سردبیر نوایا گازتا: ما همچنان جنگ را جنگ می نامیم. ما منتظر عواقب آن هستیم

20:32

بانی‌فیلم: در حالی که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به هفتمین روز رسیده، امروز بسیاری از خبرگزاری‌ها از حمله گسترده ارتش روسیه به شهرهای مختلف اوکراین خبر دادند.
پوشش خبری وقایع این حمله نظامی ارتش روسیه توسط بسیاری از رسانه‌های جهانی انجام می‌شود. در این میان یک روزنامه روسی هم در این زمینه فعالیت دارد.
روزنامه نوایا گازتا چاپ روسیه،‌ یکی از معدود رسانه‌های مستقل این کشور است که هیات حاکمه جندان دل خوشی از آن ندارد!
دیمیتری موراتوف، سردبیر روزنامه مستقل روسی نوایا گازتاست که برای نزدیک به سی‌سال سردبیری این روزنامه را برعهده داشته است.
نشریه آمریکایی newyorker گفت‌وگوی مفصلی را با این روزنامه‌نگار روس انجام داده که بیشتر به سختی‌های پوشش خبری جنگ روسیه علیه اوکراین توسط نشریات مستقل پرداخته است.
newyorker در بخشی از این گزارش-گفت‌وگو با سردبیر روزنامه نوایا گازتا نوشته:
سال گذشته، دیمیتری موراتوف، سردبیر روزنامه مستقل روسی نوایا گازتا، توانست جایزه صلح نوبل را به صورت مشترک با ماریا رسا، روزنامه‌نگار اهل فیلیپین که یکی از بنیان‌گذاران نشریه دیجیتال راپلر در مانیل است ببرد.
وزنامه مستقل روسی نوایا گازتا به مدت سه دهه، تحت رهبری موراتوف، با تهدیدهای خارق‌العاده روبرو بوده است، این تهدیدها عمدتا به دلیل پوشش خبری و تهیه گزارش ّایی از وجود فساد دولتی و تجاری، سیاست کرملین و درگیری‌های مسلحانه از چچن تا شرق اوکراین بوده است.
تهدادی از باهوش‌ترین روزنامه‌نگاران این نشریه مستقل روسی، تاوان نهایی کار خود را نیز پرداخته‌اند؛ یکی از نمونه‌های آن مربوط به سال 2006 است که آنا پولیتکوفسکایا نویسنده این روزنامه، در آپارتمان محل اقامتش به ضرب گلوله کشته شد.
روزنامه نوایا گازتا تلاش می‌کند خبرهای حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین را پوشش دهد. در حالی که نیروهای مسلح روسیه به شهرهای کیف، خارکف و بسیاری از شهرها و شهرک‌های دیگر اوکراین حمله نظامی کرده‌اند.
موراتوف در شبکه‌های اجتماعی قول داده که شماره بعدی این روزنامه را به زبان‌های اوکراینی و روسی منتشر کند.
موراتوف در این گفت‌وگو بیان کرد که صبح روز تهاجم، «چند ساعت زودتر در دفتر تحریریه جمع شدیم.»
«همه درک واضحی داشتند که پوتین با تصمیم خود آینده نسل‌های جوان روسیه را نابود کرده است، دستور حمله پوتین به اوکراین، روسیه را تبدیل به یک کشور منحوس خواهد کرد. ما به هیچ وجه از این جنگ حمایت نخواهیم کرد.
موراتوف گفت که اطرافیان پوتین متقاعد شده‌اند که بدون او روسیه‌ای وجود ندارد. اما سیاست‌های کنونی کرملین که دنیا و آینده را از جوانان کشور می‌گیرد به شکلی مورد انتقاد است که بیشتر نسل‌های جوان این کشور، به درست بودن سیاست‌ها دولت روسیه باور ندارند.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *