20:23

دوره چهلم جشنواره فیلم فجر با همه حواشی اش به پایان رسید و این جشنواره وارد دهه چهل برگزاریش شد اما با وجود گذشت این همه سال از برگزاری که دیگر سن تکامل هر رویدادی است، همچنان شاهد اولین ها و اتفاقات جدید در مهمترین رویداد فرهنگی هنری کشورمان هستیم.
به گزارش ایسنا، هر سال یکی از مهمترین خبرهای جشنواره حضور حامی مالی یا همان اسپانسر است که در همه جشنواره های دنیا امری معقول و لازم محسوب می شود اما اینکه چه فضایی برای بهره برداری به حامی مالی از سوی جشنواره هم داده شود از اهمیت زیادی برخوردار است.
در جشنواره های معتبر دنیا مانند کن و برلین که معمولا شهرداری شهر اسپانسر است نامی و لوگویی حتی در اقلام تبلیغاتی هم دیده نمی‌شود و این یکی از وظایف ذاتی هر شهرداری برای حمایت از فعالیت های فرهنگی محسوب می‌شود اما در کشورمان حتی هنگامی که شهرداری حامی مالی می‌شود، از درج لوگو در همه جا و حتی سخنرانی شهردار در اختتامیه برای اسپانسر را شاهد هستیم و یا سال‌هایی که دو شرکت خودروساز به برگزیدگان پراید یا سمند اهدا می‌کردند، شاهد حضور مدیران آنها در هنگام اهدای جوایز بودیم.
اما به زعم برخی، دوره چهلم با همه دوره‌ها تفاوت داشت و در کنار بسیاری از اولین‌ها، در دادن مزایا به اسپانسر هم پا از همه دوره‌ها فراتر رفت و در جاهای حتی باعث زیر سوال رفتن اهمیت اصل و ماهیت جشنواره شد.
شرکتی که به عنوان حامی مالی این دوره معرفی شد، باعث شد در ابتدا حتی حضور رسانه‌های تصویری و برنامه ساز در جشنواره تحت‌تاثیر نظر اسپانسر قرار بگیرد و اعلام شد فقط این شرکت جشنواره را پوشش خواهد داد و غیر از تلویزیون رسانه‌ای حق حضور ندارد که در نهایت با توافق مالی رسانه‌ها این مشکل مرتفع شد اما در ایام جشنواره دیده شد که بهترین فضای خانه جشنواره و امکانات در اختیار تیم برنامه ساز اسپانسر قرار گرفت.
در طول جشنواره کل فضا از لوگو اسپانسر پر شده بود و امکان گرفتن عکس و تصویر بدون دیده شدن نام اسپانسر را محدود کرد.
با اغماض می توان از کنار اینها گذشت اما روایت برنامه‌سازان از اتفاقات اختتامیه از بدعتی جدید در دادن سرویس های خارج از حد به اسپانسر حاکی بود. در روی سن مجری علاوه بر اینکه بارها از اسپانسر و پخش زنده برنامه توسط مجراهای خروجی آنها خبر داد، برای اولین بار علاوه بر سیمرغ و لوح، به برگزیدگان در روی سن بسته ای با لوگو اسپانسر اهدا شد که در همه عکس ها و تصاویر، حتا بیشتر از سیمرغ جشنواره به چشم می آمد، درنهایت شبکه نمایش سیما در اطلاعیه ای که به تازگی منتشر شده، دلیل اصلی قطع صدای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به «وجود گروه های مختلف تولید برنامه خارج از صداوسیما برخلاف قوانین پخش برنامه های ملی تحت عناوین حامی مالی» مربوط دانسته که به نظر می رسد برای دادن امکانات ویژه به اسپانسر برای پوشش زنده مراسم و جذب مخاطبان تلویزیونی بوده است. این اطلاعیه تلویحا اسپانسر جشنواره را به ایجاد اخلال در پوشش اختتامیه، برای جذب مخاطب بیشتر به سمت درگاه خود، متهم می کند.
و حالا لزوم داشتن آیین نامه ای برای شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر و قواعد دادن مزایا به حامی مالی موضوعی است که به نظر می رسد باید به طور جدی برای دوره‌های بعد پیگیری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *