12:16

جشنواره فیلم ونیز قرار است به نقطه کانونی برای بحث درباره بحران جاری در افغانستان و چگونگی تأثیر آن بر فیلمسازان و هنرمندان افغان به طور کلی با قدرت گرفتن طالبان تبدیل شود.
به گزارش فارس به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم ونیز میزبان پنل مربوط به وضعیت پناهندگی فیلمسازان افغان تحت حاکمیت طالبان است.
جشنواره فیلم ونیز قرار است به نقطه کانونی برای بحث درباره بحران جاری در افغانستان و چگونگی تأثیر آن بر فیلمسازان و هنرمندان افغان به طور کلی با قدرت گرفتن طالبان تبدیل شود.
همانطور که قبلاً توسط ورایتی گزارش شده بود، صحرا کریمی، فیلمساز افغان، که اولین زن رئیس نهاد ملی در فیلم افغانستان با عنوان «افغان فیلم» است و اخیراً هنگام فرار از کابل در مورد بازگشت حکومت طالبان و زنگ مرگ احتمالی برای جامعه فیلم نوپا اما پر جنب و جوش کشورش صحبت کرده بود حالا به «لیدو» می رود.
در بیانیه رسمی جشنواره ونیز آمده است: ونیز در حال حاضر یک پنل رسمی را در 4 سپتامبر با موضوع «ضرورت ایجاد کریدورهای بشردوستانه و تضمین اعطای وضعیت پناهندگان سیاسی به فیلمسازان [افغان] و سایر کشورها که اجازه خروج آنها از کشور را، اعلام کرده است، علاوه بر نگرانی در مورد آینده آنها و نیاز به کمک به آنها پس از رسیدن به اروپا» اعلام می کند.
پنل ونیز اولین ابتکاری است که توسط سازمان بالادستی جشنواره، دوسالانه ونیز(بییِنال ونیز)، به بحران افغانستان اختصاص داده شد. صحرا کریمی توسط صحرا مانی مستندساز افغان به پنل ونیز ملحق خواهد شد، او همچنین برای ارائه پروژه «ملودی کابل» در بازار ونیز در «لیدو»(Lido) حضور خواهد داشت.
این پنل، که توسط روزنامه نگار ایتالیایی جولیانو باتیستون، متخصص افغانستان، اداره می شود، همچنین از حضور «وانا کالودجرسیچ» مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم روتردام، اوروا نیرابیا، مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام، مایک داونی، رئیس آکادمی فیلم اروپا (EFA) و «ماتیس ووتر کُنل» مدیر اجرایی EFA بهره مند خواهد بود. همه آنها اعضای هیئت مدیره ائتلاف بین المللی فیلمسازان در معرض خطر (ICFR) هستند که سال گذشته در ونیز راه اندازی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *