکترها و تبدیل شدنشان از کودک به بزرگسال بدون اینکه بازیگران عوض شوند. همین موارد نمایش را به اثری تئاتریکال تبدیل کرده است اما این امکان هم وجود دارد که در خوانش اولیه اتمسفر سینمایی بر اثر سایه بیندازد. البته خود من هم در شکل اجرا و طراحی نور، کار را به صورت قاب بندی شده دیدم و کاراکترها را در قاب‌های مدیوم یا کلوز آپ به نمایش گذاشتم.
«سایر بازماندگان» نوشته ساناز اسدی است و با بازی ابراهیم عزیزی، امیر جنانی، آیدین بهاری، پرهام یداللهی، داوود پژمان فر دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت و بعد از جشنواره نیز تا ۲۸ بهمن روی صحنه خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *