16:02

کارگردان سریال «زندگی بهتر» شبکه آموزش معتقد است: فقط شبکه آموزش نباید به بحث آموزش و اخلاق بپردازد بلکه همه شبکه‌ها باید بخش احترام به خانواده را پررنگ کنند.
این کارگردان که تاکید دارد دغدغه شخصی‌اش بحث آموزش است، در عین حال می‌گوید که بزرگترین مشکل تولید به بحث بودجه برمی‌گردد و متاسفانه همیشه در کارها مشکل مالی داریم.
عبدالرضا فیروزان، کارگردان سریال در حال پخش «زندگی بهتر» که مجموعه‌اش به سفارش سازمان نهضت سوادآموزی تولید شده است، در گفت‌وگویی با ایسنا ‌ابتدا با توضیح کلی درباره خط اصلی داستان، بیان کرد: بیش از یک دهه است که برای نهضت سوادآموزی برنامه‌سازی و سریال‌سازی می‌کنم. قبل از این مجموعه، سریال‌های نمایشی دیگری چون مدرسه‌ای برای همه، فرصتی برای همه و قلم و بیان به سفارش همین سازمان را ساختیم. «زندگی بهتر» مهارت‌های اساسی زندگی و مسائلی همچون حقوق شهروندی، کتابخوانی، دوری از اعتیاد، همسرداری، تربیت فرزندان و … را به خانواده‌ها آموزش می‌دهد. این مجموعه نمایشی تا نیمه بهمن ماه روی آنتن شبکه آموزش است.
این کارگردان درباره مشکلات سریال «زندگی بهتر» نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه ما همیشه مشکل مالی داریم. برای ساخت این سریال هم با یک برآورد برنامه ترکیبی، سریال نمایشی ساختیم؛ آن هم به خاطر ارادتی که به سوادآموزی کشور دارم و می‌خواهم به آن ادای دین کنم. در حقیقت این کار را دلی ساختم. خداراشکر هم بازخوردهای خوبی از مردم گرفتیم و از این بابت خوشحالم.
فیروزان سپس پیرو همین بحث به این پرسش پاسخ داد که چرا در این سریال از بازیگران شناخته شده و حرفه‌ای استفاده نشده و آیا این موضوع به کمبود بودجه مربوط می‌شود؟
وی تصریح کرد: قطعاً بله؛ به غیر از خانم‌ها شیوا خسرومهر و پریسا رضایی که از بازیگران شناخته‌شده سینما و تلویزیون هستند، مابقی بازیگران همه رزومه کاری تئاتر، سینما و تلویزیون دارند اما چهره نیستند؛ بخشی از موضوع به بحث مادی برمی‌گردد و بخشی هم باید واقع‌پذیر بود؛ بنابراین هر دو با هم بود. ما باید به خودمان بقبولانیم که متاسفانه دستمزد برخی چهره‌ها به قدری بالاست که شاید با برآورد کل برنامه‌ی ما هم نمی‌خواند. بنابراین باید به سمت استفاده از بازیگران خوب تئاتر و تلویزیون برویم، افرادی که شاید به نوعی کمتر دیده شده‌اند و یا فرصت دیده شدن نداشتند تا هم آنها بتوانند بیشتر دیده شوند و هم کارهای خوبی با حداقل هزینه‌ها ساخته شود. خدا را شکر ما در این کار بازیگرانی را انتخاب کردیم که بدون هیچ‌گونه مسئله و مشکلی مقابل دوربین رفتند و به نظرم این یکی از امتیازات کار ماست.
کارگردان «زندگی بهتر» در ادامه درباره‌ تاثیرات احتمالی اسپانسر بر تولید سریال‌ها، تاکید کرد: طرح گل درشت موضوعات، هم به مسئله مالی و هم توقع سفارش‌دهنده برمی‌گردد. به عنوان مثال در سازمان نهضت سوادآموزی، مراکز یادگیری محلی پایه اصلی کار ما بود و خواسته و ناخواسته باید گل درشت می‌پرداختیم و مستقیم به موضوع اشاره می‌کردیم اما خود من به عنوان کارگردان اعتقاد دارم در کارهای سفارشی باید به صورت غیرمستقیم پیش رفت اما درباره برخی کارها نمی‌توانیم خطکش بگذاریم و برایش قانون وضع کنیم.
او ادامه داد: به عنوان مثال در سریالی که به سفارش نیروی انتظامی و پلیس ساخته می‌شود، خواه‌ ناخواه از ابتدا تا انتهای داستان، پلیس حضور دارد. کار ما هم همین‌طور است؛ یعنی وقتی نهضت سوادآموزی سفارش‌دهنده است با معرفی مراکز، گل درشت بودنش دیده می‌شود ولی یک جاهایی هم واقعا در ذوق نمی‌زند مثل نیروی انتظامی، مبارزه با مواد مخدر و خیلی کارهای سفارشی دیگر که اتفاقاً به نظرم خوب است.
فیروزان همچنین درباره ویژگی‌های سریال‌هایی که برای شبکه آموزش تولید می‌شوند، هم توضیح داد: خوشبختانه در حال حاضر در تلویزیون همه شبکه‌هایمان موضوع‌بندی شده‌اند؛ به عنوان مثال شبکه سه سیما رویکرد جوان دارد، شبکه نسیم با رویکرد سرگرمی و نشاط برنامه‌هایش را تولید می‌کند، شبکه مستند نیز بخش‌های مستند را دارد و شبکه آموزش هم همان‌طور که از نامش مشخص است برنامه‌های آموزشی دارد. اما من به عنوان کارگردان معتقدم می‌توانیم مثل در موضوعات آموزشی با ساختارهای مختلف از جمله نمایش وارد شویم و این ساختار کارها را متفاوت می‌کند.
وی بیان کرد: اینکه یکسری مهارت‌ها مثل خیاطی و آشپزی را به شکل مستقیم آموزش بدهیم ممکن است در همه شبکه‌ها اتفاق بیفتد؛ اما در سریال «روزهای بهتر» تلاش کردیم مهارت‌های اساسی زندگی را در قالب نمایش تولید کنیم که به نظرم اتفاق خوبی است. ما در قالب نمایش خیلی بهتر می‌توانیم آموزش بدهیم. به نظرم در سریال‌های نمایشی هم باید مسائل آموزش خانواده، اخلاق و انسانیت دیده شود و فرقی هم نمی‌کند برای چه شبکه ای است. باید در همه شبکه‌ها بحث احترام آموزش داده شود.
کارگردان «زندگی بهتر» در پایان درباره کارهای جدیدش گفت: یک مجموعه تلویزیونی دیگر با موضوع مسائل خانوادگی با عنوان «برای زندگی» دارم که فیلمنامه‌اش آماده است و در حال انجام کارهایش هستیم. ان‌شاءالله این مجموعه که به بحث آموزش و خانواده می‌پردازد، در سال جدید ساخته می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *