مرور مولفه‌های فنی و محتوایی مستند سینمایی ایساتیس، می‌تواند این اثر را بهعنوان نماینده‌ای برای سینمای ایران جهت معرفی در رقابت آکادمی اسکار مطرح کند.

به گزارش ایرنا در آستانه معرفی اثری از سینمای ایران به آکادمی اسکار برای دریافتجایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی بررسی و مرور بضاعت سینمای ایران برای معرفیاین اثر به این رویداد معتبر بین‌المللی در مقطع کنونی اهمیت زیادی دارد

شرط اکران سینمایی دست کم یک هفته‌ای از شروط معرفی نمایندگان سینمای یککشور به آکادمی اسکار است اما لازم است تبلیغات درستی در ابعاد داخلی و بین‌المللیبرای اثری که قرار بر معرفی آن است، صورت بگیرد. این در حالی است که با مرورتولیدات سینمای ایران و آثار اکران شده در سینمای داستانی جای خالی نمایندهشایسته‌ای که بتواند به لحاظ فرم، قصه، روایت و در مجموع ویژگی‌های یک فیلممعرف خوبی برای فرهنگ ایران و کشورمان باشد، حس می‌شود.

یکی دیگر از بسترهایی که شانس دیده شدن یک فیلم در رقابت اسکار را بیشتر خواهدکرد، جوایز متعدد و موفقیت‌های قبلی یک فیلم است. چراکه ۱۱ هزار عضو آکادمیاسکار به طور کامل همه آثار ارسال را نخواهند دید و جوایز و عناوین یک فیلم در نظرنهایی آن‌ها تاثیر دارد

در این سال‌ها کشورهای مهمی به آکادمی اسکار فیلم فرستاده‌اند و سینمای ایران بافیلمسازان شهیرش نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. این اقدام در سال‌های اخیر باارسال آثاری از قالب‌هایی غیر از داستانی نیز همراه بوده است. به ویژه آثار مستند کهبه جهت ذات واقع گرایانه‌شان می‌توانند نماینده‌های شایسته‌ای برای معرفی فرهنگ وهنر یک سرزمین باشند. چنانچه اوروگوئه با فیلمدری وجود ندارداولین فیلممستند بلند خوان پونس د لئون و فاکوندو پونس د لئون در اسکار ۲۰۲۴ حضور داشتیا سینمای ایتالیا که در سالهای اخیر ۲۰۱۷۲۰۲۱ با ارسال آثار مستند به آکادمی اسکارحضورش را رقم زده است. بنابراین اگرچه فیلم‌های داستانی غالبا روی پرده با اقبالبیشتری از سوی مخاطبان رو به رو می‌شوند، اما وقتی بضاعت سینمای ایران از معرفیآثار کیفی و مطلوب که بتواند معرف واقعی فرهنگ و هنر ایران در عرصه بین المللیباشد، حداقلی است می‌توان به قابلیت تولیدات سایر گونه‌ها جدی‌تر اندیشید.

این در حالی است که بر اساس قاعده آکادمی‌هایی نظیر اسکار که فیلم‌های حاضر درآن باید پیش از حضور در این رقابت اکران پیوسته‌ای در سینما داشته باشند بنابراینانتخاب اثری شایسته برای این معرفی محدود و محدود تر می‌شود.

171382188.jpg

با این توضیحات به نظر می‌رسد در آستانه معرفی فیلمی از ایران به آکادمی اسکار،مستند سینمایی «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان می‌تواند به عنوان گزینه‌ای جدیمورد توجه قرار بگیرد. چراکه علاوه بر ویژگی‌ها و مولفه‌های هنری‌اش از معدود فیلمهای هنر و تجربه بوده که با فروش بیش از یک میلیاردی خود عنوان پرفروش‌ترین اثراین گروه را به خود اختصاص داده است. این فیلم در سانس‌های متعددی در بیش ازیک و دو ماه به طور مستمر در سینماهای منتخب گروه هنر و تجربه نمایش داشتهاست و از جمله آثار پررنگ و لعاب و شاخص سینمای مستند ایران است؛ سینمایی کهدر سال‌های اخیر در عرصه بین‌المللی جوایز مختلفی را علیرغم موقعیت و وضعیت نهچندان مطلوب سینمای بلند داستانی‌اش از آن خود کرده‌ حالا شانس حضور در اسکارفرصت بسیار مغتنمی است تا سینمای مستند ایران بتواند یکی از بهترین آثار خود رابرای درخشش در جهان معرفی کند.

بر این اساس ایساتیس با کسب جوایز پرشمار از رویدادهای مهم و مطرح و نمایشموفق این امتیاز را داراست که علاوه بر طی کردن مسیر اکران از ۲۰ دی ماه سال ۱۴۰۲تاکنون، در نسخه‌های آماده به چهار زبان فارسی، انگلیسی، روسی و عربی و نمایش واستقبال در چند کشور، به تعبیری بخشی از مسیر را پیموده است. همچنین به گواه وبر اساس نظرات عده کثیری از منتقدان، مدیران، هنرمندان و کارشناسان میراثفرهنگی و گردشگری فضا و ساختاری درخور و قابل تامل دارد . از سویی دیگر به لحاظشرایط فنی عیارایساتیسنویدبخش اثر متفاوتی در سینمای ایران و برای سینمایایران در عرصه بین‌المللی است.

171382189.jpg

در متر و معیار ویژگی‌های شاخصایساتیسبرای نمایندگی سینمای ایران باید به ایناشاره کنیم که نه تنها هیچ تصویر سیاهی از کشورمان نشان نمی‌دهد و برخلافبسیاری از آثار که اساسا با هدف سیاه‌نمایی برای دیده شدن در رقابت‌های بین‌المللیساخته می‌شوند، شمایی تیره و تار ازمای ایرانی ندارد، بلکه بخشی از تاریخ، فرهنگو قدمت ایران را به تصویر می‌کشد. این مستند روایتی جذاب ازبخشی از تاریخ وفرهنگ ایران به زبان چهار عنصر آب، آتش، باد و خاک دارد که بخش هایی از ان با،بازسازی های حرفه ای همراه شده است.

ایساتیس از منظر فرم نیز نماینده شایسته‌ای برای معرفی به اسکار است. ضمن این کهمی‌تواند عیار سینمای مستند ما را حتی در شاخصه‌های فنی به رخ بکشد. این اثرمی‌تواند پیامی جهانی را از ایران و سینمایش به دنیا مخابره کند و جزو آثاری است کهمی‌تواند به شیوه استراتژیک عمل کرده و در بازنمایی مولفه‌های فرهنگی و هنری ماموثر واقع شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *