13:30

باستان‌شناسان در پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه، پیشنهاد حریم و خوانا‌سازی آثار سطحی بنای هخامنشی تل هکوان به نتایج ارزنده‌ای دست یافتند.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، برنامه میدانی گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه، پیشنهاد حریم و بازشناسی و خوانا‌سازی آثار سطحی دوره هخامنشی تل هکوان با مجوز پژوهشگاه به سرپرستی مشترک اباذر شبیری از مرکز تحقیقات علمی یونان و رضا نوروزی از پژوهشکده باستان شناسی، با مساعدت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، نمایندگی میراث در شهرستان کوار، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر کوار به انجام رسید.
رضا نوروزی سرپرست هیئت باستان‌شناسی 2 مرداد1401گفت: تل هکوان در شهرستان کوار، بخش مرکزی، دهستان فرمشگان در 2 کیلومتری شمال روستای علی‌آباد میان باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی واقع شده است.
او افزود: این تپه برای نخستین بار در سال 1334 توسط زنده یاد علی سامی شناسایی و در سالهای بعد، مطالعاتی بر روی آن انجام گرفت و در سال 1379 به شماره 3413 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
نوروزی با بیان اینکه این تپه نسبتاً مدور در حدود 2/5 هکتار وسعت و 7/5 متر از زمین‌های مجاور ارتفاع دارد تصریح‌کرد: تل هکوان تپه‌ای پیش از تاریخی مربوط به هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد است که در دوره هخامنشی بنایی بر روی آن ساخته شده است.
این باستان‌شناس گفت: در حال حاضر جاده بین مزارع از دامنه تپه عبور کرده، گودال‌های حفاری قاچاق در سطح تپه دیده می‌شود و توسعه کشاورزی عرصه تپه را در معرض تهدید قرار داده است.
نوروزی اظهارکرد: در برنامه پیشنهادی به‌منظور رفع خطر و تامین حمایت‌های قانونی، تعیین عرصه و حریم در دستور کار قرار گرفت و با حفر 22 گمانه‌ آزمایشی عرصه تپه مشخص و با توجه به شرایط و عوارض پیرامون تپه محدوده حریم نیز تعیین شد.
در ادامه اباذر شبیری دیگر سرپرست هیئت باستان‌شناسی با بیان اینکه علی‌رغم انجام فعالیت باستان‌شناسی صورت گرفته در گذشته، اطلاعات چندانی از وضعیت سازه هخامنشی ساخته شده بر روی تل هکوان در دسترس نبود تصریح‌کرد: به همین دلیل هیئت فعالیت خود را به منظور بازشناسی و خوانا‌سازی بنای هخامنشی، بر روی سازه یاد شده متمرکز و به نتایج ارزنده‌ای دست یافت.
او گفت: این مجموعه شامل چهار بنا و یک ایوان بوده که تنها یک رج از سنگ‌های استفاده شده بر روی پی در محل خود باقی است وسنگ‌های ردیف بالایی از محل خود جابجا شده که تعدادی از آنها همچنان در سطح محوطه پراکنده هستند.
شبیری افزود: استفاده از مصالح مرغوب، شیوه سنگ‌تراشی شبیه بناهای پاسارگاد و وجود شواهدی مبنی بر استفاده ترکیبی از سنگ‌های سیاه و سفید را نشانگر اهمیت و جایگاه بنای ساخته شده بر روی تل هکوان، در دوره هخامنشی دانست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *