کیومرث پوراحمد

همه آنچه در مراسم خاکسپاری پوراحمد گذشت

15:26

به گزارش ایسنا، دو روز پس از وداع شوکه‌کننده و تلخ کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس سینما، با زندگی این جهان، امروز ۱۸ فروردین ماه اعضای خانواده و همکارانش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران گردهم آمدند تا عزیز خود را به خاک بسپارند.

جمعی از مردم علاقه‌مند به این هنرمند هم به بهشت زهرا آمده بودند، در حالی که دختران مرحوم پوراحمد که به تازگی به ایران برگشته‌اند و نیز همسرش با بی‌تابی فراوان در مراسم حضور داشتند.

 

کوروش سلیمانی مجری مراسم در ابتدا گفت : سلام ما به پروین دخت یزدانیان، مادری مهربان که ما خیالمان راحت است کیومرث پوراحمد را در آغوش خواهد گرفت.‌

این بازیگر در ادامه به مهرانه ربی همسر کیومرث پوراحمد و دخترانش که در غربت این خبر تلخ را شنیدند تسلیت گفت و از مردم که برای این مراسم به بهشت‌زهرا آمده بودند قدردانی کرد.

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما، به عنوان نخستین سخنران این مراسم گفت: حرف زدن خیلی سخت است و وقتی آخرین روزهای سال تلخ گذشته قبول کردم همراه خانه سینما باشم می دانستم، مسئولیت پرچالشی دارم و فکر می کردم بهار شروعی خوب باشد ولی فکر نمی‌کردم اینطور کمر من و خانه سینما بشکند. می دانم که همه در این دو روز و در آینده درباره شخصیت هنری، صداقتش،شجاعش، یک‌رو بودنش و…خواهند نوشت اما مجموعه «قصه‌های مجید» او را نمی توانم کنار بگذارم،او مستقیم به قلب داستان زد در حالی که من به عنوان کسی که برای بچه‌ها کار کرده‌ام به فانتزی پناه بردم.

او خطاب به همکاران خود افزود: به جای اینکه با این طریق خشک و عبوس و مطابق با زمانه پیش بروید، در همین دوره‌های آنلاین خود سراغ «بچه‌های مجید» بروید که پر از حرف و امید است.

برومند گفت : امیدوارم این اتفاق باعث شود همه به خودمان بیاییم و اختلافهای درونی سینما را وسیله نابودی نکنیم بلکه برای ساختن و امید کار کنیم و به نفع مردم, امید بیافرینیم.

جهانبخش سلطانی که بازیگر نقش ناظم مجموعه‌ «قصه‌های مجید» بود،خاطره ای را از حضور خود در این سریال و آن قسمتی که مجید انشایی درباره مرده‌شور نوشت و نیز با اشاره به پرویندخت یزدانیان تعریف کرد ‌و افزود: «مجید» با آن ویژگی‌های طنز به عنوان نسلی که اهل قلم و کشف و معرفت است، دیگر تکرار نشد.

 

در ادامه محمدرضا عرب نماینده کانون کارگردانان خانه سینما با حضور در جایگاه گفت :۱۶ فروردین ماه، جان از تن سینمای ایران رفت.‌ می خواهم بیانیه کانون را بخوانم ولی امیدوارم بتوانم این کار را انجام دهم چون بیست و چند سال قبل آقای پوراحمد برای ساخت فیلم ، پروانه ساخت مرا داده بود.

وی با ابراز امیدواری براینکه سازمان ها و نهادها رفتار محترمانه‌ای با هنرمندان داشته باشند در بخشی از بیانیه که آن را قرائت کرد با اشاره به نحوه مرگ کیومرث پوراحمد گفت: او سینماگر مطالبه‌گر و معترضی بود. او معترض بود ولی افسرده و ناامید نبود. او با کنش ها و در آخربا مرگش اعتراض خود را نشان داد. اعتراض او به شرایط فعلی هم بود و آقای پوراحمد خود را قربانی کرد تا به جوان‌ترها امید دهد.

 

کیانوش عیاری نیز در ادامه با اشاره به اینکه این شوک تلخ گفت: بسیار ناباورانه بود رفتن کیومرث و خود من در اوج تعجبم چون از او خواسته بودم که فیلم «کاناپه» مرا ببیند و او قبول کرد که دو سه روز دیگر که به تهران آمد فیلم را ببیند.

همین دو روز قبل که به خانه‌اش رفتم، وقت رفتن، خواستم کمی حلوایی که در خانه گذاشته بودند را بخورم تا با این تلاش ساده‌انگارانه شاید به این شکل مرگ‌ او را باور کنم.

عیاری افزود: او بسیار از شرایط پیرامون همه ناراضی بود از زمین و زمان گله می‌کرد، با این حال از من پرسید که آیا طرحی برای کار او دارم و با وجود تفاوت نوع کارمان، میخواستم چیزی بنویسم که از شیوه او تخطی نکند. برای همین افسردگی او را نمیتوانم باور کنم.

او همیشه از همسرش به عنوان مدیر زندگی‌اش یاد می‌کرد و میدانم مهرانه عزیز همانطور که میگوید زندگی‌اش ویران شده است و همینطور فرزندانش.

 

در ادامه حبیب احمدزاده که فعالیت ها و مراودت هایی درحوزه صلح نیز با پوراحمد داشت، بیان کرد: پوراحمد آدم دل بود و آدم دل،با سیاست کاری ندارد. خنده‌ام می‌گیرد که کسی او را به جناحی ربط بدهد. او نه دل به بلاهت داخلی می داد و نه به خبثت خارجی.

 

دلیل رفاقت منِ جبهه‌ای با او نیز به این دلیل بود که پوراحمد یک ایرانی تمام عیار بود و میگویم که باید یک ایرانی باشد تا بعد سر مدیریتش دعوا کنیم.

احمدزاده ادامه داد: او به هر بهانه‌ای این نوع پایان را انتخاب کرد ولی بلایی را که سر خانواده تختی آوردیم سر خانواده پوراحمد نیاوریم. این خانواده باید زندگی کند. من وصیتنامه او را خوانده‌ام و هیچ‌مسئله سیاسی ندارد.

این نویسنده در پایان سخنانش گفت : اگر واقعا کیومرث را برای کارهای خوبش دوست دارید از فضای مجازی برای نابود کردن هم استفاده نکنید.

 

در بخشی دیگر منوچهر شاهسواری تهیه کننده سینما بیان کرد: چیزی نمی شود گفت جز دعا برای همسر و خانواده و کیومرث هر جای دیگری هم که بود، همین کافی بود که چنین آثاری به جا گذاشته است.او به یمن و برکت آثارش همیشه هست و خواهد بود.برای او هیچ دریای بی‌ساحلی وجود نداشت و آنچه انجام داد، ساحلی برای او بود.

کورش سلیمانی در ادامه از حاضران خواست بایستند و با نام هر کدام از آثار کیومرث پوراحمد او را تشویق کنند که پس از قرائت تمام کارهای هنری‌او، حاضران با فریاد «درود بر پوراحمد» تشویق‌های خود را ادامه دادند.

سپس از محمد مهدی عسگرپور دعوت شد که در جایگاه حاضر شود و او با تسلیت از سوی خانه هنرمندان ایران و تمام صنوف هنری بیان کرد:ما با یک مورد عجیب روبرو هستیم و در این سه روز سینمای ایران تلخ ترین و عجیب‌ترین اتفاق خود را پشت سر گذاشت، چون همین آثاری که نامشان مرور شد با این پایان‌بندی، هماهنگ نیست.

رییس هیات مدیره خانه سینما و مدیرعامل خانه هنرمندان به حرفها و شایعاتی که درباره علت مرگ پوراحمد در فضای مجازی منتشر شده اشاره کرد و نیز با اشاره به صحبت‌های حبیب احمدزاده گفت: باید خویشتنداری بیشتری داشت و در عین حال باید از هنرمندان بخصوص پیشکسوتان مراقبت کرد. البته تا می‌گوییم مراقبت، برخی سانسور را برداشت می‌کنند یا مراقبتهای مالی ولی نقش صنف در این زمینه بسیار مهم است.

در ادامه‌ مهرانه ربی همسر پوراحمد با صدایی گرفته، گفت:کیومرث مرا کشت ‌و پرونده مرا بست. ما همیشه با هم بودیم. چیزی که برایم عجیب است، این است که او اصلا چنین شخصیتی نداشت و من این اتفاق را باور نمی کنم. تازگی‌ها یاد گرفته بود دست مرا می‌بوسید و می‌گفت باید شکرگزار باشم؛ نمی‌دانم چرا این کار را می‌کرد. قرار بود یک هفته‌ای برود و برگردد، من هم نمی‌توانستم بروم.

او با اشاره به اینکه پوراحمد عاشق مردم بود ،خطاب به همسرش گفت:کیومرث، خانه من خراب شد.

یکی از دختران کیومرث پوراحمد نیز به نمایندگی از دیگر خواهرانش گفت: همیشه به پدرم میگفتم فکر نمیکنم هیچ دختری پدری مثل ما داشته باشد چون او عاشقانه دخترانش و نیز ایران را دوست داشت.

مهرداد پوراحمد هم به نمایندگی از خانواده پوراحمد گفت: کیومرث پوراحمد پرونده‌ای است که همیشه باز است و فارغ از تمام حاشیه‌ها میخواهم که به ما کمک کنید تا این دوران را سپری کنیم.
در پایان پیکر کیومرث پوراحمد به سمت مزاری که آماده شده بود، بدرقه شد.

رخشان بنی‌اعتماد، مسعود جعفری جوزانی ،بهمن فرمان‌آرا، کیانوش عیاری، جعفر پناهی ، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان،محمدرضا فروتن ، طناز طباطبایی ،منیژه حکمت، داریوش فرهنگ، مرضیه برومند، طناز طباطبایی، رضا درمیشیان، حبیب احمدزاده، علی قائم مقامی، جهانبخش سلطانی، محمدرضا غفاری، کورش سلیمانی، مسعود فروتن، حبیب اسماعیلی، محمد شیری، بهزاد خداویسی، مینا وحید، احمد امینی، فرهاد توحیدی، محمد کارت، کتایون ریاحی، فردین خلعتبری، سروش صحت، علیرضا معتمدی،احمدرضا درویش، محمد علی زم، محمد رسول اف ، مهدی جعفری، محمدرضا دلپاک ، عزیزالله حمیدنژاد، حسن پورشیرازی، مسعود کرامتی از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی هم در مراسم حاضر شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *