13:05

کارگردان نمایش «صفر درجه سانتی‌گراد زیر صفر» با اشاره به علاقه‌مندی برای همکاری با بازیگران کم‌تجربه گفت: این تجربه در کنار چالش‌های متعدد، سخت؛ اما دل‌چسب است.
شادی اسدپور کارگردان نمایش صفر درجه سانتی‌گراد زیر صفر روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره این نمایش گفت: گروه اجرایی این اثر نمایشی شامل بازیگرانی‌ است که تعدادی از آنها پیش از این تجربه اجرا داشته‌اند و تعدادی نیز با این اثر نمایشی نخستین تجربه بازیگری خود را پشت سر می‌گذرانند.
وی با بیان آنکه به‌طورکلی کار کارکردن با چنین بازیگرانی برای من همواره پر از چالش و درعین‌حال بسیار جذاب بوده و است خاطرنشان کرد: هیچ‌وقت در انتخاب نمایشنامه و تولید اثر نمایشی به این فکر نمی‌کنم که به خاطر تجربه کمتر برخی از بازیگران سراغ نمایشنامه‌هایی بروم که مناسب این گروه از بازیگران است تا بتوانم روند کار را به سادگی پیش ببرم. می‌توانم بگویم تلاش می‌کنم همان تجربه شیرینی که در کار با گروه حرفه‌ای وجود دارد را با این گروه از بازیگران که تجربه کمتری دارند یا نخستین تجربه‌شان را پشت سر می‌گذرانند رقم بزنم.
کارگردان نمایش صفر درجه سنتی‌گراد زیر صفر در پاسخ به چرایی انتخاب چنین شیوه‌ای برای تولید اثر نمایشی گفت: شیوه کارگردانی من به گونه‌ای است که برخی نگرش‌ها و شیوه‌ها مستلزم تمرین زیاد، وقت گذاشتن و ممارست تا رسیدن به نتیجه نهایی است. اعتقاد دارم تمام جزییات روند تولید یک اثر نمایشی باید تبدیل به دغدغه آن بازیگر و گروه اجرایی شود. در غیر این صورت ایده و تفکر نمی‌تواند به نتیجه برسد.

در انتخاب مسیر کاری از شیوه‌هایی با ریسک بالا استفاده می‌کنم
کارگردان نمایش کابوس‌ها با تاکید بر آنکه همیشه در انتخاب مسیر کاری از شیوه‌هایی با ریسک بالا استفاده می‌کند تصریح کرد: به همین سبب همکاری با چنین گروه‌های بازیگری که خود اهل چالش و تجربه هستند و از چنین نگرشی استقبال می‌کند حائز اهمیت است. بسیاری همکارانم وقتی کارهایم را می‌بینند جزو اولین پرسش‌هایی که مطرح می‌کنند این است که برای تولید این اثر چقدر زمان گذاشتی؟
در یک کلام تولید چنین آثاری با هنرجوها و تیم اجرایی که چنین تجربه‌های سختی را با هم پشت سر گذاشته و در نهایت به اجرای عمومی کار منتج می‌شود یک امتیاز ویژه برای خود و نمایش‌هایم می‌دانم.همیشه دوست داشتم کارهایی تولید کنم که قابل‌پیش‌بینی نباشد و مخاطب را شگفت‌زده کند.

انسان‌ها اغلب در برابر تغییر موضع دفاعی دارند
کارگردان نمایش این یک اعتراف است در مورد فعالیت در عرصه تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی در دوران کرونا گفت: زمانی ‌که ویروس کرونا به عنوان مهمانی ناخوانده راه خود را به زندگی تمام مردمان زمین باز کرد بسیاری ساختارهای زندگی انسانی را دستخوش تغییر کرد. برخی انسان‌ها آمادگی پذیرش آن را نداشتند زیرل عموماً انسان‌ها با تغییر میانه خوبی ندارند. اغلب مواجهه انسان‌ها با تغییر احساس ترس و خطر از آن است به همین دلیل در برابر هر تغییری جبهه می‌گیرند.
اگر خوب به تاریخ زیست آدمی نگاه کنیم با انبوهی تغییرات مواجه می‌شویم. تغییرات خوب و بدی که در نهایت ما را به زندگی امروز رسانده و این تغییرات ادامه دارد و نسل‌های بعدی ناگزیر از مواجهه با چنین تغییراتی هستند. شیوع کرونا یکی از همان سیل تغییرات در زندگی آدمی بود که تاثیرش را در تمام حوزه‌ها از جمله تئاتر نیز گذاشت.
بازیگر نمایش روایت‌های ساده از زندگی روزمره یادآور شد: در همان ابتدا خیلی هنرمندان این عرصه درباره شکل‌های جدیدی که در حال به وجود آمدن بودند مانند تولید و ارائه آثار نمایشی در فضای مجازی یا کوچ از سالن‌ها به محیط‌های از خود مقاومت نشان دادند و تلاش کردند تا این تغییرات را نپذیرند. اما ما آدم‌ها همیشه چنین زیسته‌ایم و سعی کردیم خود را با شرایط وفق دهیم. شاید آن تطبیق و وفق دادن زمان برده تا تغییر را بپذیریم اما ناگزیر آن را پذیرفتیم.

تئاتر آرام آرام به سمت آرامش و اطمینان حرکت می‌کند
اسدپور با بیان آنکه مهمترین تاثیر کرونا در عرصه هنرهای نمایشی سکون بود که بر این هنر و هنرمندانش تحمیل کرد خاطرنشان کرد: با وجود تمام تمهیدات و واکسیناسیون،‌ این رکود وجود دارد. خیلی از گروه‌های تئاتری که قبل‌از کرونا کار می‌کردند در این قریب به دو سال از شیوع این ویروس کار تئاتر را رها کرده‌اند و حتی این روزها با بهبود شرایط نه سر تمرین حضور پیدا می‌کنند و نه نمایشی را در صف اجرا دارند.
مخاطبان تئاتر نیز تحت تاثیر این قرنطینه، در خانه ماندن و اضطرابی که از قرار گرفتن در جمع دارند کمتر از گذشته در سالن‌ها حضور پیدا می‌کنند. رفع این شرایط و بازگشت به شرایط قبل احتیاج به زمان دارد اما مطمئنم آرام آرام می توانیم تجربه کارهایی که پیش از ایام کرونا انجام می‌دادیم را بار دیگر تکرار کنیم.

رضایت مخاطب مشوق بزرگی برای گروه‌های تئاتری است
اسدپور با بیان آنکه مراحل تمرین و تولید نمایش صفر درجه سانتی‌گراد زیر صفر بیش از هفت ماه زمان بُرد یادآور شد: از شیوه نگارش نمایشنامه تا جنس کارگردانی و میزانسن‌هایی که برای تولید این اثر طراحی کردم نیازمند زمان بود. گروه اجرایی نیز شرایط تمرینی خاصی را با رعایت نکات بهداشتی در طول هفته‌های متمادی را پشت سر گذاشتند و با وجود سختی‌ها تمام گروه خوشحال اند که در نهایت شاهد اجرای عمومی این اثر در تماشاخانه دیوار چهارم هستیم.
نویسنده نمایشنامه بازگشت مردگان در پایان با بیان آنکه استقبال مخاطبان از این اثر با وجود تمام شرایطی که شرح آن را دادم خوب و راضی کننده بوده گفت: برآمد نظر مخاطبان با طیف سنی و نگرش متفاوت از این نمایش مثبت بوده و همین مشوق دیگری برای من و تمام اعضای گروه است.
نمایش صفر درجه سانتی‌گراد زیر صفر به نویسندگی و کارگردانی شادی اسدپور از ۲۶ مهر در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه رفت و تا امروز جمعه (۱۴ آبان) هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ میزبان علاقه‌مندان به تئاتر بود.
هلیا تصدیقی، مهشید صدری، سعید آهنگران، علی انیسی، کیوان راکی، علی محمد نیا، محمد عورکی و پرستو بازیار بازیگران گروه اول و مهسا اسدپور، احمد عزیزی، مهدی دنیوی، میثم یوسفی، امیرپوریا مسعودنیا، محمد عباسی گراوند، مهرداد جوانمردی و ماهک هادی صادق‌‎ بازیگران گروه دوم این نمایش هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *