بانی‌فیلم: مراسم پایانی نهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در تورنتو روز یکشنبه ۲۶ آذر در این شهر برگزار شد.
در این دوره فیلم «آیه‌های زمینی» به کارگردانی علیرضا خاتمی و علی عسگری توانست جایزه اول را دریافت کند.
در بخش مسابقه جشنواره کوروش در تورنتو ۱۲ فیلم بلند داستانی و مستند شامل «شب، داخلی، دیوار» (وحید جلیلوند)، «آبادان» (سپیده فارسی) ، «اشیل» (فرهاد دل آرام )، «خانه روشن» (روح اله حجازی)، «اقیانوسی پست پنجره» (بابک نبی زاده)، «احمد به تنهایی» (حسین مهکام)، «ملخ» (فایزه عزیزخانی)، «شهر قصه» (کیوان علیمحمدی) ، «خانه خاموش» (فرناز جورابچیان)، «کیارستمی مشغول کار است» (سیف اله صمدیان)، و «دروازه رویاه» شرکت داشتند.


این جشنواره از روز ۱۵ تا ۱۷ دسامبر برگزار شد.
جدا از فیلم‌های بخش مسابقه ، فیلم‌های «من فروغ هستم»(جهانگیر کوثری)، «میجر» (احسان عبدی‌پور ) و «زنان به روایت مردان» (سعید نوری) نیز خارج از مسابقه به نمایش در آمدند.
جوایز این دوره از جشنواره توسط هیات داوران متشکل از چهار نفر که از شهرهای لندن، پاریس و تورنتو بودند به برگزیدگان اهدا شد.
برگزیدگان این دوره عبارت بودند از:
جایزه بزرگ به «آیه های زمینی» ساخته علی عسگری و علیرضا خاتمی. این فیلم همچنین جایزه بهترین سناریو را به صورت مشترک با فیلم «اشیل» ساخته فرهاد دل آرام برد.
فیلم ، «شب، داخلی، دیوار » ساخته وحید جلیلوند جایزه بهترین کارگردانی را گرفت.
جایزه بهترین هنرپیشه مرد به نوید محمد زاده رسید.
همچنین فیلم اشیل جایزه بهترین بازیگر زن را نیز کسب کرد.
دیپلم ویژه داوران به فیلم مستند «دروازه رویاها» اهدا شد.
از نکات قابل توجه جشنواره کوروش این است که اگرچه این رویدادی ایرانی با فیلم‌های ایرانی و به زبان فارسی است اما سایت جشنواره و اطلاعات داده شده در آن، به تمامی انگلیسی است که می‌تواند یک نقطه ضعف برای برگزارکنندگان آن به حساب آید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *