11:17

حسین فرحبخش عضو شورای صنفی نمایش به ارایه توضیحاتی درباره عرضه ۱۲ فیلم به سینماها در نیمه دوم فصل پاییز پرداخت.
حسین فرح‌بخش تهیه‌کننده و کارگردان سینما و عضو شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با مهر درباره تراکم بالای فیلم‌هایی که قرار است با تصمیم شورای صنفی اکران در نیمه دوم فصل پاییز روانه پرده سینماها شوند، گفت: واقعیت این است که ما فصل غیرمناسب برای اکران فیلم در سینماها نداریم و همه فصل‌ها برای اکران مناسب هستند به شرط آنکه فیلم خوب داشته باشیم. کمااینکه فروش فیلمی مانند «دینامیت» در فصل پاییز بهتر خودش را نشان داد و با آمدن «قهرمان» شاهد دگرگونی در گیشه سینماها در همین فصل پاییز بودیم.
وی ادامه داد: مردم به تازگی در جریان باز بودن سینماها قرار گرفته‌اند. تلویزیون همچنان در حال تلقین تعطیلی سینماها به مخاطبان است اما مردم از طریق فضای مجازی و با آغاز اکران «قهرمان» متوجه شده‌اند سینماها باز هستند و اتفاقاً امن‌ترین مکان هم محسوب می‌شوند. فضای سینماها به دلیل رعایت مسائل بهداشتی حتی از منزل افراد هم می‌تواند امن‌تر باشد.
فرح‌بخش با اشاره به موج انتقادات مطرح شده نسبت به تراکم بالای فیلم‌های آماده اکران بیان کرد: این یک فضاسازی است. درست است که آقای شایسته به‌عنوان دبیر شورای صنفی نمایش نام ۱۰ فیلم را به‌صورت همزمان اعلام کردند اما این فیلم‌ها به فاصله زمانی ۲ هفته در میان روانه پرده می‌شوند و از ابتدای آبان تا پایان دی‌ماه قرار است اکران شوند. اینگونه نیست که همه این ۱۰ فیلم باهم روانه پرده سینماها شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۲ فیلم «دینامیت» و «قهرمان» به معنای واقعی در حال اکران هستند، افزود: در هفته‌های بعد هم هیچ هفته‌ای بیش از سه یا چهار فیلم روی پرده نخواهیم داشت در حالی که در ایام پیش از کرونا، در مقاطعی ۸ یا ۹ فیلم همزمان روی پرده داشتیم و در برخی پردیس‌ها تعداد فیلم‌ها به ۱۵ فیلم هم می‌رسید که موجب فیلم‌سوزی هم می‌شد! الان اما تعداد فیلم‌ها چندان زیاد نیست و بیشتر شاهد شانتاژ رسانه‌ای مخالفان شورای صنفی نمایش و مدیریت جدید سینما هستیم.
این تهیه‌کننده تأکید کرد: هر فیلمی که شرایط اکران را داشته باشد، باید شرایط را مهیا کنیم تا روانه پرده شود. در حال حاضر ما ۶۰۰ سالن سینما داریم. زمانی این آمار ۲۷۰ سالن بود. با توجه به اینکه فیلم‌های خارجی هم اکران گسترده ندارند، در این ۶۰۰ سالن باید فیلم‌های متعدد ایرانی به نمایش دربیاید تا مردم را بار دیگر با سالن‌های سینما آشتی دهد. در این شرایط با اکران این چند فیلم، طرح ادعای «فیلمسوزی» کذب محض است.
فرحبخش درباره رضایت صاحبان آثار اعلام شده از اکران همزمان با فیلم‌های دیگر در فصل پاییز تأکید کرد: صاحبان این آثار خودشان متقاضی اکران در این شرایط بوده‌اند. شورای صنفی هیچ تاریخی را برای اکران هیچ فیلمی تعیین نمی‌کند. بلکه صاحبان آثار و به‌تعبیری پخش‌کننده متقاضی اکران می‌شود. فیلم «قهرمان» که از پنج آبان اکران شده است، پخش‌کننده‌اش از ۲ ماه قبل تقاضای اکران در این تاریخ را داده بود که با آن موافقت شد. شورای صنفی هیچ نقشی در تعیین تاریخ ندارد و تنها اگر فیلمی در تاریخ اعلام شده روانه پرده نشود، از سوی شورا از گردونه اکران خارج می‌شود تا نظم اکران رعایت شود.
وی در عین حال تأکید کرد: شورای صنفی هیچ سینمایی را هم نمی‌تواند ملزم به نمایش یک فیلم کند. سینمادار و پخش‌کننده در این زمینه آزاد هستند به توافق برسند. شورا اجازه دخالت در این زمینه را ندارد و فقط سینمادار و پخش‌کننده ملزم هستند طبق آئین‌نامه مصوب شورا عمل کنند.
این عضو شورای صنفی نمایش گفت: ما در حال حاضر هیچ محدودیتی برای اکران فیلم‌ها قائل نیستیم. هر فیلمی تا زمانی که فروش داشته باشد می‌تواند به اکران خود ادامه دهد و از طرف شورا هیچ منعی برای تعداد هفته‌های اکران وجود ندارد. شورای صنفی نقش محضر را دارد و براساس مقررات بر چرخه اکران نظارت می‌کند.
فرح‌بخش با اشاره به نقش دفاتر پخش در زمینه تعیین تاریخ اکران اظهار کرد: این تعداد فیلمی که تا پایان پاییز قرار است اکران شوند، مربوط به دو یا سه دفتر پخش هستند و همه آن‌ها از این اکران همزمان فیلم‌ها خبر داشتند. عمده این فیلم‌ها متعلق به یک پخش‌کننده هستند و به خوبی در جریان تعیین تاریخ اکران هم بوده‌اند. اکران فیلم در اختیار پخش‌کننده است چرا که صاحب اثر یا تهیه‌کننده این اختیار را به او واگذار کرده است.
این عضو شورا با اشاره به محرومیت سینماهای بدهکار از نمایش فیلم‌های جدید مانند «قهرمان» تأکید کرد: در هفته گذشته مبلغ سنگینی از طرف سینماهای بدهکار به صاحبان آثار پرداخت شد. برخی از سینماداران هم که شورای صنفی می‌دانست از نظر مالی دچار معذوریت هستند، به دفاتر پخش چک دادند. در حال حاضر تعداد اندکی از سینماها این مشکل را دارند، نزدیک به ۹۰ درصد مشکل‌شان حل شده و ۱۰ درصد باقی مانده هم طی هفته آینده حل خواهد شد. طبق قانون روز بیست و هشتم اکران هر فیلم، سینماداران باید با دفاتر پخش تسویه کنند. اگر سینمایی در روز بیست و هشتم اکران «قهرمان» با دفتر پخش مربوطه تسویه نکند، از روز بیست‌ونهم اجازه ادامه اکران را ندارد و از طرف «سمفا» دسترسی آن سینما به فروش قطع خواهد شد.
فرح‌ّبخش درباره مجموع بدهی سینماداران به پخش‌کنندگان هم مطرح کرد: زمانی این مبلغ به ۳۰ میلیارد تومان هم می‌رسید اما در حال حاضر حدود ۴ میلیارد تومان است که بخش عمده‌ای از آن هم پرداخت شده است. این بدهی‌ها از دو سه سال پیش انباشته شده بود. واقعیت هم این است که در دوران کرونا هیچ شغلی به اندازه صاحبان سالن‌های سینمایی خسارت ندیدند. دولت هم آن کمکی که انتظار می‌رفت به سینماداران داشته باشد، نداشت. این امر طبیعی است که در این شرایط سینماداران نتواند بدهی خود به صاحبان آثار را تسویه کنند. سینماداران واقعاً در این ۲ سال همراهی بسیاری داشتند و باید از آن‌هایی که اجازه ندادند سالن‌های‌شان تعطیل شود، قدردانی کرد. هیأت مدیره انجمن سینماداران و هیأت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان در این مدت قاطعانه ایستادند تا چراغ سینما خاموش نشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *